Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Bürokrasi | SBK 466 | 8 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ÖZER KÖSEOĞLU |
Dersi Verenler | Prof.Dr. HAMZA AL, Prof.Dr. AZİZ TUNCER, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör.Abdülkadir AKSOY |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bürokrasi, gerek kamuda ve gerek özel sektörde söz konusu olan bir fenomendir. Dersin amacı, bu fenomeni teorik ve uygulama olarak irdelemek, çağdaş örgütlerin sorunlarını analiz etmek, bürokrasi ile siyasi kurumlar arasındaki güç ilişkilerini değerlendirmek, bürokrasinin olumsuzluklarını gidermek konusunda çözüm önerilerini tartışmaktır. |
Dersin İçeriği | Bürokrasinin tanımı, niteliği ve bürokrasi teorileri, bürokratikleşmeye neden olan faktörler, gelişmiş ve az gelişmiş ülkelerde bürokrasi, bürokrasi ve siyaset ilişkileri, bürokrasinin olumsuzlukları, Türkiye´de bürokrasinin tarihi gelişimi, siyasi rolü ve siyasal otorite ile ilişkileri, bürokrasinin sınırlandırılması ve denetimi. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Bürokrasi olgusunu farklı yaklaşımlar çerçevesinde tanımlar ve örnekler vererek açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, |
2 | Bürokratik örgütlerin ortaya çıkışı ve gelişimini tarihi, kültürel, sosyal, ekonomik ve siyasi faktörler çerçevesinde açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, |
3 | Weber’in bürokrasi modelini derinlemesine analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, |
4 | Bürokrasinin güç kaynaklarını ortaya koyarak, bürokrasinin siyasi kişi ve kurumlarla olan ilişkilerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, |
5 | Türkiye’de bürokrasinin gelişimini anlatır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, |
6 | Bürokrasinin denetlenmesine ilişkin olarak farklı mekanizmaları anlatır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, |
7 | Yeni yönetim anlayışını tanımlar. Yeni yönetim anlayışı ile geleneksel yönetim anlayışını karşılaştırarak analiz eder. Yeni yönetim anlayışının bürokrasi üzerindeki etkilerini değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bürokrasi kavramı, bürokrasinin gelişimi ve işlevleri | Eryılmaz, Bilal (2008), Bürokrasi ve Siyaset, Alfa Yayınları, İstanbul, ss.3-21. Tortop, Nuri, Eyüp G.İsbir ve Diğerleri (2007), Yönetim Bilimi, Nobel Yayınları, 7. Baskı, Ankara, ss. 331-342. Ergun, Turgay (2004), Kamu Yönetimi, TODAİE, Ankara,ss. 37-42 |
2 | Karl Marks’ın düşüncesinde bürokrasi, liberal düşüncede bürokrasi | Eryılmaz, Bilal (2008), Bürokrasi ve Siyaset, Alfa Yayınları, İstanbul, ss.21-36Mouzelis, Nicos P. (2001), Örgüt ve Bürokrasi, Çev: H. Bahadır Akın, Çizgi Kitabevi, Konya, ss.19-28.. |
3 | Bürokrasi ve kapitalizm, bürokrasi ve oligarşi | Eryılmaz, Bilal (2008), Bürokrasi ve Siyaset, Alfa Yayınları, İstanbul, ss.31-44. Öztürk, Namık Kemal (2003), Bürokrasinin Gücü ve Siyaset, Siyasal Kitabevi, Ankara, ss.49-73. |
4 | Weber’in bürokrasi modeli, Weber’e göre otorite, Weber’e göre bürokratik memurun nitelikleri | Weber, Max (2005), Sosyoloji Yazıları, Çev: Taha Parla, İletişim Yayınları, 7. Baskı, İstanbul, ss. 290-307.; Eryılmaz, Bilal (2008), Bürokrasi ve Siyaset, Alfa Yayınları, İstanbul, ss.44-58. |
5 | Bürokratik örgütlenmenin teknik üstünlükleri ve olumsuz sonuçları, Weber’e göre bürokrasinin sınırlandırılması, Weber’in teorisine yöneltilen eleştiriler | Weber, Max (2005), Sosyoloji Yazıları, Çev: Taha Parla, İletişim Yayınları, 7. Baskı, İstanbul, ss. 307-325. Eryılmaz, Bilal (2008), Bürokrasi ve Siyaset, Alfa Yayınları, İstanbul, ss.58-70. |
6 | Bürokratikleşmeye neden olan faktörler | Eryılmaz, Bilal (2008), Bürokrasi ve Siyaset, Alfa Yayınları, İstanbul, ss.70-92; Eryılmaz, Bilal (2009), Kamu Yönetimi, Okutman Yayıncılık, Ankara. |
7 | Bürokrasinin ve siyasi kurumların güç kaynakları, bürokrasinin demokrasiye katkıları, bürokrasinin demokrasi açısından taşıdığı olumsuzluklar, bürokrasi ve demokrasinin gerekleri | Eryılmaz, Bilal (2008), Bürokrasi ve Siyaset, Alfa Yayınları, İstanbul, ss.92-120;Bürokrasinin Gücü ve Siyaset, Siyasal Kitabevi, Ankara, ss.89-127. |
8 | Gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelerde bürokrasi, Türkiye’de bürokrasi-siyaset ilişkileri | Eryılmaz, Bilal (2008), Bürokrasi ve Siyaset, Alfa Yayınları, İstanbul, ss.120-167; Tortop, Nuri, Eyüp G.İsbir ve Diğerleri (2007), Yönetim Bilimi, Nobel Yayınları, 7. Baskı, Ankara, ss. 369-392. |
9 | ARASINAV | |
10 | Bürokrasinin denetlenmesinde siyasi denetim metotları | Eryılmaz, Bilal (2008), Bürokrasi ve Siyaset, Alfa Yayınları, İstanbul, ss.120-167. Özbudun, Ergun (1995), Türk Anayasa Hukuku, Yetkin Yayınları, Ankara, ss. 267-277. |
11 | Ombudsman kurumu, yargı denetimi, baskı grupları ve kamuoyu denetimi | Eryılmaz, Bilal (2008), Bürokrasi ve Siyaset, Alfa Yayınları, İstanbul, ss.175-213. Eryılmaz, Bilal (2009), Kamu Yönetimi, Okutman Yayıncılık, Ankara, ss. 317-326. |
12 | Sivil toplum, yönetimde açıklık, piyasa mekanizması ve garantör yöntemi | Eryılmaz, Bilal (2008), Bürokrasi ve Siyaset, Alfa Yayınları, İstanbul, ss.213-227. |
13 | Yönetimde desantralizasyon | Eryılmaz, Bilal (2008), Bürokrasi ve Siyaset, Alfa Yayınları, İstanbul, ss.227-233. Eryılmaz, Bilal (2009), Kamu Yönetimi, Okutman Yayıncılık, Ankara, ss. 85-88. |
14 | Yeni yönetim anlayışı ve bürokrasi | Eryılmaz, Bilal (2008), Bürokrasi ve Siyaset, Alfa Yayınları, İstanbul, ss.233-259. Eryılmaz, Bilal (2009), Kamu Yönetimi, Okutman Yayıncılık, Ankara, ss. 17-28. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Mises, Ludving Von (2000), Bürokrasi, Çeviren:Feridun Ergin, Liberte Yayınları, 2. Basım, Ankara. (2. hafta) Mouzelis, Nicos P. (2001), Örgüt ve Bürokrasi, Çev: H. Bahadır Akın, Çizgi Kitabevi, Konya, ss.41-52.(3. hafta) Mouzelis, Nicos P. (2001), Örgüt ve Bürokrasi, Çev: H. Bahadır Akın, Çizgi Kitabevi, Konya, ss.71-100. (5. hafta) Eryılmaz, Bilal (2007), “Parlamento-Bürokrasi İlişkisinin Çeşitli Boyutları”, Kamu Yönetimi Yazıları, Ed: Bilal Eryılmaz, Musa Eken ve Diğ., Nobel Yayınları, Ankara, ss. 246-257. (7. hafta) Oktay, Cemil (1997), Siyasal Sistem ve Bürokrasi, Der Yayınları, İstanbul. (7. hafta) Heper, Metin (2003), “Osmanlı-Türk Devletinde Bürokrasinin Siyasal Rolü”, Türkiye’de Kamu Yönetimi, Ed: Burhan Aykaç, Şenol Durgun ve diğ., Yargı Yayınevi, Ankara, ss. 109-120. (8. hafta) Turan, İlter (2003), “Türk Bürokrasisinde Süreklilik ve Değişim: Kemalist Dönem ve Sonrası”, Türkiye’de Kamu Yönetimi, Ed: Burhan Aykaç, Şenol Durgun ve diğ., Yargı Yayınevi, Ankara, ss. 225-236. (8. hafta) Heper, Metin (2008), Türkiye’de Devlet Geleneği, Çev: Nalan Soyarık, Doğu-Batı Yayınları, ss. 48-93. (8. hafta) Ergun, Turgay (2004), Kamu Yönetimi, TODAİE, Ankara, ss. 329-336. (10. hafta) Eryılmaz, Bilal (2007), “Değişen Kamu Yönetimi Anlayışı ve Bürokrasi”, Dönüşüm Sürecinde Türkiye, Ed: Davut Dursun, Burhanettin Duran ve diğerleri, Alfa yayınları, İstanbul, ss.526-544. (14. hafta) |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Ulusal ve uluslararası düzeyde kamu yönetimi, hukuk, siyaset, sosyoloji, kentleşme ve çevre sorunları konularında kuramsal ve uygulama alanlarında ortaya çıkan yenilikleri takip eder | X | |||||
2 | Temel istatistik paket programlarını kullanabilme, akademik ve mesleki konularda araştırma yapabilme ve araştırma süreçlerine hâkim olma | X | |||||
3 | Kaymakamlık, idari yargı hâkimliği, müfettişlik, denetmenlik, kontrolörlük ve uzman yardımcılığı gibi kamu yönetiminin kariyer alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olma | ||||||
4 | Kamu hukuku mevzuatına olduğu kadar özel hukuk mevzuatına da hâkim, mevzuat değişikliklerini takip eden, mevzuatı yorumlayabilen ve uygulamaya aktarabilme | ||||||
5 | Kamu kurum ve kuruluşları, siyasi kurumlar, özel sektör ve sivil toplum örgütlerinin insan kaynakları, halkla ilişkiler, mali yönetim ve denetim gibi yönetim alanlarının çeşitli düzeylerinde görev alabilecek nitelikleri olma | X | |||||
6 | Kazandığı kuramsal bilgi ile analiz tekniklerini kullanarak sorunlara ve olgulara çeşitli açılardan bakabilme, çözüm önerileri üretebilme, program ve karar taslaklarını hazırlama yeteneğine sahip olma | X | |||||
7 | Ulusal ve uluslararası düzeyde yönetim, hukuk, siyaset, kentleşme ve çevre sorunları alanlarında ortaya çıkan teorik ve pratik yenilikleri takip edebilme | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenme ilkesine uygun olarak bilişim teknolojileri, temel bilgisayar programları ve kamu yönetimi alanıyla ilgili bilgi sistemleri ile bu alandaki yenilikleri takip etme ve bunları etkili bir şekilde kullanabilme | ||||||
9 | Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünebilme | X | |||||
10 | Türkçe’yi iyi kullanan, yazılı ve sözlü iletişimi iyi, kendini doğru şekilde ifade edebilen ve empati yeteneğine sahip olma | X | |||||
11 | Mesleki yabancı dil bilgisine sahip olma | ||||||
12 | Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olma | ||||||
13 | Yönetim bilimi, siyaset bilimi ve sosyoloji, hukuk bilimleri, kentleşme ve çevre sorunları alanlarında kuramsal bilgi ve donanıma sahip olma | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 5 |
1. Ödev | 20 |
2. Kısa Sınav | 5 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 8 | 8 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 126 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |