Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Klasik Sosyoloji Teorileri | SOS 206 | 4 | 4 + 0 | 4 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ADEM BÖLÜKBAŞI |
Dersi Verenler | Doç.Dr. PINAR YAZGAN HEPGÜL, Dr.Öğr.Üyesi AYDIN AKTAY, |
Dersin Yardımcıları | Araş. Gör. Meryem Küçük |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Sosyoloji Bilimini Gelişim aşamalarında ortaya çıkan belli başlı sosyoloji okullarının ele alınması |
Dersin İçeriği | Sosyolojik teori, sosyal konulara sosyologlar tarafından getirilmiş çözüm önerileri eşliğinde gelişmiş bir çalışma alanıdır. Bu anlamda dersimiz bu çözüm arayışlarının detaylı bir serimlemesi yapacaktır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Sosyoloji disiplininin toplumsalın yapı, işleyiş ve gelişimine yönelik klasik metinlerini öğrenir. | Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, | Sınav , Ödev, |
2 | Toplumların tarihsel-sosyal gelişim süreçlerinin sosyolojik dinamiklerini bilir. | Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, | Sınav , Ödev, |
3 | Geleneksel ve modern toplumların farklı sosyolojik bir yapıya sahip olduğunu öğrenir | Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, | Sınav , Ödev, |
4 | Teorik bilgilerin, toplumsal pratikleri ve yaşanmış gerçekleri ne düzeyde temsil ettiğini kavrar. | Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, | Sınav , Ödev, |
5 | Geçmişten ve günümüze toplumsal değişimin bağlantılarını kurar. | Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, | Sınav , Ödev, |
6 | Klasik Sosyolojinin düşünürlerini tanır | Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, | Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sosyolojik Teorinin Doğuşu | |
2 | Tarihsel Sosyoloji: İbn Halduncu Okul | |
3 | Sosyolojik Teoride Pozitivist Kuram | |
4 | İlerleme ve Gelişme Kuramlar I | |
5 | İlerleme ve Gelişme Kuramlar II | |
6 | Sosyolojist Kuramlar | |
7 | Organik Teoriler | |
8 | Çatışma Kuramları I | |
9 | ARASINAV | |
10 | Diyalektik Modeller | |
11 | Fonksiyonalizm | |
12 | Yapısalcılık | |
13 | Amerikan Eğilimleri | |
14 | Klasik Sosyoloji Teorilerinin Eleştirisi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Robert Nisbet- Tom Bottomore, Sosyolojik Çözümlemenin Tarihi, Ankara 2008, Derek Layder, Sosyal Teoriye Giriş, Küre Yayınları, İstanbul, 2007.Sezgin Kızılçelik, Sosyoloji Teorileri. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sosyoloji ve yardımcı disiplinlerle ilgili, en etkin metotları ve güncel bilgileri içeren bilgi kaynakları, uygulama araç – gereçlerini, üst düzeyde kullanabilme bilgisine sahiptir. | X | |||||
2 | Sosyoloji disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, geçmiş ve güncel bağlantıları ile konuları tanılar, analiz eder, tartışır ve gelecek projeksiyonu sunar. | X | |||||
3 | Sosyoloji disiplini ve ilgili alanlarda elde ettiği birikimi aktif biçimde yazılı ve sözlü yolla ifade edebilir, bu alanlarda ihtiyaç duyan kişi ve kurumlara araştırma ve rapor sunar. | X | |||||
4 | Sosyoloji metotlarını kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama, sentez yapma ve değerlendirme becerilerine sahiptir. | X | |||||
5 | Güncel sosyolojik kavramsallaştırmalara, akımlara ve tartışmalara eleştirel yönden yaklaşabilir. | X | |||||
6 | Alanındaki yönelimleri, ihtiyaçları bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. | X | |||||
7 | Alanıyla ilgili çalışmalarda sorumluluk üstlenir, bağımsız veya takım çalışması yaparak çözümler üretir. | X | |||||
8 | Sosyoloji alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1). | ||||||
9 | Sosyoloji alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı, donanımı ve istatistik bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | X | |||||
10 | Sosyoloji alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X | |||||
11 | Sosyolojik bilgiyi, diğer toplum bilimleriyle disiplinler arası bir düzlemde farklı toplum ve kültürlerde etkili bir şekilde işler ve disiplinler arası çalışmalara katılır. | X | |||||
12 | Alanında bilgisini geliştirmek yeni açılımlar ortaya koymak için çaba gösterir, yeniliklere açıktır. | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 30 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 10 |
2. Performans Görevi (Uygulama) | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 143 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,72 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |