Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İslam Hukuk Tarıhınde Kanunlaştırma Faalıyetlerı | TIB 608 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. OSMAN GÜMAN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. SÜLEYMAN KAYA, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Öğrencilerin İslam ülkelerinde on dokuzuncu yüzyıldan itibaren ivme kazanan ve klasik İslam fıkhı ile modern ihtiyaçlar arasında uyum sağlama çabasının da somut bir göstergesi sayılan kanunlaştırma faaliyetleri hakkında kapsamlı fikir sahibi olmalarını sağlamak. |
Dersin İçeriği | Değişik hukuk sistemlerinde ve İslam hukukunda kanunlaştırma geleneği hakkında genel bilgiler verildikten sonra Osmanlı Döneminde ve çağdaş İslam ülkelerinde kanunlaştırma faaliyetleri ve başlıca kanunlaştırma örnekleri ele alınacaktır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Hukuk tarihinde kanunlaştırma geleneğinin tarihi seyrini özetleyebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
2 | Kanunlaştırma açısından Tanzimat döneminin önemini açıklayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
3 | Tanzimat döneminde başlıca kanunlaştırma faaliyetlerini sıralayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
4 | Osmanlı Arazi Kanunnamesinin hazırlanışı, muhtevası ve önemini açıklayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
5 | Mecellenin hazırlanışı, muhtevası ve önemini açıklayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
6 | Hukuk-i Aile Kararnamesinin hazırlanışı, muhtevası ve önemini açıklayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
7 | M.Kadri Paşanın çalışmalarının kanunlaştırma geleneği açısından önemini irdeleyebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
8 | Çağdaş İslam ülkelerinde kanunlaştırma faaliyetlerini değerlendirebilme. | Anlatım, Soru-Cevap, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Hukuk tarihinde kanunlaştırma geleneğine genel bakış | |
2 | İslam hukuk tarihinde kanunlaştırma geleneği | |
3 | Tanzimat dönemindeki kanunlaştırma hareketlerini hazırlayan sebepler | |
4 | Tanzimat döneminde kanunlaştırma faaliyetleri | |
5 | Arazi kanunnamesi | |
6 | Mecelle-i Ahkam-i Adliye: Hazırlanışı ve yürürlüğe konulması | |
7 | Mecelle-i Ahkam-i Adliye: Muhtevası, sistematiği ve literatürü | |
8 | Hukuk-i Aile Kararnamesi | |
9 | Osmanlı döneminde diğer kanunlaştırma çabaları: Kadri Paşanın çalışmaları | |
10 | Osmanlı döneminde diğer kanunlaştırma çabaları: Mısır ve Tunusta yapılan kanunlaştırma faaliyetleri | |
11 | Çağdaş İslam ülkelerinde kanunlaştırma faaliyetleri: Hint Altkıtası | |
12 | Çağdaş İslam ülkelerinde kanunlaştırma faaliyetleri: Mısır ve Suriye | |
13 | Çağdaş İslam ülkelerinde kanunlaştırma faaliyeti: Irak ve Ürdün | |
14 | Çağdaş İslam ülkelerinde kanunlaştırma faaliyetleri: Tunus, Fas ve Körfez ülkeleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | [1] Hıfzı Veldet Velidedeoğlu, Kanunlaştırma Hareketleri ve Tanzimat, Tanzimat- I, İstanbul 1940. mç 139-209 [2] Osman Öztürk, Osmanlı Hukuk Tarihinde Mecelle, İstanbul 1973 [3] Vehbe ez-Zuhayli, Cuhûdu taknînil-fıkhil-islâmî, Beyrut 1987 [4] Gülnihâl Bozkurt, Batı Hukukunun Türkiye´de Benimsenmesi, Türk Tarih Kurumu, Ankara 1996 [5] Osman Kaşıkçı, İslam ve Osmanlı Hukukunda Mecelle, İstanbul 1997 [6] Beşir Gözübenli, Türk Hukuk Tarihinde Kanunlaştırma Faaliyetleri ve Mecelle, Akgündüz, Ahmet, Ahmet Cevdet Paşa ve Kanunlaştırma Hareketleri, Ahmet Cevdet Paşa (1823-1895) Sempozyumu (9-11 Haziran), Ankara 1997, s. 285-289 [7] Mustafa Şentop, Tanzimat Dönemi Kanunlaştırma Faaliyetleri Literatürü, Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi: Türk Hukuk Tarihi, c. 3, sy. 5 (2005), s. 647-672 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Sözlü Sınav | 30 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Sözlü Sınav | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 4 | 4 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 140 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |