Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Osmanlı Dili ve Kültürü II SOS 102 2 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Arş.Gör. MEHMET KERİM
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi İSMAİL GÜNDOĞDU,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Öğrencilerin matbu Osmanlıca metinleri ve basit el yazısıyla yazılmış kitabeleri okuyup anlayabilecek seviyeye gelmelerini sağlamaktır.
Dersin İçeriği Bu derste, Osmanlı Türkçesinin gramer kuralları öğretilerek, tarihî ve edebî Osmanlıca matbu ve elyazısı (rik’a vb.) metinler okutulmaktadır. Ayrıca, Osmanlı kültürü konusunda temel bilgiler verilmektedir.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Osmanlı kitabelerinin temel özelliklerini tanır Anlatım, Tartışma, Sınav , Ödev,
2 Osmanlıca kitabeleri okur Anlatım, Tartışma, Sınav , Ödev,
3 Kitabe çeşitleri arasında bağlantı kurar Anlatım, Tartışma, Sınav , Ödev,
4 Konuyla ilgili araştırma planı önerir Anlatım, Tartışma, Sınav , Ödev,
5 Osmanlı kültürünü Batı kültüründen ayırt eder Anlatım, Tartışma, Sınav , Ödev,
6 Eski metinleri çözümlemenin sosyal bilimler açısından önemini kavrar Anlatım, Tartışma, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Osmanlıca metin okuma
2 Kitabe çeşitleri tanıtımı
3 Kitabe okumalarına giriş
4 Kitabelerdeki Osmanlı kültürü
5 Kitabelerdeki Osmanlı kültürü
6 Kitabe okumaları
7 Kitabe okumaları
8 Kitabe okumaları
9 Arasınav
10 Kitabe okumaları
11 Kitabe okumaları
12 Kitabe okumaları
13 Kitabe okumaları
14 Kitabe okumaları
Kaynaklar
Ders Notu - Kurt, Yılmaz, Osmanlıca Dersleri, I-II, 5. baskı, Akçağ Yayınları, Ankara, 1999.
-Develi, Hayati, Osmanlı Türkçesi Klavuzu, c.II, 3. baskı, Bilimevi Genel Dağıtım Kitapevi, İstanbul, 2003.
-Tevellioğlu, Ferit, Osmanlıca-Türkçe Ansiklopedik Lügat, Ankara 1982.
-Koçi Bey, Koçi Bey Risalesi (Hazırlayan: Yılmaz Kurt), Ankara, 1994.
-Pakalın, Mehmet Zeki, Osmanlı Tarih Deyimleri ve Terimleri Sözlüğü, I-III, İstanbul 1971.
-Redhouse Türkçe/Osmanlıca-İngilizce Sözlük, İstanbul 1999.
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sosyoloji ve yardımcı disiplinlerle ilgili, en etkin metotları ve güncel bilgileri içeren bilgi kaynakları, uygulama araç – gereçlerini, üst düzeyde kullanabilme bilgisine sahiptir.
2 Sosyoloji disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, geçmiş ve güncel bağlantıları ile konuları tanılar, analiz eder, tartışır ve gelecek projeksiyonu sunar.
3 Sosyoloji disiplini ve ilgili alanlarda elde ettiği birikimi aktif biçimde yazılı ve sözlü yolla ifade edebilir, bu alanlarda ihtiyaç duyan kişi ve kurumlara araştırma ve rapor sunar.
4 Sosyoloji metotlarını kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama, sentez yapma ve değerlendirme becerilerine sahiptir.
5 Güncel sosyolojik kavramsallaştırmalara, akımlara ve tartışmalara eleştirel yönden yaklaşabilir.
6 Alanındaki yönelimleri, ihtiyaçları bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir.
7 Alanıyla ilgili çalışmalarda sorumluluk üstlenir, bağımsız veya takım çalışması yaparak çözümler üretir.
8 Sosyoloji alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1).
9 Sosyoloji alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı, donanımı ve istatistik bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
10 Sosyoloji alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
11 Sosyolojik bilgiyi, diğer toplum bilimleriyle disiplinler arası bir düzlemde farklı toplum ve kültürlerde etkili bir şekilde işler ve disiplinler arası çalışmalara katılır.
12 Alanında bilgisini geliştirmek yeni açılımlar ortaya koymak için çaba gösterir, yeniliklere açıktır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 55
1. Kısa Sınav 15
1. Ödev 15
1. Sözlü Sınav 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 5 5
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 10 10
Toplam İş Yükü 89
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,56
Dersin AKTS Kredisi 4