Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Örgüt ve Bürokrasi Kuramları | SBK 501 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MUSA EKEN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. ÖZER KÖSEOĞLU, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Ömer Faruk KÖKTAŞ |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bürokrasi, gerek kamuda ve gerek özel sektörde söz konusu olan bir fenomendir. Dersin amacı, bu fenomeni teorik ve uygulama olarak irdelemek, çağdaş örgütlerin sorunlarını analiz ederek örgüt ve bürokrasiye ilişkin farklı bakış açılarını ortaya koymaktır. |
Dersin İçeriği | Bürokrasinin tanımı, niteliği, örgüt ve bürokrasi teorileri, bürokratikleşmeye neden olan faktörler, gelişmiş ve az gelişmiş ülkelerde bürokrasi, bürokrasi ve siyaset ilişkileri, bürokrasinin olumsuzlukları, Türkiye´de bürokrasinin tarihi gelişimi, siyasi rolü ve siyasal otorite ile ilişkileri, bürokrasinin sınırlandırılması ve denetimi, yeni yönetim yaklaşımları. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Örgüt olgusunu, geniş bir bakış açısıyla ele alarak örgüt teorilerini inceler ve bunun uygulamaya etkilerini değerlendirir.ve sorgulayabilmek, | Bireysel Çalışma, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
2 | Bürokrasi olgusuna teorik ve pratik açılardan yaklaşarak farklı görüşleri değerlendirir. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, |
3 | Bürokratik örgütlerin ortaya çıkışı ve gelişimine ilişkin tarihi, kültürel, sosyal, ekonomik ve siyasi arka planını irdeler. | Bireysel Çalışma, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
4 | Gelişmiş ve gelişmekte olan ülke bürokrasilerinin temel özelliklerini analiz eder. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Bireysel Çalışma, | Ödev, Sınav , |
5 | Bürokrasinin hesap verebilirlik, saydamlık, yönetişim ve etkinlik değerleri bakımından sonuçlarını inceler. | Bireysel Çalışma, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
6 | Türkiye’de bürokrasinin gelişimi ve sorunlarını analiz eder. | Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım, Bireysel Çalışma, | Ödev, Sınav , |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Örgüt ve Bürokrasi kavramı | Eryılmaz, Bilal (2004), Bürokrasi ve Siyaset, Alfa Yayınları, İstanbul, ss.3-21. |
2 | Bürokrasiye İlişkin Farklı Yaklaşımlar: Karl Marks’ın düşüncesinde bürokrasi, liberal düşüncede bürokrasi | Eryılmaz, Bilal (2004), Bürokrasi ve Siyaset, Alfa Yayınları, İstanbul, ss.21-36. |
3 | Bürokrasi ve kapitalizm, bürokrasi ve oligarşi arasındaki ilişki | Eryılmaz, Bilal (2004), Bürokrasi ve Siyaset, Alfa Yayınları, İstanbul, ss.31-44. |
4 | Weber’in bürokrasi modeli, Weber’e göre otorite, Weber’e göre bürokratik memurun nitelikleri | Weber, Max (2005), Sosyoloji Yazıları, Çev: Taha Parla, İletişim Yayınları, 7. Baskı, İstanbul, ss. 290-307. |
5 | Bürokratik örgütlenmenin teknik üstünlükleri ve olumsuz sonuçları, Weber’e göre bürokrasinin sınırlandırılması, Weber’in teorisine yöneltilen eleştiriler | Weber, Max (2005), Sosyoloji Yazıları, Çev: Taha Parla, İletişim Yayınları, 7. Baskı, İstanbul, ss. 307-325. |
6 | Bürokratikleşmeye neden olan faktörler | Eryılmaz, Bilal (2004), Bürokrasi ve Siyaset, Alfa Yayınları, İstanbul, ss.70-92. |
7 | Bürokrasinin ve siyasi kurumların güç kaynakları, bürokrasinin demokrasiye katkıları, bürokrasinin demokrasi açısından taşıdığı olumsuzluklar, bürokrasi ve demokrasinin gerekleri | Eryılmaz, Bilal (2004), Bürokrasi ve Siyaset, Alfa Yayınları, İstanbul, ss.92-120. |
8 | Gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelerde bürokrasi, Türkiye’de bürokrasi-siyaset ilişkileri | Eryılmaz, Bilal (2004), Bürokrasi ve Siyaset, Alfa Yayınları, İstanbul, ss.120-167. |
9 | ARASINAV | |
10 | Bürokrasinin denetlenmesinde siyasi denetim metotları | Eryılmaz, Bilal (2004), Bürokrasi ve Siyaset, Alfa Yayınları, İstanbul, ss.120-167.Özbudun, Ergun (1995), Türk Anayasa Hukuku, Yetkin Yayınları, Ankara, ss. 267-277. |
11 | Ombudsman kurumu, yargı denetimi, baskı grupları ve kamuoyu denetimi | Eryılmaz, Bilal (2004), BürokrasEryılmaz, Bilal (2007), Kamu Yönetimi, Erkam Matbaası, İstanbul, ss. 317-325.i ve Siyaset, Alfa Yayınları, İstanbul, ss.120-167. |
12 | Sivil toplum, yönetimde açıklık, piyasa mekanizması ve garantör yöntemi | Eryılmaz, Bilal (2004), Bürokrasi ve Siyaset, Alfa Yayınları, İstanbul, ss.120-167.Eken, Musa (2005), Yönetimde Şeffaflık, Sakarya Kitabevi, Adapazarı, ss.5-59. |
13 | Yönetimde desantralizasyon | Eryılmaz, Bilal (2004), Bürokrasi ve Siyaset, Alfa Yayınları, İstanbul, ss.120-167.Eryılmaz, Bilal (2007), Kamu Yönetimi, Erkam Matbaası, İstanbul, ss. 85-88 |
14 | Yeni yönetim anlayışı ve bürokrasi | Eryılmaz, Bilal (2004), Bürokrasi ve Siyaset, Alfa Yayınları, İstanbul, ss.120-167..Eryılmaz, Bilal (2007), Kamu Yönetimi, Erkam Matbaası, İstanbul, ss. 15-28. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Eryılmaz, Bilal (2008), Bürokrasi ve Siyaset, Alfa Yayınları, İstanbul. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yönetim bilimi, siyaset bilimi ve sosyoloji, hukuk bilimleri, kentleşme ve çevre sorunları alanlarında doktora derecesinde kuramsal bilgi ve donanıma sahip olma | X | |||||
1 | Yönetim bilimi, siyaset bilimi ve sosyoloji, hukuk bilimleri, kentleşme ve çevre sorunları alanlarında doktora derecesinde kuramsal bilgi ve donanıma sahip olma | X | |||||
2 | Temel istatistik paket programlarını kullanabilme, yeni araştırma konuları kurgulayabilme, ilgili konularda araştırma yapabilmek için nitel ve nicel araştırma yöntemlerine hakim olma, bu doğrultuda akademik ve mesleki konularda araştırma yapabilme | X | |||||
2 | Temel istatistik paket programlarını kullanabilme, yeni araştırma konuları kurgulayabilme, ilgili konularda araştırma yapabilmek için nitel ve nicel araştırma yöntemlerine hakim olma, bu doğrultuda akademik ve mesleki konularda araştırma yapabilme | X | |||||
3 | Kaymakamlık, idari yargı hâkimliği, müfettişlik, denetmenlik, kontrolörlük ve uzman yardımcılığı gibi kamu yönetiminin kariyer alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olma | X | |||||
3 | Kaymakamlık, idari yargı hâkimliği, müfettişlik, denetmenlik, kontrolörlük ve uzman yardımcılığı gibi kamu yönetiminin kariyer alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olma | X | |||||
4 | Kamu kurum ve kuruluşları, siyasi kurumlar, özel sektör ve sivil toplum örgütlerinin insan kaynakları, halkla ilişkiler, mali yönetim ve denetim gibi yönetim alanlarının çeşitli düzeylerinde mesleki bilgi ve becerilerini geliştirme niteliğine sahip olma | X | |||||
4 | Kamu kurum ve kuruluşları, siyasi kurumlar, özel sektör ve sivil toplum örgütlerinin insan kaynakları, halkla ilişkiler, mali yönetim ve denetim gibi yönetim alanlarının çeşitli düzeylerinde mesleki bilgi ve becerilerini geliştirme niteliğine sahip olma | X | |||||
5 | Kazandığı kuramsal bilgi ile analiz tekniklerini kullanarak sorunlara ve olgulara çeşitli açılardan bakabilme, çözüm önerileri üretebilme, program ve karar taslaklarını hazırlayabilme yeteneğine sahip olma, alanıyla ilgili olarak yeni projeler üretebilme, bu projelerin uygulanması için seminer ve sunum gibi çalışmaları organize edebilme | X | |||||
5 | Kazandığı kuramsal bilgi ile analiz tekniklerini kullanarak sorunlara ve olgulara çeşitli açılardan bakabilme, çözüm önerileri üretebilme, program ve karar taslaklarını hazırlayabilme yeteneğine sahip olma, alanıyla ilgili olarak yeni projeler üretebilme, bu projelerin uygulanması için seminer ve sunum gibi çalışmaları organize edebilme | X | |||||
6 | Ulusal ve uluslararası düzeyde yönetim, hukuk, siyaset, sosyoloji, kentleşme ve çevre sorunları konularında kuramsal ve uygulama alanlarında ortaya çıkan yenilikleri takip edebilme, bu alanlarla ilgili olarak yeni eser ve düşünceler meydana getirebilme, meydana getirdiği yayınlarla ilgili literatüre katkı sağlayabilme | X | |||||
6 | Ulusal ve uluslararası düzeyde yönetim, hukuk, siyaset, sosyoloji, kentleşme ve çevre sorunları konularında kuramsal ve uygulama alanlarında ortaya çıkan yenilikleri takip edebilme, bu alanlarla ilgili olarak yeni eser ve düşünceler meydana getirebilme, meydana getirdiği yayınlarla ilgili literatüre katkı sağlayabilme | X | |||||
7 | Takım çalışmasına uyumlu, takım yönetme becerisine sahip, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık, analitik düşünebilme yeteneğine sahip olma | X | |||||
7 | Takım çalışmasına uyumlu, takım yönetme becerisine sahip, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık, analitik düşünebilme yeteneğine sahip olma | X | |||||
8 | Türkçe’yi iyi kullanma, iyi bir yazılı ve sözlü iletişime sahip olma , kendini doğru şekilde ifade edebilme ve empati yeteneğine sahip olma | X | |||||
8 | Türkçe’yi iyi kullanma, iyi bir yazılı ve sözlü iletişime sahip olma , kendini doğru şekilde ifade edebilme ve empati yeteneğine sahip olma | X | |||||
9 | Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olma | X | |||||
9 | Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olma | X | |||||
10 | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi ile alanıyla ilgili literatüre hakim olma | X | |||||
10 | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi ile alanıyla ilgili literatüre hakim olma | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 40 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 40 |
1. Sözlü Sınav | 10 |
2. Sözlü Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 141 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,64 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |