Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Aile Sosyolojisi | SOS 105 | 1 | 4 + 0 | 4 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. AYDIN AKTAY |
Dersi Verenler | Prof.Dr. SEVİM ATİLA DEMİR, Dr.Öğr.Üyesi AYDIN AKTAY, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Ailenin gelişimine ilişkin teoriler, ailenin toplumda oynadığı temel fonksiyonlar, aile ve evlilik tipleri, farklı din ve toplumlarda aile yapısı, aile hukuku, kadın, çocuk ve yaşlılar ile aile araştırmaları hakkında öğrenciye bilgi vermektir. |
Dersin İçeriği | Aile teorileri, evlilik tipleri, ailenin fonksiyonları, farklı din ve toplumlarda ailenin yapısı, ailede kadının, çocuğun ve yaşlının yeri, aile sorunları, Türkiye?de ve dünyada aile hukuku ve aile araştırmaları. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Toplumun temeli olan ailenin önemini kavrar | Tartışma, Anlatım, | Sınav , Ödev, |
2 | Aile fonksiyonlarını ve tiplerini sıralar | Anlatım, Tartışma, | Ödev, Sınav , |
3 | Tarih boyunca ailenin yapı ve fonksiyonundaki değişiklikleri açıklar | Tartışma, Anlatım, | Sınav , Ödev, |
4 | Dünyada ve Türkiye?deki aile tip ve yapılarını sıralar | Anlatım, Tartışma, | Ödev, Sınav , |
5 | Aile üyeleri ve aile içindeki konumlarını tanımlar | Tartışma, Anlatım, | Sınav , Ödev, |
6 | Toplum değişikliğiyle aile değişikliği arasında ilişki kurar | Anlatım, Tartışma, | Ödev, Sınav , |
7 | Türkiye?deki aile çeşitleri ve özelliklerini tanımlar, analiz eder | Tartışma, Anlatım, | Sınav , Ödev, |
8 | Geleneksel aile ile modern aile arasında ilişki kurar | Anlatım, Tartışma, | Ödev, Sınav , |
9 | Aile yapısını sürdürmede mekânların önemini açıklar | Tartışma, Anlatım, | Sınav , Ödev, |
10 | Ailede içerisinde kullanılan iletişim tekniklerini tanımlar | Anlatım, Tartışma, | Ödev, Sınav , |
11 | Toplumda yaşanan sosyal problemlerde ailenin etkisini açıklar | Tartışma, Anlatım, | Sınav , Ödev, |
12 | Sağlıklı aile ile sağlıklı toplum arasında ilişkisini kurar | Anlatım, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ailenin doğuşu ve aile teorileri | |
2 | Geçmişten bugüne aile ve evlilik tipleri | |
3 | Geçmişten bugüne ailenin fonksiyonları | |
4 | Farklı dinlerde ve toplumlarda aile | |
5 | İslam?da ve Müslüman toplumlarda aile | |
6 | Tarihte ve günümüzde Türklerde aile | |
7 | Osmanlı toplumunda aile yapısı | |
8 | Günümüz Türkiye?sinde ailenin yapısı | |
9 | ARASINAV | |
10 | Ailede kadının, çocuğun ve yaşlının yeri | |
11 | Aile sorunları: aile içi şiddet ve boşanma | |
12 | Türkiye?de ve dünyada aile mevzuatı ve temel metinler | |
13 | Türkiye?de ve dünyada aile kuruluşları | |
14 | Türkiye?de ve dünyada aile araştırmaları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Aile Yazıları 1, 2, 3, 4, 5. T.C. Başbakanlık Aile Araştırma Kurumu Yayınları |
Ders Kaynakları | Yıldırım, Neşide, Türk Aile Yapısı içinde Edirne Ailesinin Sosyal yapı Özellikleri, İst, 1995. Yıldırım, Neşide, ?Türkiye?de Boşanma ve Sebepleri,? Bilig Dergisi, Ank., 2003. Yıldırım, Neşide, ?Türk Toplumunda Boşanma ve Olumsuz Etkileri,? Fen-Edebiyat Dergisi. Sakarya Üniversitesi yay., Sakarya, 2004. Eröz, Mehmet, Türk Ailesi. Eğitimde Temel Kavramlar Serisi 3, M.E.B. İst, 1977. Skolnick, ArleneS., Family in Transition. Little, Brown and Company, California, 1985. Timur, Serim, Türkiye?de Aile Yapısı. Doğuş Mat., Ank., 1972. Gökalp, Ziya, Türk Medeniyeti Tarihi. Kültür Bak., İst., 1976. Ögel, Bahaeddin, Türk Kültürünün Gelişme Çağları I-II. 1000 Temel Eser, İst. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sosyoloji ve yardımcı disiplinlerle ilgili, en etkin metotları ve güncel bilgileri içeren bilgi kaynakları, uygulama araç – gereçlerini, üst düzeyde kullanabilme bilgisine sahiptir. | ||||||
2 | Sosyoloji disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, geçmiş ve güncel bağlantıları ile konuları tanılar, analiz eder, tartışır ve gelecek projeksiyonu sunar. | ||||||
3 | Sosyoloji disiplini ve ilgili alanlarda elde ettiği birikimi aktif biçimde yazılı ve sözlü yolla ifade edebilir, bu alanlarda ihtiyaç duyan kişi ve kurumlara araştırma ve rapor sunar. | ||||||
4 | Sosyoloji metotlarını kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama, sentez yapma ve değerlendirme becerilerine sahiptir. | ||||||
5 | Güncel sosyolojik kavramsallaştırmalara, akımlara ve tartışmalara eleştirel yönden yaklaşabilir. | ||||||
6 | Alanındaki yönelimleri, ihtiyaçları bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. | ||||||
7 | Alanıyla ilgili çalışmalarda sorumluluk üstlenir, bağımsız veya takım çalışması yaparak çözümler üretir. | ||||||
8 | Sosyoloji alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1). | ||||||
9 | Sosyoloji alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı, donanımı ve istatistik bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
10 | Sosyoloji alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
11 | Sosyolojik bilgiyi, diğer toplum bilimleriyle disiplinler arası bir düzlemde farklı toplum ve kültürlerde etkili bir şekilde işler ve disiplinler arası çalışmalara katılır. | ||||||
12 | Alanında bilgisini geliştirmek yeni açılımlar ortaya koymak için çaba gösterir, yeniliklere açıktır. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 30 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,28 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |