Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Klasik Sosyoloji Teorileri SOS 206 4 4 + 0 4 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi ADEM BÖLÜKBAŞI
Dersi Verenler Doç.Dr. PINAR YAZGAN HEPGÜL, Dr.Öğr.Üyesi AYDIN AKTAY,
Dersin Yardımcıları Araş. Gör. Meryem Küçük
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Sosyoloji Bilimini Gelişim aşamalarında ortaya çıkan belli başlı sosyoloji okullarının ele alınması
Dersin İçeriği Sosyolojik teori, sosyal konulara sosyologlar tarafından getirilmiş çözüm önerileri eşliğinde gelişmiş bir çalışma alanıdır. Bu anlamda dersimiz bu çözüm arayışlarının detaylı bir serimlemesi yapacaktır.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Sosyoloji disiplininin toplumsalın yapı, işleyiş ve gelişimine yönelik klasik metinlerini öğrenir. Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Sınav , Ödev,
2 Toplumların tarihsel-sosyal gelişim süreçlerinin sosyolojik dinamiklerini bilir. Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Sınav , Ödev,
3 Geleneksel ve modern toplumların farklı sosyolojik bir yapıya sahip olduğunu öğrenir Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Sınav , Ödev,
4 Teorik bilgilerin, toplumsal pratikleri ve yaşanmış gerçekleri ne düzeyde temsil ettiğini kavrar. Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Sınav , Ödev,
5 Geçmişten ve günümüze toplumsal değişimin bağlantılarını kurar. Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Sınav , Ödev,
6 Klasik Sosyolojinin düşünürlerini tanır Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Sosyolojik Teorinin Doğuşu
2 Tarihsel Sosyoloji: İbn Halduncu Okul
3 Sosyolojik Teoride Pozitivist Kuram
4 İlerleme ve Gelişme Kuramlar I
5 İlerleme ve Gelişme Kuramlar II
6 Sosyolojist Kuramlar
7 Organik Teoriler
8 Çatışma Kuramları I
9 ARASINAV
10 Diyalektik Modeller
11 Fonksiyonalizm
12 Yapısalcılık
13 Amerikan Eğilimleri
14 Klasik Sosyoloji Teorilerinin Eleştirisi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları Robert Nisbet- Tom Bottomore, Sosyolojik Çözümlemenin Tarihi, Ankara 2008, Derek Layder, Sosyal Teoriye Giriş, Küre Yayınları, İstanbul, 2007.Sezgin Kızılçelik, Sosyoloji Teorileri.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sosyoloji ve yardımcı disiplinlerle ilgili, en etkin metotları ve güncel bilgileri içeren bilgi kaynakları, uygulama araç – gereçlerini, üst düzeyde kullanabilme bilgisine sahiptir. X
2 Sosyoloji disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, geçmiş ve güncel bağlantıları ile konuları tanılar, analiz eder, tartışır ve gelecek projeksiyonu sunar. X
3 Sosyoloji disiplini ve ilgili alanlarda elde ettiği birikimi aktif biçimde yazılı ve sözlü yolla ifade edebilir, bu alanlarda ihtiyaç duyan kişi ve kurumlara araştırma ve rapor sunar. X
4 Sosyoloji metotlarını kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama, sentez yapma ve değerlendirme becerilerine sahiptir. X
5 Güncel sosyolojik kavramsallaştırmalara, akımlara ve tartışmalara eleştirel yönden yaklaşabilir. X
6 Alanındaki yönelimleri, ihtiyaçları bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. X
7 Alanıyla ilgili çalışmalarda sorumluluk üstlenir, bağımsız veya takım çalışması yaparak çözümler üretir. X
8 Sosyoloji alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1).
9 Sosyoloji alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı, donanımı ve istatistik bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. X
10 Sosyoloji alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. X
11 Sosyolojik bilgiyi, diğer toplum bilimleriyle disiplinler arası bir düzlemde farklı toplum ve kültürlerde etkili bir şekilde işler ve disiplinler arası çalışmalara katılır. X
12 Alanında bilgisini geliştirmek yeni açılımlar ortaya koymak için çaba gösterir, yeniliklere açıktır. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 30
1. Performans Görevi (Uygulama) 10
2. Performans Görevi (Uygulama) 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 1 1
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 20 20
Toplam İş Yükü 143
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,72
Dersin AKTS Kredisi 6