Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sismik Tehlike ve Risk Analizi INM 604 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri İNM515 Yapısal Deprem Mühendisliği,
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MURAT UTKUCU
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Yönetmelikte verilen tasarım spektrumları genellikle 50 yılda aşılma olasılığı %10 olan depremleri için, çok geniş alanlarda kullanılmak üzere üretilmiştir. Bu nedenle hassas sonuçlar vermesi beklenmez. Hasar yapıcı yer hareketinin belli bir yerde ve belli bir zaman periyodu içerisinde meydana gelme ihtimalinin hesaplanması, sahaya özel tasarım spektrumlarının oluşturulması bu dersini amacını oluşturur. Türkiye´de depremler sonucu ortaya çıkabilecek can ve mal kaybının asgariye indirilebilmesi için yer seçiminde deprem tehlike (sıvılaşma, zemin amplifikasyonu gibi) analizinin titizlikle yapılması gerekmektedir.
Dersin İçeriği Sismik Kaynakların belirlenmesi ve sınıflandırılması, Belirsizlikler, Tekerrür Kanunları, Azalım İlişkileri, Zemin Amplifikasyon Etkisi, Olasılıksal Sismik Tehlike Analizi, Deprem kayıtlarının benzeştirilmesi, Risk Analizi.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Belirli bir GPS koordinatının veya alanının sismik tehlike spektrumlarını elde eder. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
2 Türkiye’de deprem kaynaklarını sınıflandırır Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
3 Azalım ilişkilerini kullanır ve geliştirebilir. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
4 Yer tepki analizi yapar Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
5 Sentetik veya benzeştirilmiş deprem kaydını üretir Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
6 EZ-Frisk veya Seisrisk III yazılımlarını kullanır. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Yönetmelik spektrumu ve kullanım yerleri
2 Yeni yapıları tasarımında ve Performansa dayalı değerlendirmede spektrumu kullanımı,
3 Deprem kaynak modelleri, deprem kaynağı karakterizasyonu
4 İlgili parametrelerin (bölgenin zemin özellikleri, fay kırılma mekanizması, yakın alan etkileri, yönsel etkiler, gibi...) kuvvetli yer hareketi üzerine etkileri
5 Olasılık Yöntemleri temel bilgilerinin tekrarı.
6 Azalım İlişkileri veya Yer Hareketi Tahmin Bağıntıları (YHTB) YHTB’lerde deprem içi ve depremler arası belirsizlikler
7 Monte-Carlo simülasyonunun YHTB’lerin belirsizliklerinin temsilinde kullanılması
8 YHTB belirsizliklerinin uzay düzlemde korelasyonu
9 Deterministik Sismik Tehlike Analizi
10 Deprem katalogları ve Gutenberg-Richter tekerrür kanunu, Poisson ve zamandan bağımsız modeller
11 Deterministik Sismik Tehlike Analizi uygulaması
12 Olasılıksal Sismik Tehlike Analizi temelleri, mantık ağaçları kullanımı, çoklu senaryo kavramı ve tehlike eğrisi
13 Olasılıksal Sismik Tehlike Analizi uygulaması
14 Farklı amaçlı tasarım spektrumlarının oluşturulması
Kaynaklar
Ders Notu www.kutanis1.sakarya.edu.tr/ web adresinde yayınlanan ders notları
Ders Kaynakları 1) KRAMER, (1996),"Geotechnical Earthquake Engineering", Prentice Hall, Upper Saddle River, NJ.
2) Mc Guire R. (2004). Seismic Hazard and Risk Analysis, 2004, EERI, Oakland, CA
3) Risk Engineering, Inc. (1997). EZ-FRISK User’s Manual.
4) Dowrick, D. (2003). Earthquake Risk Reduction, Wiley, England.
5) Newmark and Hall, 1982, “Earthquake Spectra and Design”
6) Cornell, 1968, “Engineering Seismic Risk Analysis”
7) Bozkurt, E. (2001). Neotectonics of Turkey – a synthesis. Geodinamica Acta (Paris) 14, 3−30.
8) Dhont, D., Chorowicz, J. (2006). Review of the neotectonics of the Eastern Turkish–Armenian Plateau by geomorphic analysis of digital elevation model imagery, Int J Earth Sci (Geol Rundsch) (2006) 95: 34–49
9) Joyner and Boore, 1981, “Peak Horizontal Acceleration and Velocity from Strong-Motion Records Including Records from the 1979 Imperial Valley, California, Earthquake” (or the JB Distance)
10) Youngs and Coppersmith, 1985, “Implications of Fault Slip Rates and Earthquake Recurrence Models to Probabilistic Seismic Hazard Estimates”
11) Wells and Coppersmith, 1994, “New Empirical Relationship among Magnitude, Rupture Length, Rupture Width, Rupture Area and Surface Displacement”
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi
2 Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi
3 Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi
4 Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi
5 Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi
6 Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi
7 Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri
8 Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi
9 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi
10 Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği
11 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi
12 Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 5
1. Ödev 6
2. Kısa Sınav 5
2. Ödev 6
3. Ödev 6
4. Ödev 6
5. Ödev 6
6. Ödev 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 1 10 10
Ödev 1 20 20
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 146
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,84
Dersin AKTS Kredisi 6