Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Hatırat Okumaları | SSB 519 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. DİLŞAD TÜRKMENOĞLU KÖSE |
Dersi Verenler | Doç.Dr. DİLŞAD TÜRKMENOĞLU KÖSE, |
Dersin Yardımcıları | Ars. Gor. Cihan Yasar |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Bu ders ile sosyal bilimlerde bir veri kaynağı olarak hatıratlar hakkında bilgi sahibi olunması hedeflenmektedir. Türkiye tarihinin farklı dönüm noktalarını farklı isimlerin hatıratlarıyla değerlendirmek ve siyasal olayları farklı insani bakışlarla değerlendirmek dersin hedefleri arasında yer almaktadır. |
Dersin İçeriği | Ders, yaşanan sosyal ve siyasal dönüşümler açısından oldukça zengin örnekler sunan Türkiye tarihine hatırat türündeki eserler aracılığıyla yaklaşmaktadır. Hatırat ve anı kitapları Osmanlı İmparatorluğu’nun son dönemindeki karmaşık ilişkileri anlamak için önemli birer kaynak olarak görülmektedirler. Özellikle II. Abdülhamid ve II. Meşrutiyet dönemlerini kavrayabilmek açısından hatırat kitapları önemli bir işleve sahiptir. Nitekim bu dönemi aydınlatacak, dönemle ilgili kaleme alınmış çok sayıda hatırat vardır. Diğer taraftan bu dönemde hatıralarını kaleme alanlar ömürlerinin ilerleyen kısımlarında Milli Mücadele yıllarına ve sonrasında Cumhuriyet’in kuruluş yıllarına da tanıklık etmişlerdir. Böylece farklı dönemlere ilişkin kırılmaları ve eklemlenmeleri gözleyebilmişler ve bunu okuyucularla paylaşabilmişlerdir. Yine Cumhuriyet döneminin önemli siyasal gelişmelere tanık olup sonradan bunları yayınlayan birçok siyasetçi ve bürokratın hatıratlarına bu ders içerinde yer almaktadır. Sonuçta bu ders ile Türkiye modernleşmesi ve demokratikleşmesi sürecinde yaşanan sosyal ve siyasal dönüşümü hatırat ve anı gibi eserler üzerinden farklı bakış açılarıyla tahlil edilmesi faydalı olabilir.
1.hafta Giriş: Dersin amacı, içeriği, kaynakları ve işlenişi hakkında genel bilgilendirme 2.hafta Siyaset ve Sosyal Bilimlerde Bir Kaynak Olarak Hatıratlar 3.hafta Osmanlı’nın Son Dönemine İlişkin Hatırat Okumaları 4.hafta Hatıratlarda Milli Mücadele Dönemi 5.hafta Tek Parti Dönemi Hatıratları 6.hafta Çok Partili Hayata Geçiş Dönemi Hatıratları 7.hafta Demokrasi Krizleri ve Darbe Dönemlerine İlişkin Hatıratlar 8.hafta Siyasi Liderlerin Hatıratları 9.hafta Bürokratik Hatıratlar 10.hafta Anayasa Yargısı Hatıratları 11.hafta Hatıratlarda Kadın Hareketleri 12.hafta Toplumsal Hareketlere ve Mücadelelere İlişkin Hatıratlar 13.hafta Anılara Eleştirel Bir Bakış: Anı Türünün Geleceği 14.hafta Genel Değerlendirme |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Dersin amacı, içeriği, kaynakları ve işlenişi hakkında genel bilgilendirme | Anlatım, Tartışma, | Portfolyo, |
2 | Siyaset ve sosyal bilimler alanında bir kaynak olarak hatıratların kullanılması | Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sözlü Sınav, Ödev, |
3 | Türk Siyasi Hayatındanın dönemselleştirmelerinde hatıratların rolünün analiz edilmesi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sözlü Sınav, Ödev, |
4 | Hatırat okumalarına eleştirel bir yaklaşımla bakılarak değerlendirilebilmesi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sözlü Sınav, Ödev, |
5 | Hatırat türlerinin geleceği hakkında fikir sahibi olmak ve bir kaynak olarak değerlendirmek | Anlatım, Tartışma, | Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş: Dersin amacı, içeriği, kaynakları ve işlenişi hakkında genel bilgilendirme | 1. Haftaya ilişkin sunulmuş olan okumaların yapılması |
2 | Siyaset ve Sosyal Bilimlerde Bir Kaynak Olarak Hatıratlar | 2. Haftaya ilişkin sunulmuş olan okumaların yapılması |
3 | Osmanlı’nın Son Dönemine İlişkin Hatırat Okumaları | 3. Haftaya ilişkin sunulmuş olan okumaların yapılması |
4 | Hatıratlarda Milli Mücadele Dönemi | 4. Haftaya ilişkin sunulmuş olan okumaların yapılması |
5 | Tek Parti Dönemi Hatıratları | 5. Haftaya ilişkin sunulmuş olan okumaların yapılması |
6 | Çok Partili Hayata Geçiş Dönemi Hatıratları | 6. Haftaya ilişkin sunulmuş olan okumaların yapılması |
7 | Demokrasi Krizleri ve Darbe Dönemlerine İlişkin Hatıratlar | 7. Haftaya ilişkin sunulmuş olan okumaların yapılması |
8 | Siyasi Liderlerin Hatıratları | 8. Haftaya ilişkin sunulmuş olan okumaların yapılması |
9 | Bürokratik Hatıratlar | 9. Haftaya ilişkin sunulmuş olan okumaların yapılması |
10 | Anayasa Yargısı Hatıratları | 10. Haftaya ilişkin sunulmuş olan okumaların yapılması |
11 | Hatıratlarda Kadın Hareketleri | 11. Haftaya ilişkin sunulmuş olan okumaların yapılması |
12 | Toplumsal Hareketlere ve Mücadelelere İlişkin Hatıratlar | 12. Haftaya ilişkin sunulmuş olan okumaların yapılması |
13 | Anılara Eleştirel Bir Bakış: Anı Türünün Geleceği | 13. Haftaya ilişkin sunulmuş olan okumaların yapılması |
14 | Genel Değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Sami Önal, (2002), Hüsrev Gerede’nin Anıları, Literatür Yayıncılık. Sultan Abdülhamit, (2010) Siyasi Hatıratım, Dergah yayınları. Süleyman Şefik Paşa, (2004) 31 Mart Vak’ası, Başıma Gelenler, Gördüklerim, Arma Yayınları. Ali Faut Cebesoy, Bilinmeyen Hatıralar Kuva-yı Milliye ve Cumhuriyet Devrimleri, Temel Yayınları. Cebesoy, Ali Fuat (1953) Milli Mücadele Hatıraları, İstanbul: Vatan Neşriyatı. Cemal Paşa, Hatırat (1913-1922), Dr. Zeki İzgöer, DBY yayınları. Yahya Kemal, Çocukluğum, Gençliğim, Siyasi Ve Edebi Hatıralarım, 1973. Ali Birinci, Tarihin Hududunda, Dergah Yayınları. Behiç Erkin,(2010), Hatırat 1876-1958. Öndeş Hasan Osman ( 2009) Rami Paşa ve Hatıratı, Alfa yayınları. Mehmet Nuri Dersimi, Hatıratım: Dersim’den Halep’e Bir Muhalifin Anıları Samet Ağaoğlu, Siyasi Günlük, Demokrat Partinin Kuruluşu, İletişim Yayınları. Cemil Meriç, Jurnal 1955-1965, İletişim Yayınları. Dursun, Davut (2003), 12 Mart Darbesi, Hatıralar, Gözlemler, Düşünceler, Şehir Yayınları. Dursun, Davut (2000), Ertesi Gün Demokrasi Krizinde Basın ve Aydınlar, İşaret Yayınları. Yalman, Ahmet Emin (1997), Yakın Tarihte Gördüklerim ve Geçirdiklerim, İstanbul: Pera Turizm ve Ticaret A.Ş. Sertel, Sabiha (1987) Roman Gibi, İstanbul: Belge Yayınları. Sertel, Zekeriya (2001) Hatırladıklarım, İstanbul: Remzi Kitabevi. Erer, Tekin (1965) Basında Kavgalar, İstanbul: Rek-Tur Kitap Servisi. Belli, Mihri (1989) İnsanlar Tanıdım, İstanbul: Milliyet Yayınları Anadol, Zihni (1989) Kırmızı Gül ve Kasket, İstanbul: Belge Yayınları. Berkes, Niyazi (2005) Unutulan Yıllar, İstanbul: İletişim Yayınları. Nesin, Aziz (1968), Bir Sürgünün Anıları, İstanbul: Tekin Nesin, Aziz (1966). Böyle Gelmiş Böyle Gitmez. İstanbul: Tekin. Kosova, Zehra. (1996). Ben İşçiyim. İstanbul: İletişim yayınları. Mim Kemal Öke, Yaralı Ceylanlar Kulübü, Sufi Yayınları Necdet Subaşı, Tedavüldeki Kitaplar, Tezkire Yayınları Necdet Subaşı, Yaz Dediler Ânı, OTTO yayınları Erhan Benar, Açık Pencere, Kırmızı Yayınları Rauf Orbay, Cehennem Değirmeni, Truva Yayınları. Kazım Karabekir, İstiklal Harbi, Yapı Kredi Yayınları. Ali Fuad Cebesoy, Sınıf Arkadaşım Atatürk, İnkılâp Kitapevi. Alparslan Türkeş, Şahinlerin Dansı, ABC yayınları. Sait Bilgiç, Hatıralar, Boğaziçi Yayınları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yönetim bilimi, siyaset bilimi ve sosyoloji, hukuk bilimleri, kentleşme ve çevre sorunları alanlarında doktora derecesinde kuramsal bilgi ve donanıma sahip olma | ||||||
2 | Temel istatistik paket programlarını kullanabilme, yeni araştırma konuları kurgulayabilme, ilgili konularda araştırma yapabilmek için nitel ve nicel araştırma yöntemlerine hakim olma, bu doğrultuda akademik ve mesleki konularda araştırma yapabilme | ||||||
3 | Kaymakamlık, idari yargı hâkimliği, müfettişlik, denetmenlik, kontrolörlük ve uzman yardımcılığı gibi kamu yönetiminin kariyer alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olma | ||||||
4 | Kamu kurum ve kuruluşları, siyasi kurumlar, özel sektör ve sivil toplum örgütlerinin insan kaynakları, halkla ilişkiler, mali yönetim ve denetim gibi yönetim alanlarının çeşitli düzeylerinde mesleki bilgi ve becerilerini geliştirme niteliğine sahip olma | ||||||
5 | Kazandığı kuramsal bilgi ile analiz tekniklerini kullanarak sorunlara ve olgulara çeşitli açılardan bakabilme, çözüm önerileri üretebilme, program ve karar taslaklarını hazırlayabilme yeteneğine sahip olma, alanıyla ilgili olarak yeni projeler üretebilme, bu projelerin uygulanması için seminer ve sunum gibi çalışmaları organize edebilme | ||||||
6 | Ulusal ve uluslararası düzeyde yönetim, hukuk, siyaset, sosyoloji, kentleşme ve çevre sorunları konularında kuramsal ve uygulama alanlarında ortaya çıkan yenilikleri takip edebilme, bu alanlarla ilgili olarak yeni eser ve düşünceler meydana getirebilme, meydana getirdiği yayınlarla ilgili literatüre katkı sağlayabilme | ||||||
7 | Takım çalışmasına uyumlu, takım yönetme becerisine sahip, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık, analitik düşünebilme yeteneğine sahip olma | ||||||
8 | Türkçe’yi iyi kullanma, iyi bir yazılı ve sözlü iletişime sahip olma , kendini doğru şekilde ifade edebilme ve empati yeteneğine sahip olma | ||||||
9 | Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olma | ||||||
10 | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi ile alanıyla ilgili literatüre hakim olma |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
Toplam | 0 |
Toplam | 0 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ödev | 1 | 1 | 1 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 6 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 0,24 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |