Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Yüksek Performanslı Betonlar | INM 652 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MEHMET EMİROĞLU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Kutalmış Recep AKÇA |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Geçmişte betondan beklenilen basınç dayanımı ve dayanıklılık, günümüzde sınır tanımayan mimari tasarımların inşasında yeterli gelmemekte ve uzmanları ihtiyaca cevap verecek yeni malzemeler veya beton türleri arayışına yöneltmektedir. Özel projelerde, betondan beklenilen 100 MPa üzeri yüksek basınç dayanımı, süneklik, nüfuz edebilme kabiliyeti, yüksek erken dayanım, çok sert çevresel etkilere karşı dayanıklılık gibi özellikler beklenmektedir. Günümüzde bu beklentilere cevap verebilen malzemelerden biri de kullanımı gün geçtikçe artan yeni nesil yüksek performanslı betonlardır. Ülkemizde de kullanımı artmakla birlikte bu konuda uzman kişi sayısı kısıtlıdır. Bu bağlamda, yüksek performanslı betonlar dersi, konusunda uzmanlaşmak isteyen veya doktora tez çalışması yapmak isteyen öğrenciler için temel oluşturacak bir ders olacaktır. |
Dersin İçeriği | Yüksek performanslı betonlara giriş • Tanım ve kavramlar Yüksek performanslı betonlarda kullanılan malzemeler • Yüksek dayanımlı çimentolar • Puzolanlar • Yüksek dayanımlı agregalar • Lifler Yüksek performanslı betonların karışım teorileri • Mooney süspansiyon teoremi • Fuller karışım teorisi • Karışım paket programları ve uygulamaları Yüksek performanslı betonda kullanılan kimyasal katkılar • Akışkanlaştırıcılar • Geçirimsizlik sağlayıcılar • Kür katkıları • Antifirizler Endüstriyel zemin betonları Polipropilen lif donatılı betonlar Kendiliğinden yerleşen lifli betonlar Reaktif pudra betonları Çimento bulamacı enjekte edilmiş yoğun lif donatılı betonlar (SİFCON) Karma lif donatılı betonlar |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Yüksek performanslı betonlar ile ilgili tanım ve kavramları bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , |
2 | Yüksek performanslı betonlarda kullanılan malzeme özelliklerini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , |
3 | Yüksek performanslı betonların karışım teorilerini bilir kıyaslamalar yapabilir. | Anlatım, Deney / Laboratuvar, | Sınav , |
4 | Karışım paket programlarından en az bir tanesini kullanabilir. | Anlatım, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar, | Sınav , |
5 | Laboratuvarda yüksek performanslı beton numunesi üretebilir. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar, | Sınav , Performans Görevi, |
6 | Yüksek performanslı betonlar üzerinde mekanik deneyler yapabilir, sonuçları yorumlayabilir. | Anlatım, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme, | Sınav , Performans Görevi, |
7 | Yüksek performanslı betonlar üzerinde dayanıklılık deneyleri yapabilir, sonuçları yorumlayabilir. | Anlatım, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme, | Sınav , Performans Görevi, |
8 | Laboratuvarda kendiliğinden yerleşen lifli betonları üretebilir. Numuneler üzerinde deneyler yapabilir, sonuçları yorumlayabilir. | Anlatım, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar, | Sınav , Performans Görevi, |
9 | Reaktif pudra betonunun özelliklerini, kullanım alanlarını açıklayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , |
10 | Laboratuvarda reaktif pudra betonu üretebilir. | Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar, | Performans Görevi, |
11 | Çimento bulamacı enjekte edilmiş lif donatılı betonların (SİFCON) özelliklerini, kullanım alanlarını açıklayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, | Sınav , |
12 | Laboratuvarda çimento bulamacı enjekte edilmiş lif donatılı betonunu üretebilir. | Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar, | Performans Görevi, |
13 | Karma lif donatılı betonları açıklayabilir. | Anlatım, Deney / Laboratuvar, | Performans Görevi, |
14 | Laboratuvarda karma lif donatılı betonları üretebilir. | Anlatım, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar, | Sınav , Performans Görevi, |
15 | Farklı yüksek performanslı betonların ortak kullanılarak kompozit beton tasarımı yapabilir. | Anlatım, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar, | Sınav , Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yüksek performanslı betonlara giriş, tanım ve kavramlar | |
2 | Yüksek performanslı betonlarda kullanılan malzemeler | |
3 | Yüksek performanslı betonların karışım teorileri, Fuller karışım teorisi | |
4 | Mooney süspansiyon teoremi | |
5 | Karışım paket programları ve uygulamaları | |
6 | Yüksek performanslı betonda kullanılan kimyasal katkılar | |
7 | Yüksek performanslı lifli beton üretimi ve endüstriyel saha betonu uygulamaları | |
8 | Yüksek performanslı lifli betonlar üzerinde yapılan mekanik deneyler | |
9 | Yüksek performanslı lifli betonlar üzerinde yapılan dayanıklılık deneyleri | |
10 | Kendiliğinden yerleşen lifli betonlar ve deneyleri | |
11 | Reaktif pudra betonları ve deneyleri | |
12 | Çimento bulamacı enjekte edilmiş lif donatılı betonlar (SİFCON) ve deneyleri | |
13 | Karma lif donatılı betonlar ve deneyleri | |
14 | Farklı yüksek performanslı betonların ortak kullanılarak kompozit beton tasarımları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Shah, S.P. and Ahmad, S.H. (Editors), “High Performance Concretes and Applications”, Edward Arnold, London, 1994. [2] Aïtcin PC., “High Performance Concrete (Modern Concrete Technology)”, CRC Press, 1998. [3] Concrete Research Group, “Ultra High Performance Fibre Reinforced Concrete”, 2010. |
Ders Kaynakları | [4] Richard, P. and Cheyrezy, M.H., “Reactive Powder Concretes with High Ductility and 200-800 MPa Compressive Strength”, Bouygues, Internal Report, 1994. [5] Sarkar, S.L., “The Importance of Microstructure in Evaluating Concrete, In Adavances in Concrete Techonology, ed. V.M. Malhotra, Second Edition, CANMET, Ottawa, 1994, pp. 125-160. [6] [6] Markovic, I., “High-Performance Hybrid-Fibre Concrete, Delft University Press, 2006. [7] Gustavo J. PM, “High Performance Fiber Reinforced Concrete in Earthquake-Resistant Construction” Building Blocks - Discussion & updates on structural materials, 2007. [8] Arslan G., Taflan K.S., Haberveren S., Taşdemir M.A., “Yüksek Performanslı Çimento Esaslı Kompozitlerin Tasarımı, Mekanik Davranışı ve Uygulama Alanları” İMO, 2011. [9] Yu R., Spiesz P., Brouwers H.J.H., “Mix design and properties assessment of Ultra-High Performance Fibre Reinforced Concrete (UHPFRC)”, Cement and Concrete Research, 2014. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | X | |||||
2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | X | |||||
3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | X | |||||
4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | X | |||||
5 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | X | |||||
6 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
7 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | X | |||||
8 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | X | |||||
9 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | X | |||||
10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | X | |||||
11 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | X | |||||
12 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Ödev | 20 |
1. Performans Görevi (Laboratuvar) | 10 |
2. Performans Görevi (Laboratuvar) | 10 |
3. Performans Görevi (Laboratuvar) | 10 |
4. Performans Görevi (Laboratuvar) | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 12 | 12 |
Ödev | 1 | 16 | 16 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 4 | 5 | 20 |
Toplam İş Yükü | 160 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |