Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Yönetimler Arası İlişkiler | SBK 508 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ÖZER KÖSEOĞLU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Merkezi yönetim ile yerel yönetimler arasındaki ilişkileri anlamak ve açıklamak. |
Dersin İçeriği | Bu derste merkezi yönetim ile yerel yönetimler arasındaki mali, yönetsel ve siyasi ilişkiler kapsamlı olarak incelenmekte, merkezi yönetim-yerel yönetim ilişkilerini etkileyen temel kuram ve yaklaşımlar ele alınmakta, çeşitli ülkelerdeki yönetimler arası ilişkilerin nasıl düzenlendiği araştırılmakta ve bu perspektiften yola çıkılarak Türkiye’de merkezi yönetim-yerel yönetim ilişkileri değerlendirilerek temel sorunlar ele alınmaktadır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Yönetimler Arası ilişkilerin farklı boyutlarının neler olduğunu, nasıl işlediğini analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
2 | Merkezi yönetimle yerel yönetimlerin rollerini kamu hizmetleri bazında inceler ve değerlendirir. | Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap, | Ödev, Sınav , |
3 | Kamu hizmetlerinin merkezi yönetim ile yerel yönetimler, yerel yönetimlerin kendi aralarında nasıl bölüşüldüğünü buna ilişkin teori ve uygulamaları analiz eder. | Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
4 | Merkezi yönetimle yerel yönetimler arasında idari ve mali ilişkileri örnekler vasıtasıyla değerlendirir. | Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap, | Ödev, Sınav , |
5 | Yerel yönetim birliklerinin, yerel kamu hizmetlerindeki rolünü inceler. | Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
6 | Yerel yönetimlerin, uluslararası benzeri kuruluş ve örgütlerle ilişkilerini analiz eder. | Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap, | Ödev, Sınav , |
7 | Türkiye’de merkezi yönetimle yerel yönetim arasındaki ilişkilerde ortaya çıkan sorunları değerlendirir ve çözümler üretir. | Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Merkezi yönetimin sınırları | Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümleri |
2 | Yerel yönetimler | Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümleri |
3 | Hizmet yerinden yönetim kuruluşları | Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümleri |
4 | Yönetimlerarası idari ilişkiler | Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümleri |
5 | Yönetimlerarası mali ilişkiler | Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümleri |
6 | Yönetimlerarası siyasi ilişkiler | Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümleri |
7 | Yönetimlerarası ilişkilerin ortaya çıkardığı modeller | Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümleri |
8 | ARA SINAV | |
9 | Desantralizasyon düşüncesi | Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümleri |
10 | Yönetişim | Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümleri |
11 | Yeni Kamu Yönetiminin yönetimlerarası ilişkilere etkileri | Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümleri |
12 | Küreselleşme ve yönetimlerarası ilişkiler | Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümleri |
13 | Gelişmiş ülkelerde yönetimlerarası ilişkiler | Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümleri |
14 | Türkiye´de merkezi yönetim yerel yönetim ilişkilerinde yaşanan sorunlar | Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Eryılmaz, Bilal (2007), Kamu Yönetimi, İstanbul. Gül, Hüseyin ve Hüseyin Özgür (2004), "Ademi Merkeziyetçilik ve Merkezi Yönetim-Yerel Yönetim İlişkileri", Çağdaş Kamu Yönetimi 2 içinde, Nobel Yayınları, Ankara. Arıkboğa, Ülkü (2004), Yönetimler Arası Mali İlişkiler, İstanbul. |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yönetim bilimi, siyaset bilimi ve sosyoloji, hukuk bilimleri, kentleşme ve çevre sorunları alanlarında doktora derecesinde kuramsal bilgi ve donanıma sahip olma | X | |||||
1 | Yönetim bilimi, siyaset bilimi ve sosyoloji, hukuk bilimleri, kentleşme ve çevre sorunları alanlarında doktora derecesinde kuramsal bilgi ve donanıma sahip olma | X | |||||
2 | Temel istatistik paket programlarını kullanabilme, yeni araştırma konuları kurgulayabilme, ilgili konularda araştırma yapabilmek için nitel ve nicel araştırma yöntemlerine hakim olma, bu doğrultuda akademik ve mesleki konularda araştırma yapabilme | X | |||||
2 | Temel istatistik paket programlarını kullanabilme, yeni araştırma konuları kurgulayabilme, ilgili konularda araştırma yapabilmek için nitel ve nicel araştırma yöntemlerine hakim olma, bu doğrultuda akademik ve mesleki konularda araştırma yapabilme | X | |||||
3 | Kaymakamlık, idari yargı hâkimliği, müfettişlik, denetmenlik, kontrolörlük ve uzman yardımcılığı gibi kamu yönetiminin kariyer alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olma | X | |||||
3 | Kaymakamlık, idari yargı hâkimliği, müfettişlik, denetmenlik, kontrolörlük ve uzman yardımcılığı gibi kamu yönetiminin kariyer alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olma | X | |||||
4 | Kamu kurum ve kuruluşları, siyasi kurumlar, özel sektör ve sivil toplum örgütlerinin insan kaynakları, halkla ilişkiler, mali yönetim ve denetim gibi yönetim alanlarının çeşitli düzeylerinde mesleki bilgi ve becerilerini geliştirme niteliğine sahip olma | X | |||||
4 | Kamu kurum ve kuruluşları, siyasi kurumlar, özel sektör ve sivil toplum örgütlerinin insan kaynakları, halkla ilişkiler, mali yönetim ve denetim gibi yönetim alanlarının çeşitli düzeylerinde mesleki bilgi ve becerilerini geliştirme niteliğine sahip olma | X | |||||
5 | Kazandığı kuramsal bilgi ile analiz tekniklerini kullanarak sorunlara ve olgulara çeşitli açılardan bakabilme, çözüm önerileri üretebilme, program ve karar taslaklarını hazırlayabilme yeteneğine sahip olma, alanıyla ilgili olarak yeni projeler üretebilme, bu projelerin uygulanması için seminer ve sunum gibi çalışmaları organize edebilme | X | |||||
5 | Kazandığı kuramsal bilgi ile analiz tekniklerini kullanarak sorunlara ve olgulara çeşitli açılardan bakabilme, çözüm önerileri üretebilme, program ve karar taslaklarını hazırlayabilme yeteneğine sahip olma, alanıyla ilgili olarak yeni projeler üretebilme, bu projelerin uygulanması için seminer ve sunum gibi çalışmaları organize edebilme | X | |||||
6 | Ulusal ve uluslararası düzeyde yönetim, hukuk, siyaset, sosyoloji, kentleşme ve çevre sorunları konularında kuramsal ve uygulama alanlarında ortaya çıkan yenilikleri takip edebilme, bu alanlarla ilgili olarak yeni eser ve düşünceler meydana getirebilme, meydana getirdiği yayınlarla ilgili literatüre katkı sağlayabilme | X | |||||
6 | Ulusal ve uluslararası düzeyde yönetim, hukuk, siyaset, sosyoloji, kentleşme ve çevre sorunları konularında kuramsal ve uygulama alanlarında ortaya çıkan yenilikleri takip edebilme, bu alanlarla ilgili olarak yeni eser ve düşünceler meydana getirebilme, meydana getirdiği yayınlarla ilgili literatüre katkı sağlayabilme | X | |||||
7 | Takım çalışmasına uyumlu, takım yönetme becerisine sahip, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık, analitik düşünebilme yeteneğine sahip olma | X | |||||
7 | Takım çalışmasına uyumlu, takım yönetme becerisine sahip, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık, analitik düşünebilme yeteneğine sahip olma | X | |||||
8 | Türkçe’yi iyi kullanma, iyi bir yazılı ve sözlü iletişime sahip olma , kendini doğru şekilde ifade edebilme ve empati yeteneğine sahip olma | X | |||||
8 | Türkçe’yi iyi kullanma, iyi bir yazılı ve sözlü iletişime sahip olma , kendini doğru şekilde ifade edebilme ve empati yeteneğine sahip olma | X | |||||
9 | Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olma | X | |||||
9 | Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olma | X | |||||
10 | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi ile alanıyla ilgili literatüre hakim olma | X | |||||
10 | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi ile alanıyla ilgili literatüre hakim olma | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 146 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |