Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türkiyede Aydınlar ve Siyaset SSB 510 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. DİLŞAD TÜRKMENOĞLU KÖSE
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi FATMA YURTTAŞ ÖZCAN,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Abdullah Said ÖZCAN

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Modernleşme sürecinde Batı’da yaşanan siyasal, sosyal ve idari bütün alanları kapsayacak surette gerçekleşen yenilikler, kısa zamanda tüm dünyayı etkilemeye başlamıştır. Yeni fikirler beraberinde yeni sınıflar, yeni aktörler, yeni değer ve düşünce sistemlerinin de ortaya çıkmasını sağlamıştır. Geleneksel sisteme ait kurumlar, yapılar, değerler, düşünceler, aktörler ve süreçler giderek gündemden düşmüş ve yeni bir değerler sistemi, aktörler ve süreçler ortaya çıkmıştır. Bu süreçte Batı’da entelektüel sınıf, Osmanlı’da ise yeni bir aydın sınıfı oluşmuştur. Bu aydınlar Ulema sınıfından farklı bir siyasi bakış açısına sahiptiler Cumhuriyet döneminde ise Aydınlar yeni kurulan rejimin bizzat zihinsel arka planını oluşturma misyonunu üstlenenler ve bu duruma karşı çıkanlar olarak ayrışmışladır. Günümüzde ise bu ayrışma daha da çeşitlenmiş, doğu-batı sorunu, din, devlet, militarizm, demokrasi, kimlik, postmodernizm konularında da ciddi görüş farklılıkları ortaya çıkmıştır. Bu noktadan hareketle “Türkiye’de Aydınlar ve Siyaset” dersi ile amaçlanan günlük hayatta çok fazla kullanılan “aydın” kavramını bilimsel bir perspektifte incelemek ve tartışmaktır.

Dersin İçeriği

Aydın Tanımları ve İkame Kavramlar, Batı’da ve Türkiye’de Aydınların rolünde ve misyonunda yaşanan tarihsel gelişmeler, Türkiye’de Aydınlar ve Modernleşme, Din, Devlet, Militarizm, Demokrasi, Kimlik ve Postmodernizm konularına yaklaşımları.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Aydın, entelektüel, entelijansiya gibi kavramları karşılaştırır. Anlatım, Tartışma, Sınav , Sözlü Sınav,
2 Batı´da ve Türkiye´de Aydınların Rolü ve Misyonunu tartışır. Anlatım, Tartışma, Sınav , Sözlü Sınav,
3 Türkiye´de Aydınların tarihsel süreç içerisindeki dönüşümünü inceler. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Sözlü Sınav,
4 Aydınların din, devlet, demokrasi, kimlik gibi konulardaki görüşlerini karşılaştırmalı olarak analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Kavramsal Çerçeve: Aydın Tanımları ve İkame Kavramlar
2 Aydın Üzerine Kuramsal Tartışmalar
3 Aydın, Söylem Ve Hakikat: Aydınların Misyonu Ve Rolü
4 Batı’da Entelektüel/Aydınların Ortaya Çıkışı
5 Osmanlı Modernleşme Süreci: Ulemadan Aydına Tarihsel Gelişim
6 Tek Parti Döneminde Aydın Siyaset İlişkisi: Ulusal Bilincin Oluşturulmasında Aydınların Rolü
7 Türk Modernleşmesi: Aydın ve Doğu-Batı Sorunu
8 Türkiye’de Aydınlar ve Din
9 Ara Sınav
10 Türkiye’de Aydınlar ve Devlet
11 Türkiye’de Aydınlar ve Militarizm
12 Türkiye’de Aydınlar ve Demokrasi
13 Türkiye’de Aydınlar ve Kimlik
14 Türkiye’de Aydınlar ve Postmodernizm
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

AYDIN, Mustafa (2005), “Aydınlar ve Günümüzdeki İşlevleri”, Entelektüel ve İktidar, Ed. Kenan Çağan, Hece Yayınları, Ankara, s. 45-71.
BAUMAN, Zygmunt (2003), Yasa Koyucular ile Yorumcular, Çev. Kemal Atakay, Metis Yayınları, İstanbul.
BENDA, Julien (2006), Aydınların İhaneti, Çev. Cem Soydemir, Doğu Batı Yayınları,
ÇAĞAN, Kenan (2005), “Entelektüel İmgesi Üzerine”, Entelektüel ve İktidar, Ed. Kenan Çağan, Hece Yayınları, Ankara, s.9-22.
ÇAHA, Ömer (1999), Sivil Toplum, Aydınlar ve Demokrasi, İz Yayıncılık, İstanbul.
DAHRENDORF, Ralf (2005), “Entelektüel ve Toplum”, Entelektüel ve İktidar, Ed. Kenan Çağan, Hece Yayınları, Ankara, s.87-91.
DEMİRALP, Oğuz (2002), “Entelektüeller ve Aydınlar”, Cogito, Entelektüeller Gerekli mi?, Yapı Kredi Yayınları, Sayı 31, 2. Baskı, İstanbul, s.121-132.
DURAN, Burhanettin (2007), “Türkiye’nin Dönüşümünde Aydınların Rolü”, Dönüşüm Sürecindeki Türkiye, Aktörler, Alanlar, Sorunlar,Ed. Davut Dursun vd., Alfa Yayınları, İstanbul, s. 171-208.
ERKAN, Rüstem ve Faruk BOZGÖZ (2004), “Aydınlar, Toplumsal Sınıflar ve İdeoloji”, Doğu Batı/Dün Bugün Yarın İdeolojiler 2, Ankara, s.215-227.
FOUCAULT, Michel (2005), Entelektüelin Siyasal İşlevi, Çev. Işık Ergüden vd., Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
GEORGEON, François (2009), Osmanlı-Türk Modernleşmesi (1900-1930), Çev. Ali Berktay, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
GRAMSCI, Antonio (1983), Aydınlar ve Toplum (Denemeler), Çev. V. Günyol vd., Örnek Yayınları, İstanbul.
KARPAT, Kemal (2006), “Aydınlar ve Kimlik Tarihsel Bir Bakış”, Doğu Batı/Entelektüeller I, Ankara, s. 61-84.
LE GOFF, Jacques (2006), Ortaçağda Entelektüeller, Çev. Mehmet Ali Kılıçbay, Ayrıntı Yayınları, 2. Basım, İstanbul.
MERİÇ, Cemil (1983a), “Batı’da ve Bizde Aydının Serüveni”, Cumhuriyet Dönemi Türkiye Ansiklopedisi, Cilt: 1, İletişim Yayınları, İstanbul, s.130-137.
ÖZKUL, Osman (2005), Gelenek ve Modernite Arasında Osmanlı Uleması, Bir Harf Yayınları, İstanbul.
ÖZLEM, Doğan (2002), “Türkiye’de Pozitivizm ve Siyaset”, Modern Türkiye’de Siyasi Düşünce: Modernleşme ve Batıcılık, Cilt 3, İletişim Yayınları, İstanbul: s. 452-464.
SAID, Edward (2004), Entelektüel (Sürgün, Marjinal, Yabancı), Çev. Tuncay Birkan, Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
SAYBAŞILI, Kemali (1995), “Münevver, Entelektüel, Aydın”, Türk Aydını ve Kimlik Sorunu, Haz. Sabahattin Şen, Bağlam Yayıncılık, İstanbul, s.157-173.
SHAYEGAN, Daryush (2007), Yaralı Bilinç, Çev. Haldun Bayrı, Metis Yayınları, İstanbul.
SHILS, Edward (1968), “Intellectuals”, International Encyclopedia of The Social Science, The Macmillan Company and Free Pres, Vol.7, p. 399-414.
TÜRKDOĞAN, Orhan (2003), Türk Toplumunda Aydın Sınıfın Anatomisi, Timaş Yayınları, İstanbul.
ÜNÜVAR, Kerem (2003a), “İttihatçılıktan Kemalizme İhya’dan İnşa’ya”, Modern Türkiye’de Siyasi Düşünce: Cumhuriyet’e Devreden Düşünce Mirası Tanzimat ve Meşrutiyet’in Birikimi, C. 1, İletişim Yayınları, s. 129-142.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yönetim bilimi, siyaset bilimi ve sosyoloji, hukuk bilimleri, kentleşme ve çevre sorunları alanlarında doktora derecesinde kuramsal bilgi ve donanıma sahip olma X
2 Temel istatistik paket programlarını kullanabilme, yeni araştırma konuları kurgulayabilme, ilgili konularda araştırma yapabilmek için nitel ve nicel araştırma yöntemlerine hakim olma, bu doğrultuda akademik ve mesleki konularda araştırma yapabilme
3 Kaymakamlık, idari yargı hâkimliği, müfettişlik, denetmenlik, kontrolörlük ve uzman yardımcılığı gibi kamu yönetiminin kariyer alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olma
4 Kamu kurum ve kuruluşları, siyasi kurumlar, özel sektör ve sivil toplum örgütlerinin insan kaynakları, halkla ilişkiler, mali yönetim ve denetim gibi yönetim alanlarının çeşitli düzeylerinde mesleki bilgi ve becerilerini geliştirme niteliğine sahip olma X
5 Kazandığı kuramsal bilgi ile analiz tekniklerini kullanarak sorunlara ve olgulara çeşitli açılardan bakabilme, çözüm önerileri üretebilme, program ve karar taslaklarını hazırlayabilme yeteneğine sahip olma, alanıyla ilgili olarak yeni projeler üretebilme, bu projelerin uygulanması için seminer ve sunum gibi çalışmaları organize edebilme
6 Ulusal ve uluslararası düzeyde yönetim, hukuk, siyaset, sosyoloji, kentleşme ve çevre sorunları konularında kuramsal ve uygulama alanlarında ortaya çıkan yenilikleri takip edebilme, bu alanlarla ilgili olarak yeni eser ve düşünceler meydana getirebilme, meydana getirdiği yayınlarla ilgili literatüre katkı sağlayabilme X
7 Takım çalışmasına uyumlu, takım yönetme becerisine sahip, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık, analitik düşünebilme yeteneğine sahip olma X
8 Türkçe’yi iyi kullanma, iyi bir yazılı ve sözlü iletişime sahip olma , kendini doğru şekilde ifade edebilme ve empati yeteneğine sahip olma X
9 Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olma X
10 Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi ile alanıyla ilgili literatüre hakim olma X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Ödev 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 1 36 36
Performans Görevi (Seminer) 1 20 20
Toplam İş Yükü 146
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,84
Dersin AKTS Kredisi 6