Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Elektrik Enerjisi Sistemlerinde Kararlılık Analizi | EEM 573 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi TÜRKER FEDAİ ÇAVUŞ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. ERTAN YANIKOĞLU, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Gittikçe artan elektrik enerjisi gereksinimi, büyük güçlü generatörleri içeren sistemlerle karşılanmaktadır. Bu gelişimin getirdiği en büyük problem sistemin kontroludür. Sistemin kontrolu sistemin kararlılığına gereken önemin verilmesini zorunlu kılmaktadır. Bu dersin amacı elektrik enerji sistemlerin de kararlılık konusunda gerekli bilgileri vermektir. |
Dersin İçeriği | Senkron makinalar. Senkron makinanın klasik ve durum uzay modellemesi.. Bir makinalı ve karmaşık sistemlerin karalılık analizi modelleri. Eşit alan kriteri. Nümerik analiz yöntemleri. Kararlılık açısından uyarma sistemleri, Kararlılıkta koruma sistemlerinin yeri. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Senkron makine ve senkron makinenın enerji iletim sistemleri ile birlikte çalışma koşullarının kavranması, | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Ödev, |
2 | Enerji sistemlerinde açı karalılığı kavramının verilmesi, | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Ödev, |
3 | Değişik kararlılık analiz yöntemlerinin tanınması, | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Ödev, |
4 | Açı kararlılığı ve uyarma sistemleri ile ilişkisinin kavranılması, | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kararlılık tanımı ve elektrik enerji sistemlerindeki yeri | 1. Hafta Sunusu |
2 | Sürekli hal kararlılığı | 2. Hafta Sunusu |
3 | Sürekli hal kararlılığı | 3. Hafta Sunusu |
4 | Geçici hal ve dinamik hal kararlılığı | 4. Hafta Sunusu |
5 | Senkron makinenin klasik ve durum uzay modellemesi | 5. Hafta Sunusu |
6 | Senkron makinenin klasik ve durum uzay modellemesi | 6. Hafta Sunusu |
7 | Bir makineli sistemlerin karalılık analizi modelleri | 7. Hafta Sunusu |
8 | Bir makineli sistemlerin karalılık analizi modelleri | 8. Hafta Sunusu |
9 | Eşit alan kriterinin basit sistemlere uygulanması | 9. Hafta Sunusu |
10 | Çok makineli sistemlerde kararlılık analizi | 10. Hafta Sunusu |
11 | Çok makineli sistemlerde kararlılık analizi | 11. Hafta Sunusu |
12 | Kararlılık açısından uyarma sistemleri | 12. Hafta Sunusu |
13 | Güç sistem Karar kılıcıları | 13. Hafta Sunusu |
14 | Hız kontrol devreleri | 14. Hafta Sunusu |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. Sauer P. W., Pai M. P., "Power System Dynamics and Stability", Prentice Hall, 1998 2. Tacer M.E., " Enerji Sistemlerinde Kararlılık", İTÜ, 1990 3. Çakır H., “ elektrik Güç sistemleri analizi “, Nesil Matbaacılık , İstanbul, 1986 4. Heydt G.T., "Computer Analysis Methods For Power Systems", McMillan Publishing Comp., New York, London, 1986. 5. Hawary M.E.El., "Electrical Power Systems Design and Analysis", Prentice Hall Comp., Weston Wirginia, 1983. 6. Arrillage J., "Computer Modelling of Electrical Power Systems", John Wiley and Sons Inc., New York, Toronto, 1983. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | X | |||||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | X | |||||
2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | X | |||||
2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | X | |||||
3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | X | |||||
3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | X | |||||
4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | X | |||||
4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | ||||||
5 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | ||||||
5 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | X | |||||
6 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
6 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | ||||||
7 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | X | |||||
7 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | X | |||||
8 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | X | |||||
8 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | ||||||
9 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | X | |||||
9 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | X | |||||
10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | X | |||||
10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | ||||||
11 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | X | |||||
11 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | X | |||||
12 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | X | |||||
12 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Ödev | 10 |
2. Ödev | 10 |
3. Ödev | 10 |
4. Ödev | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 1 | 4 | 4 |
Ödev | 4 | 8 | 32 |
Final | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü | 142 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,68 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |