Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Altay Dilleri Teorisi TED 604 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ZİKRİ TURAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Yrd. Doç. Dr. Çiğdem TOPÇU

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Altay dil ailesinin mensubu dilleri mukayeseli olarak tanıtmak.

Dersin İçeriği

Altay dil ailesinin, öteki dil ailelerinden ayrıldıkları hususların öğretilmesi, Altay dil ailesinin üyelerinin bu dil ailesi içindeki yeri, mahiyeti ve dil bilgisi özellikleriyle incelenmesi.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Altay dilleri teorisinin ne olduğunu, konusunu ve önemini anlatır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
2 Altay dili ailesine mensup dillerin sahip olduğu gramer özelliklerini belirler. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav ,
3 Altay dili ailesinin üyesi olan dillerin sahip olduğu söz varlığını örnekler. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Sınav ,
4 Altay dillerini birbiriyle karşılaştırır aralarındaki farkları ayırt eder, benzeyen yönlerini ifade eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
5 Altay dili ailesi üyesi olan dilleri çeşitli gramer özellikleri bakımından düzenler. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Sözlü Sınav,
6 Dil aileleri teorileri ve bu teorilerin mahiyeti hakkında hüküm verir, tahminde bulunur. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Proje Temelli Öğrenme , Sınav , Ödev, Proje / Tasarım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Altay dili teorisinin temelleri, kaynakları Altay dil teorisi hakkında araştırma yapmış olmak.
2 Altay dili teorisi nedir? Altay dili teorisinin içeriği hakkında bilgi sahibi olmak.
3 Altay dili teorisinin esasları Altay dili teorisinin içeriği hakkında bili sahibi olmak.
4 Altay dillerinin konuşulduğu coğrafya Altay dil ailesinin yer yüzünde kapladığı alan hakkında bilgi edinmiş olmak.
5 Altay dilinin üyeleri: Türk dili, Moğolca, Japonca, Korece, Mançuca, Tunguzca Altay dilleri hakkında istatiksel bilgilere sahip olmak.
6 Altay dil teorisinin ortaya çıkışı Altay dil ailesi konusunda adı geçen araştırmacılar hakkında araştırma yapmış olmak.
7 Altay dilleri: Türk dili, Moğolca, Japonca, Korece, Mançuca, Tunguzca Altay dilleri hakkında araştırma yapmış olmak.
8 Altay dillerinin en eski kaynakları Altay dilleri hakkında araştırma yapmış olmak.
9 ARA SINAV Genel konu tekrarı yapmış olmak.
10 Altay dilleri arasında ses denklikleri: #h, #y Ses bilgisi konusunda tekrar yapmış olmak.
11 Altay dilleri arasında ses denklikleri: r/, ş/ Verilen ses denkliklerine ilişkin malzeme toplamış olmak.
12 Altay dilleri arasında ses denklikleri: l/, z/ Verilen ses denkliklerine ilişkin malzeme toplamış olmak.
13 Altay dilleri arasında ses denklikleri: d/ Verilen ses denkliklerine ilişkin malzeme toplamış olmak.
14 Altay dillerinin ekleşme bilgisi ve söz dizimi özellikleri Ekleşme bilgisi konusunda tekrar yapmış olmak.
Kaynaklar
Ders Notu

TUNA, Osman Nedim; Altay Dilleri Teorisi, TDK, 1980

Ders Kaynakları

Demir-Emine Yılmaz, Ural-Altay Dilleri ve Altay Dilleri Teorisi, Türkler, c. I, 394-402, Yeni Türkiye yay., Ankara 2002.

Ercilasun, A. Bican; Başlangıçtan Yirminci Yüzyıla Türk Dili Tarihi, Akçağ Yay., Ankara, 2004

Poppe, Nicolas(çev. Zeki Kaymaz). Altay Dilleri Teorisi, 1994.

Tekin, Talat; Makaleler I, Altayistik, Grafiker Yayıncılık, Ankara, 2003

ERCİLASUN, Ahmet Bican;, “Büyük Aile Teorileri İçinde Türkenin Yeri”, Makaleler, Dil-Destan-Tarih-Edebiyat (Yayına Hazırlayan: Ekrem Arıkoğlu), Akçağ, 2007, Ankara, s. 62-69.

ARIKOĞLU, Ekrem, Greenberg’in Avrasyatik Dil Teorisi ve Türkçe, Dil Araştırmaları, Sayı: 1, 2007, s. l09-114.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. X
1 Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır.
2 Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar.
2 Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar.
3 Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. X
3 Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. X
4 Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. X
4 Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır.
5 Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. X
5 Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar.
6 Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır.
6 Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır.
7 Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır.
7 Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır.
8 Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır.
8 Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. X
9 Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür X
9 Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür X
10 X
11 X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 20
1. Performans Görevi (Seminer) 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 12 12
Kısa Sınav 1 4 4
Ödev 1 6 6
Performans Görevi (Seminer) 1 6 6
Final 1 14 14
Toplam İş Yükü 138
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,52
Dersin AKTS Kredisi 6