Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türkiye´Nin Toplumsal Yapısı SBK 204 4 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi MAHMUT KARAMAN
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi FATMA YURTTAŞ ÖZCAN,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Abdullah Said ÖZCAN

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Türkiye’nin toplumsal yapısı’nın tarihsel süreklilik çizgisi içinde genel olarak soyso kültürel, özel olarak kurumsal çerçevede değerlendirilmesi ve kurumsal gelişmelerin gerek kendi içinde gerek kurumsal sistem ve sosyo kültürel sistem düzeyinde sosyo kültürel değişme, gelişme, bütünleşme, çözülme süreçleri çerçevesinde analiz edilmesi temel amaçtır.

Dersin İçeriği

Sosyo kültürel yapıya yaklaşım sorunu, sosyo kültürel yapının unsurları, sosyo kültürel yapının analiz yöntemi, Türkiye toplumsal yapısının tarihsel değişme ve dönüşüm evreleri, nüfus ve nüfus konuları, aile, eğitim, din, ekonomi, siyaset, sağlık, göç.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Sosyal yapıya yaklaşım ve metod sorununu ve sosyal yapının bağımsız analiz birimini ifade eder Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
2 Sosyal yapının unsurlarını karşılıklı bağımlılık ilişkisi içinde üç boyutlu dinamik bir olgu olarak analiz eder Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
3 Toplumsal yapı ile ilgili literatürde yer alan modelleri Osmanlı/Türkiye toplumsal yapısı ile karşılaştırarak irdeler Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
4 Türkiye toplumsal yapısını bağımsız bir birim olarak tarihsel çizgide değerlendirir Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim, Sınav , Ödev,
5 Türkiye’de yaşanılan değişim aşamalarını süreklilik ve bütünlük anlayışı içinde analiz eder Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Sınav , Ödev,
6 Nüfus, aile, eğitim, din, ekonomi, siyaset, sağlık, göç kurumlarında meydana gelen değişme ve gelişmeleri dönemler halinde karşılıklı bağımlılık ilişkisi içinde sosyo kültürel süreçleri karşılaştırıp değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Toplumsal Yapı Kavramı Edward Şhıls, “Merkez ve Çevre” Çeviren Yusuf Ziya Çelikkaya, Türkiye Günlüğü, Sayı; 70, Ankara, 2002, Karaman, Mahmut, Türkiyenin Toplumsal Yapısı, Basılmamış Ders Notları
2 Toplumsal Yapı İle İlgili Modeller, Feodalizm, Atüt, Despotizm Leo Huberman, Feodal Toplumdan Yirminci Yüzyıla, İletişim Yayınları, Adem Çaylak, Osmanlı’da Yöneten ve Yönetilen-Bir Şerif Mardin Çözümlemesi, Vadi Yayınları, Ankara, 1998.
3 Patrimonyalizm, Az gelişmişlik, Modernleşme, “sağ-sol” yaklaşımı, “devletçi-Seçkinci/Gelenekçi liberal yaklaşım, Küreselleşme Samir Amin, eşitsiz gelişme, (çev, Ahmet Kotil) arba yayınları, İstanbul, İmmanuel Wallersteın, Dünya Sistemleri Analizi Bir Giriş, Türkçesi, Ender Abadoğlu-Nuri Ersoy, Aram Yayıncılık, İstanbul, 2004
4 Osmanlı’yı Anlamada Bakış ve Model Sorunu Ahmet Davutoğlu, “Tarih Metodolojisi Açısından Osmanlı Tarihinin Anlaşılması Meselesi”, İzlenim Dergisi, İstanbul, 1996, ss. 27 -33, Halil İnalcık, “Osmanlı Tarihi En Çok Saptırılmış Tek Yanlı Yorumlanmış Tarihtir” Cogito, Yaz 1999, Sayı 19,ss. 25-40
5 Türkiye’nin Toplumsal Yapısı Ve Osmanlı Kimliği Davut Dursun, “Osmanlı Yönetimi’nin Devraldığı Siyasi-İdari Miras ve Anadolu’nun Sosyo-Politik Görünümü”, Osmanlı Devletinde Siyaset ve Din içinde, (2.Baskı) İşaret Yayınları, İstanbul, 1992, ss., 71-104
6 Osmanlı’dan Cumhuriyete Modernleşme Çabaları Karaman, Mahmut, Türkiye’nin toplumsal Yapısı, basılmamış ders notları
7 Türkiye’nin Toplumsal Yapısı: Nüfus Ve Nüfus Konuları Ferruh Solak, “Türkiye Nüfusunun Cumhuriyet Dönemindeki Gelişim Seyri”, Yeni Türkiye Dergisi, Sayı 23-24, Cumhuriyet Özel Sayısı I, Ankara, 1998, ss., 126 – 129
8 Aile Ve Kadın Mahmut Tezcan, “Toplumsal Değişme ve Aile”, Türkiye Aile Yıllığı 1990, T.C. Başbakanlık Aile Araştırma Kurumu Yayınları, Ankara, 1990, ss., 66 – 74
9 ARA SINAV
10 Eğitim Karaman, Mahmut, Türkiye’nin toplumsal yapısı, basılmamış ders notları
11 Ekonomi Rıdvan Karluk, Türkiye Ekonomisi, 5. Baskı, Beta Basım Yayım Dağıtım, İstanbul, l997,Çağlar Keyder, Türkiye’de Devlet ve Sınıflar, İletişim Yayınları, İstanbul, l989
12 Din Turan, İlter, (1993) “Türkiye’de din ve Siyasal Kültür, Ed. R. Tapper, Çağdaş Türkiye’de İslam, İstanbul, s. 53.
13 Siyaset Ahmet İnsel, “Cumhuriyet Döneminde Otoritarizm”, Bilanço 1923 – 1998, C. 1, Tarih Vakfı Yayınları, İstanbul, 1999, ss., 35 – 46
14 Sağlık Karaman, Mahmut, Türkiye’nin Toplumsal Yapısı, basılmamış ders notları
Kaynaklar
Ders Notu

Yukarıda belirtilen kitap bölümleri ve makaleler

Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Ulusal ve uluslararası düzeyde kamu yönetimi, hukuk, siyaset, sosyoloji, kentleşme ve çevre sorunları konularında kuramsal ve uygulama alanlarında ortaya çıkan yenilikleri takip eder X
2 Temel istatistik paket programlarını kullanabilme, akademik ve mesleki konularda araştırma yapabilme ve araştırma süreçlerine hâkim olma X
3 Kaymakamlık, idari yargı hâkimliği, müfettişlik, denetmenlik, kontrolörlük ve uzman yardımcılığı gibi kamu yönetiminin kariyer alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olma X
4 Kamu hukuku mevzuatına olduğu kadar özel hukuk mevzuatına da hâkim, mevzuat değişikliklerini takip eden, mevzuatı yorumlayabilen ve uygulamaya aktarabilme X
5 Kamu kurum ve kuruluşları, siyasi kurumlar, özel sektör ve sivil toplum örgütlerinin insan kaynakları, halkla ilişkiler, mali yönetim ve denetim gibi yönetim alanlarının çeşitli düzeylerinde görev alabilecek nitelikleri olma X
6 Kazandığı kuramsal bilgi ile analiz tekniklerini kullanarak sorunlara ve olgulara çeşitli açılardan bakabilme, çözüm önerileri üretebilme, program ve karar taslaklarını hazırlama yeteneğine sahip olma X
7 Ulusal ve uluslararası düzeyde yönetim, hukuk, siyaset, kentleşme ve çevre sorunları alanlarında ortaya çıkan teorik ve pratik yenilikleri takip edebilme
8 Yaşam boyu öğrenme ilkesine uygun olarak bilişim teknolojileri, temel bilgisayar programları ve kamu yönetimi alanıyla ilgili bilgi sistemleri ile bu alandaki yenilikleri takip etme ve bunları etkili bir şekilde kullanabilme X
9 Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünebilme X
10 Türkçe’yi iyi kullanan, yazılı ve sözlü iletişimi iyi, kendini doğru şekilde ifade edebilen ve empati yeteneğine sahip olma X
11 Mesleki yabancı dil bilgisine sahip olma X
12 Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olma X
13 Yönetim bilimi, siyaset bilimi ve sosyoloji, hukuk bilimleri, kentleşme ve çevre sorunları alanlarında kuramsal bilgi ve donanıma sahip olma X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 73
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Ödev 1
2. Ödev 1
3. Ödev 1
4. Ödev 1
5. Ödev 1
6. Ödev 1
7. Ödev 1
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 10 10
Toplam İş Yükü 152
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,08
Dersin AKTS Kredisi 5