Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Klâsik Türk Edebiyatına Yeni Yaklaşımlar TED 652 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. OZAN YILMAZ
Dersi Verenler Prof.Dr. VİLDAN COŞKUN,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Arzu Yıldırım, Arş. Gör. Bedriye Gülay Açar

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Klasik Türk Edebiyatı sahasında yapılan araştırmalarda farklı disiplinlerin yöntemlerinden yararlanmak, Araştırmacı adaylarını bu tür çalışmalardan haberdar etmek ve çalışmalarında yararlanmalarını sağlamak.

Dersin İçeriği

Klasik edebiyata modern yaklaşımlar: Tarihsel yaklaşım, Psikokojik yaklaşım, Metinbilimsel yaklaşım, Dilbilimsel yaklaşım, Ontolojik analiz metodu hakkında örnek çalışma ve metinlerden hareketle bilgi verilip, uygulama yapılacaktır.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Bir gazeli yapısal bakımından inceler. Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
2 Klasik bir metin üzerinde modern yöntemlerinin hangisinin uygulanabileceğine karar verir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
3 Modern yöntemler hakkında ana hatlarıyla bilgi sahibi olur. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
4 Klasik bir metin üzerinde modern yöntemlerin nasıl uygulanması gerektiğini bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Geleneksel metin şerhi metodları ve Ali Nihat Tarlan. İlgili makalenin okunması.
2 Geleneksel metin şerhi ile birlikte modern yöntemleri de deneyenler ve Tunca Kortantamer. İlgili makalenin okunması.
3 Klasik şiire yeni yaklaşımlar hakkında görüşler. İlgili makalenin okunması.
4 Dilbilimsel yaklaşımlar ve Cem Dilçin. İlgili makalenin okunması.
5 Ontolojik analiz metodu ve Yavuz Bayram. İlgili makalenin okunması.
6 Düşünce alanı metin çözümleme yöntemi ve Ziya Avşar’ın görüşleri. İlgili makalenin okunması.
7 Göstergebilimsel açıdan yaklaşım ve Hülya Çevirme. İlgili makalenin okunması.
8 Yapısal edebiyat inceleme örnekleri. İlgili makalenin okunması.
9 ARA SINAV
10 Anlambilimsel açıdan bir gazelin incelenmesi. İlgili makalenin okunması.
11 Rus biçimciliği açısından metin incelemesi. İlgili makalenin okunması.
12 Çağdaş okur merkezli kuramlara göre metin incelemesi. İlgili makalenin okunması.
13 Alımlama estetiği ve Feminist kuramlar açısından metin. İlgili makalenin okunması.
14 Konu tekrarı. Dönem boyu işlenen konuların tekrar edilerek gözden geçirilmesi.
Kaynaklar
Ders Notu

Dilçin, Cem: “Cumhuriyet’in 80. Yılında Divan Şiiri Üzerine Düşünceler” Türkoloji Dergisi XVI/2 (2003), s. 1-21.
Kortantamer, Tunca: “Teori Zemininde Metin Şerhi Meselesi”, EÜEF Türk Dili ve Edebiyatı Araştırmaları Dergisi, 8 (1994), s. 1-10.

Ders Kaynakları

1. Avşar, Ziya: “Düşünce Alanı Merkezli Metin Çözümleme Yöntemi ve Revânî’nin Bir Gazelinin Bu Yönteme Göre Şerhi”, III. Klâsik Türk Edebiyatı Sempozyumu (Prof. Dr. Cem Dilçin Adına), 13 Şubat 2009 Kayseri.
2. Bayram, Yavuz ve Avni Erdemir: ¨Hazan Gazeline Farklı Bir Bakış¨, Prof.Dr.Celâl TARAKÇI Armağanı, Ankara: 2008, s.111-123.
3. Bayram, Yavuz: “Geleneksel, Yapısal ve Dilbilimsel Unsurlar Eşliğinde Klâsik Türk Şiiri Metinlerinin Ontolojik Tahlili”, III. Klâsik Türk Edebiyatı Sempozyumu (Prof. Dr. Cem Dilçin adına), 13 Şubat 2009, Kayseri.
4. Yekbaş, Hakan: “Metin Şerhi Geleneği Çerçevesinde Şârihlerin Divan Şiirine Yaklaşımları”, SÜ Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 23 (Bahar 2008), s. 189-217.
5. Genç, İlhan : “Klasik Türk Edebiyatı Anlamada Yeni Yaklaşımlar”, Turkish Studies 2/4 (Kış 2007), 393-404.
6. Bayram, Yavuz: “Divan Şiiri Metinlerinin Ontolojik Tahlili”, Prof. Dr. Abdülkadir Karahan Anısına Uluslararası Divan Edebiyatı Sempozyumu, 27-28 Mayıs 2008, İstanbul: Beykoz Belediyesi Yay., 2008, s.167-182.
7. Öztürk, Furkan: “Osmanlı Siirine Sanat Ontolojisiyle Yaklasmak Üzerine”, Turkish Studies, Tunca Kortantamer Özel Sayısı II, C.2, Volume 2/4 (Fall 2007), s.680-684
8. Tökel, Dursun Ali: ¨Bir Gazeli Rus Biçimciliği İle Nasıl Çözümleyelim?¨, Dergah 173 (Temmuz 2004), s. 9-11,
9. Dilçin, Cem: “Cumhuriyet’in 80. Yılında Divan Şiiri Üzerine Düşünceler” Türkoloji Dergisi XVI/2 (2003), s. 1-21.
10. Tökel, Dursun Ali: ¨Bir Gazel Anlambilimsel Nasıl Anlaşılır?¨, Dergah,150 (Ağustos 2002), s. 10-11, 23.15.
11. Çevirme, Hülya: “Yunus Emre’nin Bir Siirinin Göstergebilim Açısından İncelenmesi”, Atatürk Üniversitesi Türkiyat Arastırmalar Dergisi (Prof. Dr. Efrasiyap Gemalmaz Özel Sayısı), 17 (2000), s.75-80.
12. Mengi, Mine: “Metin Şerhi, Tahlili ve Tenkidi Üzerine Düşünceler”, Dergah, VII/93 (Kasım 1997), s. 8-10. Divan Şiiri Yazıları, Ankara: Akçağ, 2000, s. 45-61.
13. Dilçin, Cem: “Divan Siirindeki Paralel ve Ortak Söz Yapılarından Metin Elestirisinde Yararlanma”, Türkoloji Dergisi, C.13, S.1, 1999, s.34-66.
14. Yeniterzi, Emine: “Metin Şerhi ile İlgili Görüşler”, SÜ Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 5 (1999), s. 59-68.
15. Erdoğan, Mustafa: “Edebiyatımızda şerh geleneğine bir bakış”, Celal Bayar Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1 (1997), s. 286-293.
16. Tökel, Dursun Ali (1996): ¨Ontolojik Analiz Metodu ve Bu Metodun Baki’nin Bir Gazeline Uygulanması¨, Yedi İklim 74 (Mayıs 1996), s. 52-59.
17. Doğan, Muhammet Nur: ¨Metin Şerhi Üzerine¨, I. Eski Türk Edebiyatı Kollogyumu 17–18 Ocak 1992, İlesam Ankara. Eski Şiirin Bahçesinde, İstanbul: Alternatif Yayıncılık, 2005.
18. Okay, Orhan : “Eski Şiirimize Yaklaşmak”, Sanat ve Edebiyat Yazıları, İstanbul: Ötüken, 1990, s. 82–87.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır.
1 Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. X
2 Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. X
2 Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar.
3 Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar.
3 Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar.
4 Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. X
4 Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır.
5 Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar.
5 Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar.
6 Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. X
6 Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır.
7 Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır.
7 Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. X
8 Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. X
8 Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır.
9 Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür
9 Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür X
10
10
11
11
12
13
14
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 7
2. Kısa Sınav 8
1. Ödev 5
2. Ödev 5
3. Ödev 5
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 5 5
Ödev 3 10 30
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 15 15
Toplam İş Yükü 162
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,48
Dersin AKTS Kredisi 6