Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Tehlikeli Atık Bölgelerinde İyileştirme CEM 525 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. FATİH KARADAĞLI
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Son yillarda tehlikeli atiklarin yonetimi ve remediationunu, ilgi duyulan cok onemli konulardan biridir. Yillar once uretilen tehlikeli atiklar ya yerlatina gomulmus, yada kuyular acilarak yer altina pompalanmistir. Yillar sonra bu atiklar yeralti sulari ile temas sonucu yerlesim bolgelerinin sularini, havasini ve topragini tehdit eder duruma gelmistir. Bu nedenle bu konunun Cevre Muhendisleri tarafindan iyi anlasilmasi ve gelismis ulkelerde uygulanan remediation teknolojilerinin bilinmesi gerekmektedir.
Dersin İçeriği Tehlikeli atik bolgelerinde remediation onemli cevresel ilgi alanlarindan biridir. Bu ders tehlikeli atiklarin tanimlanmasi, uretim kaynaklari, siniflandirilmasi ve USA de uygulanan remediation teknolojileri hakkinda bilgi verilecektir. İki onemli tehlikeli atik yonetim alanlari uzerinde durulacaktir: 1) Su anda uretilen tehlikeli atiklarin yonetimi , 2) Onceden uretilerek yeraltina atilmis atik bolgelerinde remediation calismalari
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Tehlikeli atiklarin tanimlanmasi. Endustri tarafindan uretilen atiklarin tehlikeli atik olup olmadigi ve hangi endustrilerden cevreye verildigi tanimlanacak Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
2 Tehlikeli atiklarin bulundugu bolgelerin aritiminda uygun remediyasyon yontemlerinin belirlenmesi Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Sözlü Sınav,
3 Bu belirlenen teknolojinin ulkemizde kullaniminin yayginlasmasi Alıştırma ve Uygulama, Ödev,
4 Aritim teknolojisi ile ilgili ulusal yayinlarin yorumlanmasi Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Tehlikeli atiklara giris
2 Tehlikeli atiklarin siniflandirilmasi
3 Tehlikeli atiklarin uretimi ve depolanmasi esnasinda uyulmasi gereken kurallar
4 Temel Prosesler
5 Kirleticilerin 3 ortamdaki tasinimi: Toprak, Su ve Hava Ortamindaki tasinim
6 Kirleticilerin 3 ortamdaki tasinimi: Toprak, Su ve Hava Ortamindaki tasinim
7 Kirleticilerin 3 ortamdaki tasinimi: Toprak, Su ve Hava Ortamindaki tasinim
8 Toksik Ozelliler
9 Kirletici Kontrolu: Kaynak Kontrolu
10 Remediation Prosesleri ve Uygulanisi
11 Fiziko-Kimyasal Prosesler
12 Biyolojiksel Yontemler: Bioremediation
13 Stabilizasyon ve Katilastirma
14 Isisal Yontemler
Kaynaklar
Ders Notu LaGrega, M.D.; Phillip L.B. Hazardous Waste Management. McGraw-Hill: New York.
Ders Kaynakları 1. Grasso , D. 2000. Hazardous Waste Site Remediation: Source Control
2. US-EPA Clean-up Notes
3. Phytoremediation / Schnoor
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi X
1 Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi X
2 Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi X
2 Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi X
3 Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi X
3 Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi X
4 Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi X
4 Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi X
5 Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi
5 Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi X
6 Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi
6 Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi
7 Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri X
7 Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri X
8 Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi X
8 Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi X
9 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi X
9 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi X
10 Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği X
10 Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği
11 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi X
11 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi X
12 Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi X
12 Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 8
2. Ödev 8
3. Ödev 8
4. Ödev 8
5. Ödev 8
1. Performans Görevi (Seminer) 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 55
1. Final 45
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 25 25
Kısa Sınav 1 20 20
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 20 20
Toplam İş Yükü 145
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,8
Dersin AKTS Kredisi 6