Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Türkiyede Aydınlar ve Siyaset | SSB 510 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. DİLŞAD TÜRKMENOĞLU KÖSE |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi FATMA YURTTAŞ ÖZCAN, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Abdullah Said ÖZCAN |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Modernleşme sürecinde Batı’da yaşanan siyasal, sosyal ve idari bütün alanları kapsayacak surette gerçekleşen yenilikler, kısa zamanda tüm dünyayı etkilemeye başlamıştır. Yeni fikirler beraberinde yeni sınıflar, yeni aktörler, yeni değer ve düşünce sistemlerinin de ortaya çıkmasını sağlamıştır. Geleneksel sisteme ait kurumlar, yapılar, değerler, düşünceler, aktörler ve süreçler giderek gündemden düşmüş ve yeni bir değerler sistemi, aktörler ve süreçler ortaya çıkmıştır. Bu süreçte Batı’da entelektüel sınıf, Osmanlı’da ise yeni bir aydın sınıfı oluşmuştur. Bu aydınlar Ulema sınıfından farklı bir siyasi bakış açısına sahiptiler Cumhuriyet döneminde ise Aydınlar yeni kurulan rejimin bizzat zihinsel arka planını oluşturma misyonunu üstlenenler ve bu duruma karşı çıkanlar olarak ayrışmışladır. Günümüzde ise bu ayrışma daha da çeşitlenmiş, doğu-batı sorunu, din, devlet, militarizm, demokrasi, kimlik, postmodernizm konularında da ciddi görüş farklılıkları ortaya çıkmıştır. Bu noktadan hareketle “Türkiye’de Aydınlar ve Siyaset” dersi ile amaçlanan günlük hayatta çok fazla kullanılan “aydın” kavramını bilimsel bir perspektifte incelemek ve tartışmaktır. |
Dersin İçeriği | Aydın Tanımları ve İkame Kavramlar, Batı’da ve Türkiye’de Aydınların rolünde ve misyonunda yaşanan tarihsel gelişmeler, Türkiye’de Aydınlar ve Modernleşme, Din, Devlet, Militarizm, Demokrasi, Kimlik ve Postmodernizm konularına yaklaşımları. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Aydın, entelektüel, entelijansiya gibi kavramları karşılaştırır. | Anlatım, Tartışma, | Sınav , Sözlü Sınav, |
2 | Batı´da ve Türkiye´de Aydınların Rolü ve Misyonunu tartışır. | Anlatım, Tartışma, | Sınav , Sözlü Sınav, |
3 | Türkiye´de Aydınların tarihsel süreç içerisindeki dönüşümünü inceler. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Sözlü Sınav, |
4 | Aydınların din, devlet, demokrasi, kimlik gibi konulardaki görüşlerini karşılaştırmalı olarak analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, | Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kavramsal Çerçeve: Aydın Tanımları ve İkame Kavramlar | |
2 | Aydın Üzerine Kuramsal Tartışmalar | |
3 | Aydın, Söylem Ve Hakikat: Aydınların Misyonu Ve Rolü | |
4 | Batı’da Entelektüel/Aydınların Ortaya Çıkışı | |
5 | Osmanlı Modernleşme Süreci: Ulemadan Aydına Tarihsel Gelişim | |
6 | Tek Parti Döneminde Aydın Siyaset İlişkisi: Ulusal Bilincin Oluşturulmasında Aydınların Rolü | |
7 | Türk Modernleşmesi: Aydın ve Doğu-Batı Sorunu | |
8 | Türkiye’de Aydınlar ve Din | |
9 | Ara Sınav | |
10 | Türkiye’de Aydınlar ve Devlet | |
11 | Türkiye’de Aydınlar ve Militarizm | |
12 | Türkiye’de Aydınlar ve Demokrasi | |
13 | Türkiye’de Aydınlar ve Kimlik | |
14 | Türkiye’de Aydınlar ve Postmodernizm |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | AYDIN, Mustafa (2005), “Aydınlar ve Günümüzdeki İşlevleri”, Entelektüel ve İktidar, Ed. Kenan Çağan, Hece Yayınları, Ankara, s. 45-71. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yönetim bilimi, siyaset bilimi ve sosyoloji, hukuk bilimleri, kentleşme ve çevre sorunları alanlarında doktora derecesinde kuramsal bilgi ve donanıma sahip olma | X | |||||
2 | Temel istatistik paket programlarını kullanabilme, yeni araştırma konuları kurgulayabilme, ilgili konularda araştırma yapabilmek için nitel ve nicel araştırma yöntemlerine hakim olma, bu doğrultuda akademik ve mesleki konularda araştırma yapabilme | ||||||
3 | Kaymakamlık, idari yargı hâkimliği, müfettişlik, denetmenlik, kontrolörlük ve uzman yardımcılığı gibi kamu yönetiminin kariyer alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olma | ||||||
4 | Kamu kurum ve kuruluşları, siyasi kurumlar, özel sektör ve sivil toplum örgütlerinin insan kaynakları, halkla ilişkiler, mali yönetim ve denetim gibi yönetim alanlarının çeşitli düzeylerinde mesleki bilgi ve becerilerini geliştirme niteliğine sahip olma | X | |||||
5 | Kazandığı kuramsal bilgi ile analiz tekniklerini kullanarak sorunlara ve olgulara çeşitli açılardan bakabilme, çözüm önerileri üretebilme, program ve karar taslaklarını hazırlayabilme yeteneğine sahip olma, alanıyla ilgili olarak yeni projeler üretebilme, bu projelerin uygulanması için seminer ve sunum gibi çalışmaları organize edebilme | ||||||
6 | Ulusal ve uluslararası düzeyde yönetim, hukuk, siyaset, sosyoloji, kentleşme ve çevre sorunları konularında kuramsal ve uygulama alanlarında ortaya çıkan yenilikleri takip edebilme, bu alanlarla ilgili olarak yeni eser ve düşünceler meydana getirebilme, meydana getirdiği yayınlarla ilgili literatüre katkı sağlayabilme | X | |||||
7 | Takım çalışmasına uyumlu, takım yönetme becerisine sahip, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık, analitik düşünebilme yeteneğine sahip olma | X | |||||
8 | Türkçe’yi iyi kullanma, iyi bir yazılı ve sözlü iletişime sahip olma , kendini doğru şekilde ifade edebilme ve empati yeteneğine sahip olma | X | |||||
9 | Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olma | X | |||||
10 | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi ile alanıyla ilgili literatüre hakim olma | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Ödev | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 36 | 36 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 146 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |