Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Yeni Yönetim Teknikleri ve Çalışanlar | CEK 614 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. EKREM ERDOĞAN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. EKREM ERDOĞAN, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Cihan Durmuşkaya; |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Yönetim yazınındaki gelişmeleri inceleyerek, bunların çalışanlar üzerindeki etkilerini ortaya koymaya çalışır. |
Dersin İçeriği | Bu amaç doğrultusunda klasik yönetim yaklaşımlarını, Fordist ve postfordist yaklaşımları ve İKY yaklaşımlarını inceler. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Klasik yaklaşımların çalışanlar üzerindeki etkisini analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
2 | Fordist ve postfordist yaklaşımları ve çalışanlar üzerindeki etkisini tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
3 | İKY ve çalışanlar üzerindeki etkilerini sorgular. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş: nasıl bir alandayız? | |
2 | Bilimsel yönetim ve çalışanlar | |
3 | Weber´in Bürokrasi yaklaşımı ve çalışanlar | |
4 | Fordizm | |
5 | Esnek Uzmanlaşma | |
6 | Yalın Üretim | |
7 | Toyotoizm | |
8 | Ara sınav | |
9 | McDonaldlaşma | |
10 | İKY | |
11 | Yönetimde yeni konseptler ve çalışanlar | |
12 | Öğrenci sunumları | |
13 | Öğrenci sunumları | |
14 | Tartışma ve dersin genel değerlendirmesi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Ansal, Hacer,(1999) Esnek Üretimde İşçiler ve Sendikalar (Post-Fordizm?de Üretim Esnekleşirken İşçiye Neler Oluyor?), http://www.birlesikmetal.org/kitap/kitap_99/1999-3.pdf Aycan, Zeynep (2000) Türkiye´de Yönetim, Liderlik ve İnsan Kaynakları Uygulamaları, Türk Psikologlar Derneği, Ankara. Bozkurt, Veysel (2012) Endüstriyel & Post-Endüstriyel Dönüşüm Bilgi, Ekonomi, Kültür, Krishan Kumar (1999) Çağdaş Dünyanın Yeni Kuramları Sanayi Sonrası Toplumdan Post-Modern Topluma, Dost Kitabevi Michel Foucault (2006) Hapishanenin Doğuşu, İmge Yay. David Lyon (1997) Elektronik Göz Gözetim Toplumunun Yükselişi, Sarmal Yay. Menteş, Funda (1998) Yeni teknolojiler ve iş örgütlenmesi: Esnek otomasyon teknolojilerinin Türkiye?de kullanımı, Toplum ve Bilim Sayı 77, 160-172. Mito, Setsou (2000) Honda Yönetim Kitabı, çev. Alperen Doğan, İstanbul, Academyplus Yay. Huberman, Leo (2009)Feodal toplumdan Yirminci Yüzyıla, İletişim. Fulbert, George (2011) Kapitalizmin Kısa Tarihi, Yordam. Gorz, Andre (2007) İktisadi Aklın Eleştirisi, Ayrıntı. Heilbroner, Robert L. (2003) İktisat Düşünürleri: Büyük İktisat Düşünürlerinin Yaşamları ve Fikirleri, Dost. Bozkurt, Veysel (2006) Endüstriyel Post Endüstriyel Dönüşüm, Ekin. Katznelson, I ve Zolberg A.R. (2012) İşçi Sınıfının Oluşumu, Tan. Durkheim, Emile (2006) Toplumsal İşbölümü, Cem Yay. Koray, Meryem (2005) Avrupa Toplum Modeli, İmge yay. Lyotard J.F. (1994) Postmodern Durum, Vadi yay. Giddens, Anthony () Sosyoloji Rosenau, P. M. (2004) Post-modernizm ve Toplum Bilimleri, Bilim ve Sanat Yay. Breverman, Harry (2008) Emek ve Tekelci Sermaye, Kalkedon. Özdemir, Süleyman (2004) Küreselleşme Sürecinde Refah Devleti, İTO Yay. Ritzer, Geroge (2011) Küresel Dünya, Ayrıntı. Weber, Max (2009) Protestan Ahlakı ve Kapitalizmin Ruhu, Ayraç. Talas, Cahit (1992) Türkiye?nin Açıklamalı Sosyal Politika Tarihi, Bilgi Yayınevi Nichols, T ve Nadir Suğur (2005) Global İşletme Yerel Emek, İletişim. Sazak, Fikret (2006) Türkiye?de Sendikal Kriz ve Yaklaşımlar, Epos. (derleme) Sazak, Fikret (2007) Sendikal Kriz ve Yaklaşımları, Epos. (derleme) Makal, Ahmet (1999) Türkiye?de tek partili dönemde çalışma ilişkileri: 1920-1946, İmge. Makal, Ahmet (2002) Türkiye?de çok partili dönemde çalışma ilişkileri: 1946-1963, İmge. Makal, Ahmet (1997) Osmanlı İmparatorluğu´nda Çalışma İlişkileri: 1850-1920. İmge Durak, Yasin (2011) Emeğin Tevekkülü, İletişim. Koray, M. Ve Aziz Çelik (2007) AB ve Türkiye?de Sosyal Diyalog, Belediye-iş Y. Ataman-Ceylan, B (2007) Cahit Talas Anısına: Güncel Sosyal Politika Tartışmaları, AÜ Siyasal Bil. F. Yay. Esin, P ve diğ. (2009) Sosyal Politikada Güncel Sorunlar, AÜ Siyasal Bil. F. Yay. Kemal, Orhan (2008) Bereketli Toraklar Üzerinde, Everest Yay. (Roman) Enis, Reşat (2002) Sarı İt, Evresel, (Roman) Man, Fuat (2009) Kapitalist Emek Süreci Teorisi ve Dönüşümü, http://www.e-akademi.org/incele.asp?konu=KAP%DDTAL%DDST%20EMEK%20S%DCREC%DD%20TEOR%DDS%DD%20ve%20D%D6N%DC%DE%DCM%DC&kimlik=185212458&url=makaleler/fman-1.htm. |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Çalışma hayatından ve toplumsal yaşamdan kaynaklanan sorunlara tarihsel ve sosyolojik bir bakış açısı ile yaklaşma, kısa ve uzun dönemli politikaların üretilmesine yardımcı olacak nitelik, bilgi ve deneyim sahibi olma | X | |||||
2 | İş piyasasının yapısı ve işleyişi ile ilgili temel bilgilere sahip olma, sektörel ve ulusal düzeyde gelişimi ile ilgili öngörülerde bulunarak, gerekli politika önerilerinde bulunabilme | ||||||
3 | Kendi başına araştırma yapma, bulduğu verileri analiz ederek ve gerekli değerlendirmeleri yaparak raporlayabilme | X | |||||
4 | Bir yabancı dilde yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olma | ||||||
5 | Hem temel bilgisayar kullanımında (kelime işlemci, tablolama ve veritabanı programlarda) hem de alanı ile ilgili paket programlarını kullanabilme | ||||||
6 | Sosyal bir disiplin olarak Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri alanında toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma | X | |||||
7 | Sayısal ve istatiksel araştırma beceri ve düşünme yeteneğine sahip olmalıdır. | ||||||
8 | Çalışma ilişkileri ile ilgili bilgi evrenine ileri düzeyde hakim olarak, yapılacak katkılarla çalışma barışına ve bu doğrultuda toplumsal refaha katkıda bulunma | X | |||||
9 | Güncel gelişmeleri eleştirel bir gözle değerlendirebilme |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 30 |
1. Ödev | 40 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü | 158 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,32 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |