Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Tarih Sosyolojisi SOS 210 4 2 + 0 2 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. OSMAN ÖZKUL
Dersi Verenler Doç.Dr. OSMAN ÖZKUL,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Sosyoloji-tarih ilişkisinden yola çıkarak tarihin sosyolojik boyutunu ele almak
Dersin İçeriği Tarih ve toplum üzerine yaklaşımlar, tarih-toplum ilişkisi, tarih sosyolojisi çalışmaları, Türk tarihinin sosyolojik analizi
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Tarih ve topluma ilişkin temel kavramları tanımlar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
2 Tarih ve toplum unsurlarını açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
3 Tarih ve toplumun unsurlarını somut olaylara uygular Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
4 tarih ve toplum unsurları arasındaki farklılıkları ayırt eder Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
5 Tarih ve toplum içerisindeki unsurları biraraya getirip genellemelere ulaşır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
6 tarih ve toplumu meydana getiren unsurları değerlendirir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Türk tarihi ve sosyoloji
2 Tarih tezine sosyal yaklaşım
3 İbn-i Haldun´da tarih sosyolojisi
4 Türklerde Sanayileşme ve mesleki tabakalaşma
5 Yazıtların ve destanların sosyolojisi
6 Oğuzların toplumsal yapısı
7 Osmanlı toplumunda aile
8 Türk Devlet geleneği
9 Cevdet Paşa´nın tarih anlayışı
10 Türk devletinin toplum yapısı
11 Türk sosyolojisinin tarihi kökenleri
12 Türk devletinin değer özellikleri
13 Max Weber´de tarih yaklaşımları
14 Popüler kültürlerde tarih algıları
Kaynaklar
Ders Notu Orhan Türkdoğan, Türk Tarihinin Sosyolojisi, Turan Yayıncılık, İstanbul 1996
Ders Kaynakları Ferdan Ergut-Ayşen Uysal, Tarihsel Sosyoloji, Tarih Vakfı Yayınları, İstanbul 2007
Korkut Tuna, Yeniden Sosyoloji, Karakutu Yayınları, İstanbul 2002
Peter Burke, Tarih ve Toplumsal Kuram, Tarih Vakfı Yayınları, İstanbul 2000
Ramazan Yelken, Tarih Sosyolojisi, Vadi Yayınları, Ankara 2007
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sosyoloji ve yardımcı disiplinlerle ilgili, en etkin metotları ve güncel bilgileri içeren bilgi kaynakları, uygulama araç – gereçlerini, üst düzeyde kullanabilme bilgisine sahiptir. X
2 Sosyoloji disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, geçmiş ve güncel bağlantıları ile konuları tanılar, analiz eder, tartışır ve gelecek projeksiyonu sunar. X
3 Sosyoloji disiplini ve ilgili alanlarda elde ettiği birikimi aktif biçimde yazılı ve sözlü yolla ifade edebilir, bu alanlarda ihtiyaç duyan kişi ve kurumlara araştırma ve rapor sunar.
4 Sosyoloji metotlarını kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama, sentez yapma ve değerlendirme becerilerine sahiptir. X
5 Güncel sosyolojik kavramsallaştırmalara, akımlara ve tartışmalara eleştirel yönden yaklaşabilir.
6 Alanındaki yönelimleri, ihtiyaçları bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. X
7 Alanıyla ilgili çalışmalarda sorumluluk üstlenir, bağımsız veya takım çalışması yaparak çözümler üretir.
8 Sosyoloji alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1).
9 Sosyoloji alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı, donanımı ve istatistik bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
10 Sosyoloji alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
11 Sosyolojik bilgiyi, diğer toplum bilimleriyle disiplinler arası bir düzlemde farklı toplum ve kültürlerde etkili bir şekilde işler ve disiplinler arası çalışmalara katılır. X
12 Alanında bilgisini geliştirmek yeni açılımlar ortaya koymak için çaba gösterir, yeniliklere açıktır. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 25
1. Performans Görevi (Seminer) 12
2. Performans Görevi (Seminer) 13
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ödev 1 20 20
Sözlü Sınav 1 5 5
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 20 20
Toplam İş Yükü 141
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,64
Dersin AKTS Kredisi 6