Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Mezhepler Tarihi Metin Analizleri | KLM 613 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MUHAMMED MÜCAHİD DÜNDAR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | İslam Mezhepleri Tarihi ve Kelam ilmi sahasında ihtisas yapmak isteyen öğrencilerin tarihi süreçte ortaya çıkan dini grupların inanç, görüş ve usulleriyle alakalı tarihi kaynak ve metinlere ulaşabilmelerini, anlayabilmelerini ve mukayeseler yapabilmelerini sağlamak. |
Dersin İçeriği | Mezhepler tarihinin temel kaynaklardan imamet ve hilafet gibi meseleleri mukayeseli olarak okuyup değerlendirmek. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İslam Mezhepleri Tarihinin ve Kelam ilminin ana kaynaklarını tanır, | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
2 | Kaynakları okuyup değerlendirir, | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
3 | Mezheplerin görüşlerini mukayese eder, | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
4 | Klasik mezheplerin nübüvvet görüşlerini oluşturan unsurları değerlendirir, | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
5 | Klasik mezheplerin imamet görüşlerini oluşturan unsurları değerlendirir, | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
6 | Kaynak eserlerden hareketle mezheplerin günümüzdeki durumlarını değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş | |
2 | Klasik kaynaklara ulaşma ve okuyup anlamada usul, | |
3 | Metinleri tarihlendirme meselesi, | |
4 | Mezhebi taassupların metinlere yansıması, | |
5 | Örnek metinler; Eşarî, Makâlâtül-İslâmiyyîn adlı eserinden, | |
6 | (I) Mezheplerin İmamet görüşleri, | |
7 | (II) Mezheplerin Halkul-Kuran meselesi, | |
8 | (III) Mezheplerin irade ve hürriyet görüşleri, | |
9 | Nevbahtî, Fırakuş-Şia adlı eserinden; (I) İlk ihtilaflar | |
10 | (II) Şiada fırkalaşma hareketleri, Nevbahti, Fırakus-Şia | |
11 | Bağdâdî, el-Fark beynel-fırak adlı eserinden; | |
12 | (II) Ehli Sünnetin Faziletleri | |
13 | Şehristânî, el-Milel ven-nihalden İslamda ilk ihtilaflar, | |
14 | Genel değerlendirme. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Yukarıda belirtilen kitap bölümleri ve makaleler |
Ders Kaynakları | Eşarî, Makâlatül-Islâmiyyîn vehtilâfil-Musallîn, ed. Helmut Ritter, Weisbaden 1980. Ibn Hazm, el-Fasl fîl-Milel, Beyrut 1986. Bağdadi, el-fark beynel-fırak, Şehristani,el-Milel ven-nihal, Beyrut 1993. Matüridi, Kitâbüt-Tevhîd, Ankara 2002. Abdurrahman el-Bedevi, Mazâhibül-Islâmiyyîn, Beyrut 1996. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 20 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 146 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |