Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Uluslararası Entegrasyonlar SOS 630 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ALİ ARSLAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Uluslararası entegrasyonlar, özellikle 20. yyn 2. yarısında ülkelerin karşılaştıkları ulaslararası sorunlarla mücadele edebilmek için ortaya çıkan ve yaygın bir şekilde tartışılan bir olgudur. Ülkelerin kendi başına yetememeleri nedeniyle doğudan batıya, kuzeyden güneye, çeşitli biçimlerde ortaya çıkan ülkeler arası bütünleşme çabaları, üye ülkelerin ekonomik, siyasi ve toplumsal davranışlarını ciddi şekilde etkilemiştir.Ülkeleri bölgesel ya da uluslar arası düzeyde entegrasyona iten nedenler nelerdir? Bu derste, bölgesel ve uluslar arası entegrasyonların, giriş mahiyetinde teori ve politik açılardan tartışılmasından sonra, dünyadaki belli başlı entegrasyon çabaları tarihi ve bir kuşbakışı perspektif ile değerlendirilecek ve Türkiyenin bu konudaki uygulamalarına odaklanılacaktır. Özellikle Türkiyenin aday olarak yer aldığı Avrupa Birliği ile aktif bir üyesi olduğu İslam Konferansı Teşkilatı uygulamaları, bu uygulamaların toplumumuza olan sosyolojik etkileri ve stratejik duruşumuz daha derinlikli olarak analiz edilecektir.
Dersin İçeriği Uluslararası İlişkiler ve Entegrasyon Teorisi
Temel kavramlar ve çerçeve
Ekonomik Entegrasyonun Anlamı ve Safhaları
Ekonomik Entegrasyon-Ekonomik İşbirliği

Ekonomik Entegrasyonun Safhaları
Serbest Ticaret Sahası
Gümrük Birlikleri
Ortak Pazar
Ekonomik Birlik
Siyasi Bütünlük

Küreselleşme, Bölgeselleşme ve Ekonomik Entegrasyon Teorisi
Teorinin Gelişimi

Bölgesel ve Uluslar arası Entegrasyon Uygulama Alanları

Tarihi Miras ve Türkiyenin Uluslar arası Konumu

İslam ve İslam Dünyasının Toplumsal Yapısı ve Genel Karakteristikleri

Türkiyenin İçinde Bulunduğu Entegrasyon Hareketleri

Vizyon, Stratejik Analiz ve Stratejik Yön

GATT ve DTÖ

AB ve İslam Konferansı Teşkilatı: Sosyo Ekonomik Analiz ve Entegrasyon Çabaları

AB ve İKT dışındaki uluslararası bütünleşme girişimleri Genel Değerlendirme
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Uluslararası entegrasyonlar teorisini ve entegrasyonların safhalarını tanımlar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
2 Ülkeleri bölgesel ya da uluslar arası düzeyde entegrasyona iten nedenleri açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
3 Dünyadaki belli başlı entegrasyon çabaları tarihi ve bir kuşbakışı bir şekilde tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
4 Türkiyenin entegrasyon çabalarını açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
5 Avrupa Birliği ve İslam Konferansı Teşkilatı içindeki entegrasyon çabalarını ve bu çabaların etkilerini sosyolojik açıdan tanımlar ve değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Uluslararası İlişkiler ve Entegrasyon Teorisi
2 Ekonomik Entegrasyonun Safhaları
3 Küreselleşme, Bölgeselleşme ve Ekonomik Entegrasyon Teorisi
4 Bölgesel ve Uluslar arası Entegrasyon Uygulama Alanları
5 Tarihi Miras ve Türkiyenin Uluslar arası Konumu
6 İslam ve İslam Dünyasının Toplumsal Yapısı ve Genel Karakteristikleri
7 Türkiyenin İçinde Bulunduğu Entegrasyon Hareketleri
8 Vizyon, Stratejik Analiz ve Stratejik Yön
9 Arasınav
10 GATT ve DTÖ
11 AB Sosyo Ekonomik Analiz ve Entegrasyon Çabaları
12 İslam Konferansı Teşkilatı: Sosyo Ekonomik Analiz ve Entegrasyon Çabaları
13 AB ve İKT dışındaki diğer uluslararası bütünleşme girişimleri
14 Genel Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu Ahmet Davutoğlu, Stratejik Derinlik: Türkiyenin Uluslar arası Konumu, İstanbul Küre yayınları, 2008.
Emin Ertürk (2006), Uluslar arası İktisadi Birleşmeler : Teori ve Türkiyenin İçinde Bulunduğu İktisadi Birleşme Hareketleri, Bursa, Alfa Aktüel, 2006
Osman Küçükahmetoğlu, Hamza Çeştepe ve Şevket Tüylüoğlu (eds.) (2005), Ekonomik Entegrasyon (Küresel ve Bölgesel Yaklaşım), Ekin Yayınevi
Ali Arslan, Organization of the Islamic Conference and Islamic Unity, Boğaziçi University, 1993 Phd. Thesis.
Ali Arslan, İslam Konferansı Teşkilatı ve Entegrasyon,Dış Politika, s.9., 1990
A.Kadir D. Satıroğu, The Theory of Economic Integration and its Relevence to OIC Member Countries.Jeddah: IRTI, 1987.
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 1.Toplumsal konu ve problemleri sosyolojik bir yaklaşımla ele alıp çözümleyebilecek teorik bilgi donanımına sahip olmak. X
1 1.Toplumsal konu ve problemleri sosyolojik bir yaklaşımla ele alıp çözümleyebilecek teorik bilgi donanımına sahip olmak. X
2 2. Hem teorik hem uygulamalı bir sosyolojik araştırmayı yürütebilecek yöntem bilgisini edinmiş olmak. X
2 2. Hem teorik hem uygulamalı bir sosyolojik araştırmayı yürütebilecek yöntem bilgisini edinmiş olmak. X
3 3. Sosyolojik bilginin ediniminde ve kullanımında salt tekrarlayıcı değil, özgün ve katkı sağlayıcı bir çaba içinde olmak. X
3 3. Sosyolojik bilginin ediniminde ve kullanımında salt tekrarlayıcı değil, özgün ve katkı sağlayıcı bir çaba içinde olmak. X
4 4. Genel sosyolojik bilgiye sahip olmanın ötesinde ilgi alanına göre sosyolojinin alt disiplinlerinde daha derinlikli araştırma ve çalışmalarla uzmanlaşmak. X
4 4. Genel sosyolojik bilgiye sahip olmanın ötesinde ilgi alanına göre sosyolojinin alt disiplinlerinde daha derinlikli araştırma ve çalışmalarla uzmanlaşmak. X
5 5. Sosyal bilimlerde geliştirilen bilgi ve yaklaşımlara eleştirel ve sorgulayıcı bakma becerisi kazandırmak. X
5 5. Sosyal bilimlerde geliştirilen bilgi ve yaklaşımlara eleştirel ve sorgulayıcı bakma becerisi kazandırmak. X
6 Bilimsel grup çalışmaları yapabilecek yabancı dil yeterliğine ulaşmak X
6 Bilimsel grup çalışmaları yapabilecek yabancı dil yeterliğine ulaşmak X
7 Disiplinler arası araştırma yapabilme donanımına sahip olmak
7 Disiplinler arası araştırma yapabilme donanımına sahip olmak
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 20 20
Kısa Sınav 1 10 10
Ödev 1 10 10
Sözlü Sınav 2 5 10
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 2 2
Toplam İş Yükü 148
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,92
Dersin AKTS Kredisi 6