Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Demokrasi Kuramları SBK 458 8 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. KÖKSAL ŞAHİN
Dersi Verenler Prof.Dr. KÖKSAL ŞAHİN,
Dersin Yardımcıları Arş. Gör. Onur TÜRKÖLMEZ
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Tarihsel süreç içerisinde demokrasi konusunda ortaya atılmış olan belli başlı teorileri eleştirel bir bakış açısıyla ele almak bu dersin temel hedefidir.
Dersin İçeriği Bu derste belli başlı demokrasi kuramları ele alınacaktır. Derste ağırlıklı olarak “modern” demokrasi kuramları ele alınmakla birlikte; modern demokrasi kuramlarının zeminini teşkil eden öncü (eski) demokrasi kuramlarına da yer verilmektedir. Modern kuramlarla öncü kuramlar arasındaki ilişki, modern kuramlar arasındaki karşılaştırmalar ve günümüz demokrasilerinin ne kadar demokratik olduğu sorusunun cevabı da dersin kapsamı dâhilindedir.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Demokrasinin temel ilkelerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Sınav , Ödev,
2 Demokrasinin temel niteliklerinin açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Sınav , Ödev,
3 Belli başlı demokrasi teorileri (öncü teoriler dâhil) hakkında fikir sahibi olur. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Sınav , Ödev,
4 Demokrasi teorilerine karşılaştırıp eleştirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Sınav , Ödev,
5 Öncü (eski) demokrasi kuramlarının başlıcalarını açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Sınav , Ödev,
6 Öncü demokrasi kuramlarının karakteristik özelliklerini ifade eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Sınav , Ödev,
7 Öncü demokrasi kuramlarını kategorize edebilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Sınav , Ödev,
8 Modern demokrasi kuramlarının başlıcalarını açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav , Ödev,
9 Modern demokrasi kuramlarının karakteristik özelliklerini ifade eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav , Ödev,
10 Modern demokrasi kuramlarını kategorize edebilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav , Ödev,
11 ) Modern demokrasi kuramları ile öncü demokrasi kuramları arasında ilişki kurar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav , Ödev,
12 Demokrasinin temel ilkeleri ve nitelikleri bağlamında öncü demokrasi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav , Ödev,
13 Demokrasinin temel ilkeleri ve nitelikleri bağlamında modern demokrasi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav , Ödev,
14 Temsili liberal demokrasiye eleştirel (sorgulayıcı) bir şekilde yaklaşır ve Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav , Ödev,
15 Demokrasi konusundaki güncel tartışmalar ve başlıca eserler hakkında bilgi sahibi olur Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Derse ait temel kavramların analizi Dursun, Davut (2003) Siyaset Bilimi, Beta Yayınları, İstanbul. ss. 13-34.
2 Genel olarak demokrasi (Temel ilkeler ve nitelikler) Dursun, Davut (2003) Siyaset Bilimi, Beta Yayınları, İstanbul. ss. 166-177.
3 Demokrasiye ait öncü öğretiler: “İyi Devlet Yönetimi Öğretisi”, “Ilımlı Demokrasi Öğretisi ve “Radikal Halk Egemenliği Öğretisi Schmidt, Manfred G. (2002), Demokrasi Kuramlarına Giriş, Çev: M. Emin Köktaş, Vadi Yayınları, Ankara. ss. 21- 77.
4 Demokrasiye ait öncü öğretiler: De Tocqueville ve “Özgürlük ve Eşitlik Arasında Amaç Çatışması”, “Liberal Temsili Demokrasi Kuramı ve “Devrimci Doğrudan Demokrasi Öğretisi SCHMİDT, Manfred G. (2002), Demokrasi Kuramlarına Giriş, Çev: M. Emin Köktaş, Vadi Yayınları, Ankara. ss. 77- 113
5 Korumacı Demokrasi ve Gelişmeci Demokrasi yaklaşımlardan hareketle demokrasiye ait öncü öğretilerin tekrarı ve değerlendirilmesi Türköne, Mümtaz’Er (2007), Siyaset, Lotus Yayınları, Ankara. ss. 194-199
6 Modern Demokrasi Kuramları:Liberal Demokrasi Heywood, Andrew (1997),“Demokrasi”, Liberal Düşünce, Güz, Sayı: 8. ss. 116-118.
7 Modern Demokrasi Kuramları:Halk Demokrasisi Heywood, Andrew (1997),“Demokrasi”, Liberal Düşünce, Güz, Sayı: 8. ss. 118-120
8 Modern Demokrasi Kuramları:Sosyal Demokrasi Yılmaz, Aytekin (2003) Çağdaş Siyasal Akımlar, Vadi Yayınları, Ankara,, ss. 57-87.
9 ARASINAV
10 Modern Demokrasi Kuramları:Seçkinci Demokrasi-Ekonomik Demokrasi Heywood, Andrew (1997),“Demokrasi”, Liberal Düşünce, Güz, Sayı: 8. ss. 116-118.
11 Modern Demokrasi Kuramları:Çoğulcu Demokrasi Schmidt, Manfred G. (2002), Demokrasi Kuramlarına Giriş, Çev: M. Emin Köktaş, Vadi Yayınları, Ankara. ss. 116- 128 Türköne, Mümtaz’Er (2007), Siyaset, Lotus Yayınları, Ankara. ss. 203-204
12 Modern Demokrasi Kuramları:Katılımcı Demokrasi Dursun, Davut (2003) Siyaset Bilimi, Beta Yayınları, İstanbul. ss. 191-193.
13 Modern Demokrasi Kuramları:Radikal Demokrasi Heywood, Andrew (1997),“Demokrasi”, Liberal Düşünce, Güz, Sayı: 8. ss. 121.
14 Demokrasiler ne kadar demokratiktir? Demokratik devlet yönetiminin ölçümü. Dursun, Davut (2003) Siyaset Bilimi, Beta Yayınları, İstanbul. ss. 177-184.
Kaynaklar
Ders Notu Yukarıda belirtilen kitap bölümleri ve makaleler
Ders Kaynakları Dahl, Robert A. (2001), Demokrasi Üstüne, İstanbul: Phoenix.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Ulusal ve uluslararası düzeyde kamu yönetimi, hukuk, siyaset, sosyoloji, kentleşme ve çevre sorunları konularında kuramsal ve uygulama alanlarında ortaya çıkan yenilikleri takip eder X
2 Temel istatistik paket programlarını kullanabilme, akademik ve mesleki konularda araştırma yapabilme ve araştırma süreçlerine hâkim olma X
3 Kaymakamlık, idari yargı hâkimliği, müfettişlik, denetmenlik, kontrolörlük ve uzman yardımcılığı gibi kamu yönetiminin kariyer alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olma X
4 Kamu hukuku mevzuatına olduğu kadar özel hukuk mevzuatına da hâkim, mevzuat değişikliklerini takip eden, mevzuatı yorumlayabilen ve uygulamaya aktarabilme X
5 Kamu kurum ve kuruluşları, siyasi kurumlar, özel sektör ve sivil toplum örgütlerinin insan kaynakları, halkla ilişkiler, mali yönetim ve denetim gibi yönetim alanlarının çeşitli düzeylerinde görev alabilecek nitelikleri olma X
6 Kazandığı kuramsal bilgi ile analiz tekniklerini kullanarak sorunlara ve olgulara çeşitli açılardan bakabilme, çözüm önerileri üretebilme, program ve karar taslaklarını hazırlama yeteneğine sahip olma X
7 Ulusal ve uluslararası düzeyde yönetim, hukuk, siyaset, kentleşme ve çevre sorunları alanlarında ortaya çıkan teorik ve pratik yenilikleri takip edebilme X
8 Yaşam boyu öğrenme ilkesine uygun olarak bilişim teknolojileri, temel bilgisayar programları ve kamu yönetimi alanıyla ilgili bilgi sistemleri ile bu alandaki yenilikleri takip etme ve bunları etkili bir şekilde kullanabilme X
9 Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünebilme X
10 Türkçe’yi iyi kullanan, yazılı ve sözlü iletişimi iyi, kendini doğru şekilde ifade edebilen ve empati yeteneğine sahip olma X
11 Mesleki yabancı dil bilgisine sahip olma X
12 Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olma X
13 Yönetim bilimi, siyaset bilimi ve sosyoloji, hukuk bilimleri, kentleşme ve çevre sorunları alanlarında kuramsal bilgi ve donanıma sahip olma X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 80
1. Kısa Sınav 5
2. Kısa Sınav 5
3. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 16 16
Kısa Sınav 2 6 12
Ödev 1 12 12
Final 1 21 21
Toplam İş Yükü 125
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5
Dersin AKTS Kredisi 5