Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Haber Toplama ve Yazma Teknikleri | HIP 108 | 2 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. SERVET SEZGİN |
Dersi Verenler | Öğr.Gör.Dr. GIYASETTİN TAYFUR, Öğr.Gör. NALAN ÜSTÜNTAŞ, Öğr.Gör. SERVET SEZGİN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Dersin amacı, öğrencilere hangi olayların haber olmaya değer olduğu anlatılarak haber olma niteliğine sahip olayları haber haline dönüştürmelerini sağlamaktır. Gazetecilik eğitiminde temel derslerden biri olan haber toplama ve yazma dersinde öğrencilere olay yerinden haber bilgilerini toplamak ardından da kendilerine verilen kısıtlı sürede haber yazmak öğretilerek onları gazetecilik mesleğine hazırlamak amaçlanmaktadır. Yapılan uygulamaların yanında habercilerin taşıması gereken özellikler, etik kurallar gibi konular da verilerek öğrencilere bir gazetecinin sahip olması gereken ilkeler öğretilmektedir. |
Dersin İçeriği | Gazetecilik uygulamalarının temeli olan haber toplama ve yazma teknikleri hakkındaki temel bilgilerin aktarılması ve uygulama becerilerinin geliştirilmesine yönelik yaklaşımların irdelenmesi, öğrencinin haber toplama, haber oluşturma, haber türleri ve yazım teknikleri konusunda uygulama ve deneyim kazandırmak amaçlanmıştır. Kitle iletişim süreci, haber, medya organizasyonu, medya organizasyonunda haber üretim süreci, yayın kimliği oluşturma, yayın politikası oluşumunda haber değerlendirme, haber yazım modelleri konuları bu dersin içeriğini oluşturmaktadır. Bu bağlamda; haber değeri kavramı, haber toplamada birincil ve ikincil kaynaklar, haber-olay, haber-gerçek ilişkisi, haber yazımında temel kurallardan piramit teknikleri, 5N 1K, haber girişleri, haber başlıkları ve soru sorma teknikleri gibi temel yaklaşımlar ve bu tekniklerin uygulamaya yönelik olarak geliştirilmesi bu dersin kapsamı içerisinde yer almaktadır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Haber toplama tekniklerini ve araştırma yöntemlerini kullanarak bilgiye/habere ulaşır. | Anlatım, | |
2 | Haber toplamada kullanılacak soru türlerini tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
3 | Sorularını kaynağa ulaştırmanın yollarını tanır. | Bireysel Çalışma, | |
4 | Soruları kaynağa ulaştırma yollarını kullanır. | Soru-Cevap, | |
5 | Basın toplantılarının özelliklerini ayırt eder. | Soru-Cevap, | |
6 | Basın toplantılarına özgü soru tarzlarını kullanır. | Soru-Cevap, | |
7 | Toplanan bilgiler arasından asıl öneme sahip bilgiyi seçer. | Beyin Fırtınası, | |
8 | Seçtiği bilgiyi gazeteciliğin gerektirdiği biçimde haber olarak yazar. | Alıştırma ve Uygulama, | |
9 | Yazılan haberi eleştirel olarak değerlendirir. | Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Haberin tanımlanması ve haberciliğin tarihsel gelişimi | |
2 | Haberin öğeleri | |
3 | Haber kaynakları | |
4 | Haber yazım kuralları .5N1K kuralı, Cümle kuruluşu, yüklemler, büyük harf, kısaltmalar. | |
5 | Haber aktarma yüklemleri | |
6 | Haber yazma teknikleri (Ters piramit tekniği, Düz piramit tekniği) | |
7 | Haber yazma teknikleri (Dörtgen (kare) tek. Konuşma dili tek. Serbest yazım tek.) | |
8 | İçerikleri bakımından haber türleri | |
9 | Nitelikleri bakımından haber türleri | |
10 | Özel haber ve özel haberi araştırma yöntemleri | |
11 | Haber yapılırken göz önüne alınması gereken faktörler | |
12 | Televizyon haberciliği | |
13 | Radyo haberciliği | |
14 | Haber etiği |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1-Oya TOKGÖZ "TEMEL GAZETECİLİK",2- Atilla GİRGİN, "HABER YAZMA TEKNİKLERİ",3-Rıdvan BÜLBÜL "HABERİN ANATOMASİ VE TEMEL YAKLAŞIMLAR"4-Ayçetin TULGAR "HABER TEKNİĞİ" 5- Gıyasettin TAYFUR "HABER VE FOTOĞRAF TEKNİKLERİ" |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | X | ||||||
2 | X | ||||||
3 | X | ||||||
4 | X | ||||||
5 | X | ||||||
6 | X | ||||||
7 | X | ||||||
8 | X | ||||||
9 | X | ||||||
10 | X | ||||||
11 | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | 2 | 1 | 2 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,12 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |