Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Cürcanîde Nazım Teorisi TIB 606 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. OSMAN GÜMAN
Dersi Verenler Prof.Dr. OSMAN GÜMAN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Kuranın mucize olduğu bütün müslümanlarca müsellem olmakla birlikte bu icazın Kuranın hangi özelliğinde olduğu hususu öteden beri tartışılagelmiş olup bu cümleden olarak Sarfe, fesahat, geçmiş ve gelecek hakkındaki verdiği haberler, bilimsel içerik gibi pek çok icaz teorisi mevcuttur. Ancak bütün bu icaz teorilerine karşı çıkan Abdülkahir el-Cürcânî, nazm / sözdizimi teorisi adıyla şöhret bulan bir teori ortaya atmış ve bu teori ilerleyen zamanlarla diğerlerine oranla daha ön plana çıkmıştır. Ayrıca Cürcani bu teorisi ile Belagat ilminin alt disiplinlerinden Anlambilimin de kurucusu olmuştur. Bu itibarla bu derste Cürcânînin nazm teorisi konu edilecek ve Cürcaninin sıkça dillendirdiği meanin-nahv, bir sözü beliğ kılan esas unsurun lafız değil mana olduğu ve istiare ve kinaye gibi sanatlar için kullandığı manel-mana terimleriyle neyi kastettiği gibi konular irdelenecektir.
Dersin İçeriği Bu derste Cürcaninin nazm teorisi çerçevesinde nahiv manaları, lafız-mana ilişkisi, manel-mananın neliği ve bir sözü beliğ ve fasih kılan diğer hususlar üzerinde durulacaktır.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Abdülkahir el-Cürcâninin hayatı, eserleri ve ilmi kişiliği
2 Cürcânî öncesindeki icaz teorileri
3 Nazm teorisi
4 Sözdiziminin mahiyeti
5 Cürcânînin meanin-nahv ile kastı nedir?
6 Sözdiziminde takdim-tehir
7 Sözdiziminde eksiltili ifadeler / hazif
8 Haber, sıfat ve hâlin benzer ve farklı yönleri
9 İsm-i mevsûlün kullanımı
10 Fasl ve vasl
11 Hasr yolları
12 Cürcânîde lafız-mana ilişkisi
13 Manel-mana (mecaz, istiare, kinaye)
14 Hükmî mecaz / yüklem mecazı
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları Abdülkâhir el-Cürcânî, Delâilül-icaz (Sözdizimi ve Anlambilim), çev. Osman Güman, Litera Yayıncılık, İstanbul, 2008.
Derviş el-Cündî, Nazariyyetu Abdilkâhir fin-nazm, Kâhire, 1960.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 30
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 20 20
Kısa Sınav 1 10 10
Ödev 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 146
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,84
Dersin AKTS Kredisi 6