Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sistem Teorisi EEM 501 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. AŞKIN DEMİRKOL
Dersi Verenler Prof.Dr. AŞKIN DEMİRKOL,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Sistem kavramını anlamak ve geliştirmek, Sistemkerin sınıflandırılması, lineer sistemlerin özellikleri, Lineer sistem teorisi için gerekli marematiksel ön bilgilerin verilmesi, Lineer sistemlerin durum uzayı modelinin elde edilmesi, Lineer sistemlerin durum uzayında kutup yerleştirme tekniklerinin verilmesi, Lineer sistemlerde kararlılık, kontroledilebilirlik ve gözlemlenebilirlik kavramlarnın durum uzayında incelenmesi ve gözlemleyici tasarımı.
Dersin İçeriği Lineer sistem teorisi için gerekli teorik ve matematiksel bilgiler, Fiziksel ve fiziksel olmayan sistemlerin dinamik davranışları için gerekli durum uzayı modellerinin elde edilmesi, Lineer sistemlerin analizi ve durum uzayında kutup yerleştirme, Gözlemleyici kavramı ve gözlemleyici tasarımı, Kararlılık.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Lineer sistem teorisine ilişkin temel kavramlar hakkında gerekli bilgiye sahip olmak. Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
2 Lineer sistemleri durum uzayında modelleme ve analiz etme becerisini kazanmak, lineer sistemlerin durum uzayına dair durum geçiş matrisi, kontroledilebilirlik ve gözlemlenebilirlik kavramlarını yorumlayabilmek. Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Sistemlerin sınıflandırılması.
2 Matematiksel önbilgiler: matris tabanlı işlemler ve vektörel analizler.
3 Öz değer ve öz vektör kavramları, hesaplanmaları ve lineer sistemlerin davranışlarına etkisi.
4 Lineer sistemlerde polinom matrislerı, matris serileri ve Cayley-Hamilton yaklaşımı.
5 Lineer sistemlerin zaman – frekans uzayındaki davranış ve analizleri.
6 Lineer sistemler için Durum - Uzayı (state-space) modeli ve transfer fonksiyonu verilen lineer sistemlerin Durum-Uzayı modellerinin elde edilmesi.
7 Durum geçiş matrisinin hesaplanması, kararlılık, kontroledilebilirlik ve gözlemlenebilirlik kavramları.
8 İndirgenmiş minimal sistemler ve koordinant dönüşümü.
9 Önemli kanonik biçimler.
10 Ayrık sistemlerin ayrık durun-uzay modeli ve sürekli-ayrık durum-uzayı dönüşümü.
11 Lyapunov kararlılğı, sistemlerin lineerleştirilmeleri ve Durum-Uzayı modelinde analizi.
12 Durum geribesleme ile kutup yerleştirme.
13 Lineer regülatörler, kompensatörler ve tasarımları.
14 Gözlemleyiciler, gözlemleyici tasarımı ve asimtotik gözlemleyiciler.
Kaynaklar
Ders Notu Aşkın Demirkol, Sistem Teorisi Ders Notları.
Ders Kaynakları 1.Ludwig Von Bertalanffy , General System Theory : Foundations, Development, Applications, George Braziller, NewYork, 1969.
2. F.M.Callier, C.A.Desoer, Linear System Theory, Springer-Verlag, 1991.
3. P.J.Antsaklis, A.N.Micnhel, Linear systems,Mc-Graw Hill, 1997.
4. Chi-Tsong Chen, Linear System Theory and Design, Oxford Uiniversity Press, 2012.
5. Aşkın Demirkol, Sinyaller & Sistemler, 7 Cilt, 2013.
6. Aşkın Demirkol, Mühendisler İçin Lineer Sistemler Lineer Cebir, 2 Cilt, Sakarya Kitabevi, 2011.
7. Saadettin Aksoy, Lineer Sistem Teorisi Ders Notları, Sakarya Kitabevi, 2011.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi
1 Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi X
2 Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi X
2 Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi X
3 Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi X
3 Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi X
4 Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi X
4 Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi
5 Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi
5 Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi X
6 Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi X
6 Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi
7 Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri
7 Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri X
8 Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi X
8 Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi
9 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi
9 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi X
10 Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği X
10 Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği
11 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi
11 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi X
12 Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi X
12 Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 20
2. Kısa Sınav 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 5 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 142
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,68
Dersin AKTS Kredisi 6