Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Roman Çözümlemeleri | TED 658 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | BİLİMSEL ARAŞTIRMA VE YAZMA YÖNTEMLERİ |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. YILMAZ DAŞCIOĞLU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. E. Neşe Demirdeler, Arş. Gör. M. Mustafa Örücü, Arş. Gör. Elmas Karakaş, Arş. Gör.Samet Çakmaker |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Anlatı türlerini tanımak ve roman metinlerini çözümleyebilmek |
Dersin İçeriği | Roman kavramı ve roman terimleri Roman türünün gelişimi Roman türünün gelişiminde ortaya çıkan dönemler Roman inceleme yöntemleri |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Roman kavramı ve roman terimlerinin açıklanması. | |
2 | Batıda roman türünün gelişimi | |
3 | Roman sanatının Tanzimat’tan sonraki seyri, geçirdiği evreler, geleneksel tarzdan ayrılan yönleri, dönemlere göre edindiği kazanımlar. | |
4 | Roman türünün gelişiminde ortaya çıkan dönemlerin ve akımların açıklanıp örneklendirilmesi. (Klâsik Dönem) | |
5 | Roman türünün gelişiminde ortaya çıkan dönemlerin ve akımların açıklanıp örneklendirilmesi. (Modern Dönem) | |
6 | Roman türünün gelişiminde ortaya çıkan dönemlerin ve akımların açıklanıp örneklendirilmesi. (Post-modern Dönem) | |
7 | Roman metinlerinin çözümlenmesinde izlenecek yollar: Roman inceleme metodolojisi. (Konu) | |
8 | Roman metinlerinin çözümlenmesinde izlenecek yollar: Roman inceleme metodolojisi. (Zaman, mekân) | |
9 | Ara sınav | |
10 | Roman metinlerinin çözümlenmesinde izlenecek yollar: Roman inceleme metodolojisi. (Olay örgüsü) | |
11 | Roman metinlerinin çözümlenmesinde izlenecek yollar: Roman inceleme metodolojisi. (Roman kişileri) | |
12 | Roman metinlerinin çözümlenmesinde izlenecek yollar: Roman inceleme metodolojisi. (Anlatıcı ve bakış açısı) | |
13 | Roman metinlerinin çözümlenmesinde izlenecek yollar: Roman inceleme metodolojisi. (Dil ve üslûp) | |
14 | Roman metinlerinin çözümlenmesinde izlenecek yollar: Roman inceleme metodolojisi. (İçerik düzlemi) |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. Roman Özel Sayısı, Türk Dili, Ankara 1964, TDK Yay. 2.Hilmi Yavuz, Roman Kavramı ve Türk Romanı, İst.1977; 3. Cevdet Kudret, Edebiyatımızda Hikâye ve Roman, İst. 1978. 4.Fethi Naci, Türkiye’de Roman ve Toplumsal Değişme, İst.1981; 5. A.Grillet, Yeni Roman, çev.A.Bezirci,İst.1981; 6. M.E. Forster, Roman Sanatı, çev. Ünal Aytür, İst. 1982. 7. Berna Moran, Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış, İst.1983, 8. Olcay Önertoy, Cumhuriyet Dönemi Türk Roman ve Öyküsü, Ankara 1984. 9. Cahit Kavcar, Batılıaşma Açısından Servet-i Fünun Romanı, Ankara 1985. 10. P.Stevick, Roman Teorisi, çev.S.Kanrarcıoğlu, Ank.1988; 11.R. Bourneur, Roman Dünyası ve İncelemesi, çev.H.Gümüş, Ank.1989; 12.Gürsel Aytaç, Çağdaş Türk Romanları Üzerine İncelemeler, Ank.1990. 13.Ramazan Kaplan, Cumhuriyet Dönemi Türk Romanında Köy, Ankara 1998. 14.Tahir Alangu, Cumhuriyetten Sonra Edebiyatımızda Hikaye ve Roman 15.Şerif Aktaş, Roman Sanatı ve Roman İncelemesine Giriş, Ankara 1991. 16. Yıldız Ecevit, Orhan Pamuk’u Okumak, İst.1996; 17. Mehmet Tekin, Roman Sanatı, İst.2001; 18. Ayşe (Eziler) Kıran- Zeynel Kıran, Yazınsal Okuma Süreçleri, Seçkin Yayıncılık, Ankara 2003 19. Nurullah Çetin, Roman Çözümleme Yöntemi, Ankara 2006 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. | X | |||||
2 | Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. | ||||||
3 | Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. | ||||||
4 | Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. | ||||||
5 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | ||||||
6 | Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. | ||||||
7 | Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. | ||||||
8 | Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. | ||||||
9 | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | ||||||
10 | |||||||
11 | |||||||
12 | |||||||
13 | |||||||
14 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 20 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 6 | 96 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ödev | 1 | 6 | 6 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 153 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,12 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |