Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sosyal Bilim Felsefesi SSB 501 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ZEYNEL ABİDİN KILINÇ
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi MAHMUT KARAMAN,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Abdullah ÖZÇELİK

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı bilimsel teoriler ve bilim felsefesi konularında öğrencilere bilgi vermektir.

Dersin İçeriği

Bilimsel teoriler ve bilim felsefesi .

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Bilgi, bilimsel bilgi ve bilim felsefesi konularını analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
2 Bilim Felsefesinin temel sorunlarını irdeler. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
3 Sosyal bilimlerde araştırma yöntemlerini bilir ve uygular. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
4 Pozitivist ve post pozitivist felsefeyi analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim, Sınav , Ödev,
5 Popper, Kuhn, Feyerabend gibi düşünürlerin fikirlerini karşılaştırmalı olarak yorumlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Sınav , Ödev,
6 Alıntı kurallarını ve dipnot yöntemlerini uygular. Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Bilgi ve bilim Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümleri
2 Bilimsel Bilgi Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümleri
3 Bilim felsefesi Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümleri
4 Bilim felsefesinde temel sorunlar Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümleri
5 Bilimsel yöntemlerin temel esasları Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümleri
6 Pozitivist Felsefe Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümleri
7 ARA SINAV
8 Post-Pozitivist Felsefe Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümleri
9 Popper Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümleri
10 Kuhn Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümleri
11 Feyerabend Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümleri
12 Lakatos, Althuser, Wıttgenstein Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümleri
13 Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümleri
14 Alıntı Kuralları ve Dipnot Yöntemleri Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümleri
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

YILDIRIM, Cemal (1979), Bilim Felsefesi, Remzi Kitabevi, İstanbul.
MAGGEE, Bryan (1979), Yeni Düşün Adamları, Basımı Hazırlayan, Mete Tuncay, Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, İstanbul.
AKARSU, Bedia (1979), Çağdaş Felsefe, Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, İstanbul.
MAGEE, Bryan (1990), Karl Popperin Bilim Felsefesi ve Siyaset Kuramı, 2. Baskı, Çeviren, Mete Tunçay, Remzi Kitabevi, İstanbul.
TÜRKDOĞAN, Orhan (1998), Bilimsel Araştırma Metodolojisi, Timaş Yayınları, İstanbul, 2000.
URAL, Şafak, Bilim Tarihi, Kırkambar Yayınları, İstanbul.
HEKMAN, Susan (1999), Bilgi Sosyolojisi ve Hermeneutik, Türkçesi, Hüsamettin Arslan,Bekir Balkız, Paradigma Yayınları, İstanbul.
POPPER, Karl Raimund (2005), Hayat Problem Çözmektir, Çeviren, Ali Nalbant, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
TEPE, Harun (2003), Felsefede Doğruluk ya da Hakikat, 2. Baskı, İmge Kitabevi, Ankara.
SEYIDOĞLU, Halil (1992), Bilimsel Araştırma ve Yazma El Kitabı, 4. Baskı, Güzem Yayınları, İstanbul.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yönetim bilimi, siyaset bilimi ve sosyoloji, hukuk bilimleri, kentleşme ve çevre sorunları alanlarında doktora derecesinde kuramsal bilgi ve donanıma sahip olma X
1 Yönetim bilimi, siyaset bilimi ve sosyoloji, hukuk bilimleri, kentleşme ve çevre sorunları alanlarında doktora derecesinde kuramsal bilgi ve donanıma sahip olma X
2 Temel istatistik paket programlarını kullanabilme, yeni araştırma konuları kurgulayabilme, ilgili konularda araştırma yapabilmek için nitel ve nicel araştırma yöntemlerine hakim olma, bu doğrultuda akademik ve mesleki konularda araştırma yapabilme X
2 Temel istatistik paket programlarını kullanabilme, yeni araştırma konuları kurgulayabilme, ilgili konularda araştırma yapabilmek için nitel ve nicel araştırma yöntemlerine hakim olma, bu doğrultuda akademik ve mesleki konularda araştırma yapabilme X
3 Kaymakamlık, idari yargı hâkimliği, müfettişlik, denetmenlik, kontrolörlük ve uzman yardımcılığı gibi kamu yönetiminin kariyer alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olma X
3 Kaymakamlık, idari yargı hâkimliği, müfettişlik, denetmenlik, kontrolörlük ve uzman yardımcılığı gibi kamu yönetiminin kariyer alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olma X
4 Kamu kurum ve kuruluşları, siyasi kurumlar, özel sektör ve sivil toplum örgütlerinin insan kaynakları, halkla ilişkiler, mali yönetim ve denetim gibi yönetim alanlarının çeşitli düzeylerinde mesleki bilgi ve becerilerini geliştirme niteliğine sahip olma X
4 Kamu kurum ve kuruluşları, siyasi kurumlar, özel sektör ve sivil toplum örgütlerinin insan kaynakları, halkla ilişkiler, mali yönetim ve denetim gibi yönetim alanlarının çeşitli düzeylerinde mesleki bilgi ve becerilerini geliştirme niteliğine sahip olma X
5 Kazandığı kuramsal bilgi ile analiz tekniklerini kullanarak sorunlara ve olgulara çeşitli açılardan bakabilme, çözüm önerileri üretebilme, program ve karar taslaklarını hazırlayabilme yeteneğine sahip olma, alanıyla ilgili olarak yeni projeler üretebilme, bu projelerin uygulanması için seminer ve sunum gibi çalışmaları organize edebilme X
5 Kazandığı kuramsal bilgi ile analiz tekniklerini kullanarak sorunlara ve olgulara çeşitli açılardan bakabilme, çözüm önerileri üretebilme, program ve karar taslaklarını hazırlayabilme yeteneğine sahip olma, alanıyla ilgili olarak yeni projeler üretebilme, bu projelerin uygulanması için seminer ve sunum gibi çalışmaları organize edebilme X
6 Ulusal ve uluslararası düzeyde yönetim, hukuk, siyaset, sosyoloji, kentleşme ve çevre sorunları konularında kuramsal ve uygulama alanlarında ortaya çıkan yenilikleri takip edebilme, bu alanlarla ilgili olarak yeni eser ve düşünceler meydana getirebilme, meydana getirdiği yayınlarla ilgili literatüre katkı sağlayabilme X
6 Ulusal ve uluslararası düzeyde yönetim, hukuk, siyaset, sosyoloji, kentleşme ve çevre sorunları konularında kuramsal ve uygulama alanlarında ortaya çıkan yenilikleri takip edebilme, bu alanlarla ilgili olarak yeni eser ve düşünceler meydana getirebilme, meydana getirdiği yayınlarla ilgili literatüre katkı sağlayabilme X
7 Takım çalışmasına uyumlu, takım yönetme becerisine sahip, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık, analitik düşünebilme yeteneğine sahip olma X
7 Takım çalışmasına uyumlu, takım yönetme becerisine sahip, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık, analitik düşünebilme yeteneğine sahip olma X
8 Türkçe’yi iyi kullanma, iyi bir yazılı ve sözlü iletişime sahip olma , kendini doğru şekilde ifade edebilme ve empati yeteneğine sahip olma X
8 Türkçe’yi iyi kullanma, iyi bir yazılı ve sözlü iletişime sahip olma , kendini doğru şekilde ifade edebilme ve empati yeteneğine sahip olma X
9 Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olma X
9 Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olma X
10 Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi ile alanıyla ilgili literatüre hakim olma X
10 Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi ile alanıyla ilgili literatüre hakim olma X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Performans Görevi (Seminer) 30
2. Performans Görevi (Seminer) 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 2 5 10
Kısa Sınav 1 10 10
Ödev 2 15 30
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 156
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,24
Dersin AKTS Kredisi 6