Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk Kamu Yönetiminin Evrimi SBK 601 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. HALE BİRİCİKOĞLU
Dersi Verenler Prof.Dr. MUSA EKEN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Tarihsel perspektiften Tük kamu yönetiminin gelişimini ortaya koymak.
Dersin İçeriği Osmanlı Devleti’nin klasik dönemdeki yönetim yapısı, Tanzimat’tan sonra Osmanlı yönetim yapısında meydana gelen değişiklikler, Osmanlı’dan Cumhuriyet’e intikal eden yönetim kültürü ve kurumları, Cumhuriyet döneminde kamu yönetiminin gelişimi, Yeni kamu yönetimi çerçevesinde gerçekleştirilen reformlar.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Türk kamu yönetimi sistemini etkileyen temel faktörleri tarihi süreç içerisinde inceler. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
2 Değişme ve gelişme sürecinin ne tür faktörlerden etkilendiğini analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
3 Belli başlı düşünürlerin yönetime ilişkin görüşlerini analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
4 Osmanlıdan Cumhuriyete intikal eden kamu yönetimi mirasını analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
5 Çağdaş yönetim anlayışları çerçevesinde Türk kamu yönetimi sistemini değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
6 Tarihi süreç içerinde kamu yönetimi reformları ve bunların sonuçlarını analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Osmanlı Devleti’nin Merkezi ve Taşra Yönetimi Halaçoğlu, Yusuf (2003), 14-17. Yüzyıllarda Osmanlılarda Devlet Teşkilatı ve Sosyal Yapı, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara, ss. 7-128.,Ortaylı, İlber (2007), Türkiye Teşkilatı ve İdare Tarihi, Cedit Neşriyet, Ankara, ss. 169-275.
2 Osmanlılarda Millet Sistemi ve Sosyal Yapı Eryılmaz, Bilal (1999), "Osmanlı Devletinde Farklılıklara ve Hoşgörüye Kavramsal Bir Yaklaşım", Osmanlı, C.4, Yeni Türkiye Yayınları, Ankara.Ortaylı, İlber, “Osmanlı İmparatorluğu’nda Millet”, Tanzimat’tan Cumhuriyete Türkiye Ansiklopedisi, 4. Cilt.
3 III. Selim Dönemindeki Gelişmeler Eryılmaz, Bilal (2006), Tanzimat ve Yönetimde Modernleşme, İşaret Yayınları, 2. Baskı, İstanbul, ss.23-50.Ortaylı, İlber (2007), Türkiye Teşkilatı ve İdare Tarihi, Cedit Neşriyet, Ankara, ss. 345-362
4 II. Mahmut Dönemindeki Gelişmeler Eryılmaz, Bilal (2006), Tanzimat ve Yönetimde Modernleşme, İşaret Yayınları, 2. Baskı, İstanbul, ss.50-95.
5 Tanzimat Fermanı’nın Niteliği, Tanzimat’ın Uygulanması Eryılmaz, Bilal (2006), Tanzimat ve Yönetimde Modernleşme, İşaret Yayınları, 2. Baskı, İstanbul, ss.95-138.
6 Tanzimat’ta Kamu Yönetimi: Merkezi Yönetim Eryılmaz, Bilal (2006), Tanzimat ve Yönetimde Modernleşme, İşaret Yayınları, 2. Baskı, İstanbul, ss.138-180.
7 Tanzimat’ta Kamu Yönetimi: Merkezi Yönetime Yardımcı Kuruluşlar, Mahalli Yönetimi Eryılmaz, Bilal (2006), Tanzimat ve Yönetimde Modernleşme, İşaret Yayınları, 2. Baskı, İstanbul, ss.180-224.Ortaylı, İlber (2007), Türkiye Teşkilatı ve İdare Tarihi, Cedit Neşriyet, Ankara, ss. 401-441.
8 Osmanlı’dan Cumhuriyete İntikal Eden Miras Heper, Metin (2008), Türkiye’de Devlet Geleneği, Çev: Nalan Soyarık, Doğu-Batı Yayınları, ss. 48-93.Ortaylı, İlber (1998), “Devraldığımız Miras”, Türkiye’de Yönetim Geleneği, Ed: Davut Dursun ve Hamza Al, İlke Yayıncılık, İstanbul, ss. 143-152
9 ARASINAV
10 Cumhuriyet döneminde Türk kamu Yönetimi: Merkezi Yönetim Eryılmaz, Bilal (2004), Bürokrasi ve Siyaset, Alfa Yayınları, İstanbul, ss.120-167.Heper, Metin (2008), Türkiye’de Devlet Geleneği, Çev: Nalan Soyarık, Doğu-Batı Yayınları, ss. 48-93
11 Cumhuriyet döneminde Türk kamu Yönetimi: Yerinden Yönetim Heper, Metin (2008), Türkiye’de Devlet Geleneği, Çev: Nalan Soyarık, Doğu-Batı Yayınları, ss. 48-93
12 Cumhuriyet Döneminde Kamu Yönetimindeki Reform Çalışmaları Yayman, Hüseyin (2008), Türkiye’nin İdari Reform Tarihi, Turhan Kitabevi, Ankara, ss. 50-70.
13 Yeni Kamu Yönetimi Anlayışının Türkiye’ye Yansımaları Eryılmaz, Bilal (2004), Bürokrasi ve Siyaset, Alfa Yayınları, İstanbul, ss.120-167.Eryılmaz, Bilal (2007), “Değişen Kamu Yönetimi Anlayışı ve Bürokrasi”, Dönüşüm Sürecinde Türkiye, Ed: Davut Dursun, Burhanettin Duran ve diğerleri, Alfa yayınları, İstanb
14 Yeni Kamu Yönetimi Anlayışının Türkiye’ye Yansımaları (Devam)
Kaynaklar
Ders Notu Yukarıda belirtilen eserler
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yönetim bilimi, siyaset bilimi ve sosyoloji, hukuk bilimleri, kentleşme ve çevre sorunları alanlarında doktora derecesinde kuramsal bilgi ve donanıma sahip olma X
1 Yönetim bilimi, siyaset bilimi ve sosyoloji, hukuk bilimleri, kentleşme ve çevre sorunları alanlarında doktora derecesinde kuramsal bilgi ve donanıma sahip olma X
2 Temel istatistik paket programlarını kullanabilme, yeni araştırma konuları kurgulayabilme, ilgili konularda araştırma yapabilmek için nitel ve nicel araştırma yöntemlerine hakim olma, bu doğrultuda akademik ve mesleki konularda araştırma yapabilme X
2 Temel istatistik paket programlarını kullanabilme, yeni araştırma konuları kurgulayabilme, ilgili konularda araştırma yapabilmek için nitel ve nicel araştırma yöntemlerine hakim olma, bu doğrultuda akademik ve mesleki konularda araştırma yapabilme X
3 Kaymakamlık, idari yargı hâkimliği, müfettişlik, denetmenlik, kontrolörlük ve uzman yardımcılığı gibi kamu yönetiminin kariyer alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olma X
3 Kaymakamlık, idari yargı hâkimliği, müfettişlik, denetmenlik, kontrolörlük ve uzman yardımcılığı gibi kamu yönetiminin kariyer alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olma X
4 Kamu kurum ve kuruluşları, siyasi kurumlar, özel sektör ve sivil toplum örgütlerinin insan kaynakları, halkla ilişkiler, mali yönetim ve denetim gibi yönetim alanlarının çeşitli düzeylerinde mesleki bilgi ve becerilerini geliştirme niteliğine sahip olma X
4 Kamu kurum ve kuruluşları, siyasi kurumlar, özel sektör ve sivil toplum örgütlerinin insan kaynakları, halkla ilişkiler, mali yönetim ve denetim gibi yönetim alanlarının çeşitli düzeylerinde mesleki bilgi ve becerilerini geliştirme niteliğine sahip olma X
5 Kazandığı kuramsal bilgi ile analiz tekniklerini kullanarak sorunlara ve olgulara çeşitli açılardan bakabilme, çözüm önerileri üretebilme, program ve karar taslaklarını hazırlayabilme yeteneğine sahip olma, alanıyla ilgili olarak yeni projeler üretebilme, bu projelerin uygulanması için seminer ve sunum gibi çalışmaları organize edebilme X
5 Kazandığı kuramsal bilgi ile analiz tekniklerini kullanarak sorunlara ve olgulara çeşitli açılardan bakabilme, çözüm önerileri üretebilme, program ve karar taslaklarını hazırlayabilme yeteneğine sahip olma, alanıyla ilgili olarak yeni projeler üretebilme, bu projelerin uygulanması için seminer ve sunum gibi çalışmaları organize edebilme X
6 Ulusal ve uluslararası düzeyde yönetim, hukuk, siyaset, sosyoloji, kentleşme ve çevre sorunları konularında kuramsal ve uygulama alanlarında ortaya çıkan yenilikleri takip edebilme, bu alanlarla ilgili olarak yeni eser ve düşünceler meydana getirebilme, meydana getirdiği yayınlarla ilgili literatüre katkı sağlayabilme X
6 Ulusal ve uluslararası düzeyde yönetim, hukuk, siyaset, sosyoloji, kentleşme ve çevre sorunları konularında kuramsal ve uygulama alanlarında ortaya çıkan yenilikleri takip edebilme, bu alanlarla ilgili olarak yeni eser ve düşünceler meydana getirebilme, meydana getirdiği yayınlarla ilgili literatüre katkı sağlayabilme X
7 Takım çalışmasına uyumlu, takım yönetme becerisine sahip, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık, analitik düşünebilme yeteneğine sahip olma X
7 Takım çalışmasına uyumlu, takım yönetme becerisine sahip, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık, analitik düşünebilme yeteneğine sahip olma X
8 Türkçe’yi iyi kullanma, iyi bir yazılı ve sözlü iletişime sahip olma , kendini doğru şekilde ifade edebilme ve empati yeteneğine sahip olma X
8 Türkçe’yi iyi kullanma, iyi bir yazılı ve sözlü iletişime sahip olma , kendini doğru şekilde ifade edebilme ve empati yeteneğine sahip olma X
9 Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olma X
9 Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olma X
10 Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi ile alanıyla ilgili literatüre hakim olma X
10 Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi ile alanıyla ilgili literatüre hakim olma X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 60
1. Performans Görevi (Seminer) 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 15 15
Kısa Sınav 1 5 5
Ödev 1 10 10
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 141
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,64
Dersin AKTS Kredisi 6