Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Fıkhu’L-Luga | TIB 605 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. OSMAN GÜMAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Fıkhul-lüga, konuları itibarıyla Fıkıh Usulü, Kelam, Tefsir gibi diğer İslamî ilimler ile sıkı ilişkisi olan bir ilim dalıdır. Bu ders, öğrencilerin Arapçanın beyana dayalı İslamî ilimler ile ilişkisini fark etmesini sağlayacak ve doktora calismasinda bu çerçevede çalışma yapmak isteyenler icin yol gosterici ve temel referans olacaktir. |
Dersin İçeriği | Bu derste, Fıkhul-lüga ilmine genel bir girişten sonra, Fıkhul-lüga kapsamına giren konuları tek tek ele almak yerine, diğer İslamî ilimler ve ideolojilerle ilişkisi olduğu düşünülen dilin menşei, yabancı kelimelerin arapçanın yapısına uydurulması, Kuranda yabancı dilden geçmiş kelime olup olmadığı, dilde kıyas ve dilde mecaz gibi tartışmalı konular ele alınacaktır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Fıkhul-lüga ilminin tanımı ve konuları | |
2 | Fıkhul-lüga ilminin amaç ve yöntemi | |
3 | Fıkhul-lüga ve ilmul-lüga terimlerinin mukayesesi | |
4 | Fıkhul-lüga ilminin diğer ilimlerle ilişkisi | |
5 | Fıkhul-lüga ilminin tarihsel serüveni | |
6 | Dilin kaynağı ve ilgili teoriler | |
7 | Arapçanın diğer dillerden üstün olduğu görüşü ve delilleri (İbn Fâris örneği) | |
8 | Yabancı kelimeleri Arapçalaştırma olgusu (tarîb) | |
9 | Kuranda yabancı kelime olmadığı görüşü ve delilleri (Şafii örneği) | |
10 | İslam dininin Arapça üzerindeki etkisi | |
11 | Eşsesli ve eşanlamlı kelimeler olgusu | |
12 | Dilde kıyas olgusu | |
13 | Dilde mecaz olgusu | |
14 | Mecazın reddi (İbn Teymiyye örneği) |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | İbn Fâris, es-Sahibî fi fıkhil-lüga, Dârul-kütübil-ilmiyye, Beyrut, 1997. Es-Seâlibî, Fıkhul-lüga ve sirrul-arabiyye, el-Mektebetul-asriyye, Beyrut, 2000. Muhammed b. İbrahim el-Hamd, Fıkhul-lüga mefhumuhu, mevduâtuhu kadâyâhu, Dâru İbn Huzeyme, Riyad, 2005. Suyutî, el-Müzhir fi-ulûmil-lüga, Mektebetu Dârit-türâs, Kahire, 2008 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 30 |
1. Ödev | 10 |
2. Ödev | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 2 | 10 | 20 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 151 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |