Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Değişim Sosyolojisi SOS 404 8 4 + 0 4 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. SEVİM ATİLA DEMİR
Dersi Verenler Doç.Dr. PINAR YAZGAN HEPGÜL, Prof.Dr. SEVİM ATİLA DEMİR,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Toplumsal değişme olgusunu teorik modeller açısından değerlendirmek ve günümüzde yaşanan değişim trendlerini açıklama yönündeki teorik önerileri incelemek
Dersin İçeriği Toplum ve sosyal değişme, sosyal değişme teorileri, gelenek ve değişme, modernlik ve değişme, sanayileşmenin yarattığı değişimler, postmodernizm ve değişme
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Değişim olgusunu tanımayı kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Sözlü Sınav,
2 Değişimin toplumsal boyutlarına ait bilgilere ulaşır Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Sınav , Sözlü Sınav, Proje / Tasarım,
3 Sosyal değişmenin dinamiklerini açıklar Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Sınav , Ödev, Proje / Tasarım,
4 Değişim ve kültür ve medeniyet ilişkisini açıklar Anlatım, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Sözlü Sınav, Ödev,
5 Değişimin gerçekleşmesindeki temel ögeleri tanımlar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Sınav , Sözlü Sınav,
6 Sosyal değişim ile ilgili belli başlı örnekleri açıklar Tartışma, Grup Çalışması, Örnek Olay, Sözlü Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Toplum ve Sosyal Değişme.
2 Sosyal Değişmenin Kaynakları.
3 Sosyal Değişme,Gelenek ve Modern Toplumlar
4 Değişimin Teorik Analazi: Yapısalcı Teori.
5 Değişimin Teorik Analizi:Fonksiyonel Teori
6 Değişimin Teorik Analizi:Yapısal-Fonksiyonel Teori
7 Değişimin Teorik Analazi: Çatışmacı Teori
8 Değişimin Teorik Analazi: Yorumcu Teori.
9 Arasınav
10 Sosyal Değişme ve Kültür-toplum ilişkisi
11 Modernite ve Sosyal Değişme.
12 Modernite ve İlerleme Düşüncesi
13 Sanayi Toplumlarında Değişim
14 Sosyo-kültürel ve politik Bağlamda Türkiyede Değişim
Kaynaklar
Ders Notu Sosyoloji, Prof.Dr.Sami Şener, İnkılab yayınları,İstanbul 2008
Ders Kaynakları Emre Kongar, Toplumsal Değişme Kuramları ve Türkiye Gerçeği, Remzi Kitabevi, İstanbul, 1985.
Richard P. Appelbaum, Toplumsal Değişim Kuramları, (Ç. T. Alkan), İş Bankası Yayınları, Ankara.
Şerif Mardin, Türk Modernleşmesi, İletişim Yayınları, İstanbul, 1991
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sosyoloji ve yardımcı disiplinlerle ilgili, en etkin metotları ve güncel bilgileri içeren bilgi kaynakları, uygulama araç – gereçlerini, üst düzeyde kullanabilme bilgisine sahiptir.
2 Sosyoloji disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, geçmiş ve güncel bağlantıları ile konuları tanılar, analiz eder, tartışır ve gelecek projeksiyonu sunar.
3 Sosyoloji disiplini ve ilgili alanlarda elde ettiği birikimi aktif biçimde yazılı ve sözlü yolla ifade edebilir, bu alanlarda ihtiyaç duyan kişi ve kurumlara araştırma ve rapor sunar.
4 Sosyoloji metotlarını kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama, sentez yapma ve değerlendirme becerilerine sahiptir.
5 Güncel sosyolojik kavramsallaştırmalara, akımlara ve tartışmalara eleştirel yönden yaklaşabilir.
6 Alanındaki yönelimleri, ihtiyaçları bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir.
7 Alanıyla ilgili çalışmalarda sorumluluk üstlenir, bağımsız veya takım çalışması yaparak çözümler üretir.
8 Sosyoloji alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1).
9 Sosyoloji alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı, donanımı ve istatistik bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
10 Sosyoloji alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
11 Sosyolojik bilgiyi, diğer toplum bilimleriyle disiplinler arası bir düzlemde farklı toplum ve kültürlerde etkili bir şekilde işler ve disiplinler arası çalışmalara katılır.
12 Alanında bilgisini geliştirmek yeni açılımlar ortaya koymak için çaba gösterir, yeniliklere açıktır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Ödev 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 15 15
Ödev 1 15 15
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 20 20
Toplam İş Yükü 114
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,56
Dersin AKTS Kredisi 5