Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Elektromanyetik Uyumluluk Ölçme Teknikleri EEM 523 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ŞUAYB ÇAĞRI YENER
Dersi Verenler Doç.Dr. ŞUAYB ÇAĞRI YENER,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Elektronik sistem içeren ürünlerin Elektromanyetik Uyumluluk (EMC) standartlarına uygunluğunun tasarım aşamasında sağlanması ve test edilmesine yönelik bilgi altyapısının oluşturulması.

Dersin İçeriği

Elektromanyetik Uyumluluğa Giriş, Elektromanyetik Uyumluluğun Tarihi ve Yasal Süreçler, Elektomanyetik Alanlar ve Dalgalar, dB Kavramı, EMU Açısından Devre Elemanları,  İletim Hatları, Elektromanyetik Uyumluluk İçin Tasarım İlkeleri, Elektromanyetik Uyumluluk İçin Tedbirler, Ekranlama, Antenler, Problar ve Diğer Destekleyici Ekipmanlar, Sivil (Ticari) EMC Standartları ve Deneyleri, Askeri EMC Standartları ve Deneyleri

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Elektromanyetik uyumluluk konusunda temel altyapının oluşturulması Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev, Proje / Tasarım,
2 Elektromanyetik uyumluluk ölçümlerinde kullanılan ortam ve araçların tanınması Deney / Laboratuvar, Anlatım, Ödev, Sınav ,
3 Elektronik sistem tasarımında elektromanyetik uyumluluğun rolünün anlaşılması Anlatım, Grup Çalışması, Tartışma, Sınav , Proje / Tasarım,
4 Ulusal ve uluslar arası elektromanyetik uyumluluk düzenlemelerinin tanınması Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, Anlatım, Proje / Tasarım,
5 Gerçek uygulamalarda elektromanyetik girişim kaynaklarının belirlenebilmesi Örnek Olay, Deney / Laboratuvar, Anlatım, Ödev, Proje / Tasarım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Elektromanyetik Uyumluluğa Giriş
2 Elektromanyetik Uyumluluğun Tarihi ve Yasal Süreçler
3 Elektomanyetik Alanlar ve Dalgalar
4 dB Kavramı
5 EMU Açısından Devre Elemanları
6 İletim Hatları
7 Elektromanyetik Uyumluluk İçin Tasarım İlkeleri
8 Elektromanyetik Uyumluluk İçin Tedbirler
9 Ekranlama
10 Antenler, Problar ve Diğer Destekleyici Ekipmanlar
11 Ara Sınav
12 Sivil (Ticari) EMC Standartları ve Deneyleri
13 Sivil (Ticari) EMC Standartları ve Deneyleri
14 Askeri EMC Standartları ve Deneyleri
Kaynaklar
Ders Notu

Şuayb Çağrı YENER, Elektromanyetik Uyumluluk Ölçme Teknikleri, Ders Sunum Notları

Ders Kaynakları

1.William H. Hayt, Jr., John A. Buck, Engineering Electromagnetics, McGraw-Hill, 2001.

2.Clayton R. Paul, Introduction to Electromagnetic Compatibility, 2nd edition, John Wiley & Sons.

3.V. Prasad Kodali, Engineering electromagnetic compatibility: principles, measurements, technologies, and computer models, Institute of Electrical and Electronics Engineers, 2001.

4.Christos Christopoulos, Principles and Techniques of Electromagnetic Compatibility, Second Edition, CRC Press Taylor & Francis Group, 2007.

5.Mark I. Montrose, Edward M. Nakauchi, Testing For Emc Compliance, Approaches And Techniques, IEEE Press, A John Wiley & Sons, Inc., Publication, 2004.

6.Henry W. Ott, Electromagnetic Compatibility Engineering, John Wiley & Sons, 2009.

7.Sonia Dhia, Mohamed Ramdani, Etienne Sciard, Electromagnetic Compatibility of Integrated Circuits, Springer Science Business Media, Inc, 2006.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi X
1 Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi X
1 Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi X
2 Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi X
2 Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi X
2 Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi X
3 Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi X
3 Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi X
3 Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi X
4 Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi X
4 Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi X
4 Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi X
5 Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi X
5 Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi X
5 Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi X
6 Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi X
6 Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi X
6 Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi X
7 Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri X
7 Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri X
7 Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri X
8 Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi X
8 Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi X
8 Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi X
9 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi X
9 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi X
9 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi X
10 Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği X
10 Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği X
10 Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği X
11 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi X
11 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi X
11 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi X
12 Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi X
12 Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi X
12 Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 4
1. Performans Görevi (Seminer) 30
2. Ödev 4
3. Ödev 4
4. Ödev 4
5. Ödev 4
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 12 12
Ödev 1 5 5
Proje / Tasarım 1 12 12
Performans Görevi (Seminer) 1 12 12
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 152
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,08
Dersin AKTS Kredisi 6