Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Programlanabilir Yapılar EBE 541 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. HALİL İBRAHİM ESKİKURT
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı Öğrencilere programlanabilir mimariler hakkında bilgi vermek ve bu mimarileri kullanarak sayısal devreler tasarlayabilme yeterliliklerini kazandırmak.
Dersin İçeriği Programlanabilir Yapıların Sınıflandırılması. Programlanabilir Lojik. Alan Programlanabilir Kapı Dizileri (FPGA´ler), Teknolojileri ve Programlama Elemanları. Genel ve Özel Amaçlı FPGA´ler. DSP Sistemlerinde FPGA´ler
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Programlanabilir mimarileri sınıflandırır. Anlatım, Proje / Tasarım,
2 Programlanabilir mantık hakkında yorum yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Proje / Tasarım,
3 FPGA ve CPLD teknolojilerini açıklar Anlatım, Proje / Tasarım,
4 Bu teknolojilerin kullanılma amaçlarını açıklar Anlatım, Grup Çalışması, Proje / Tasarım,
5 FPGA ve CPLD elemanlarını karşılaştırır. Anlatım, Grup Çalışması, Proje / Tasarım,
6 FPGA teknolojisinin avantajlarını açıklar. Anlatım, Grup Çalışması, Proje / Tasarım,
7 Bu teknolojileri kullanarak kendi devrelerini tasarlar. Anlatım, Grup Çalışması, Proje / Tasarım,
8 Tasarladığı devreyi ya da sistemi FPGA üzerinde test eder. Anlatım, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Proje / Tasarım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Programlanabilir Yapıların Sınıflandırılması. [1,2,3]
2 Programlanabilir Lojik Elemanlarının Gelişimi. [1,2,3]
3 Karmaşık Programlanabilir Lojik Elemanlar (CPLDler) [1,2]
4 CPLDlerin Avantajları. Bazı Örnek CPLD Ailelerinin Yapısı. [1,2]
5 Alan Programlanabilir Kapı Dizilerinin (FPGA´ler) Gelişimi [1,2]
6 FPGAlerin Temel Bileşenleri [1,2]
7 FPGAlerin ProgramlamaTeknolojileri ve Programlama Elemanları. [1]
8 SRAM tabanlı FPGA yapısı ve bazı örnek mimariler. [1]
9 Vize Haftası. [1]
10 Antifuse tabanlı FPGA yapısı ve bazı örnek mimariler. [1]
11 EPROM tabanlı FPGA yapısı ve bazı örnek mimariler. [1]
12 Tasarıma uygun FPGAnin seçimi. [1]
13 Genel ve Özel Amaçlı FPGA´ler. DSP Sistemlerinde FPGA´ler. [1,2,3]
14 FPGA Uygulama Örnekleri. [1,2,3]
Kaynaklar
Ders Notu [1] Eskikurt, Halil İbrahim; Entegre Devre Tasarımı Ders Notları, SAÜ TEF, 2007.
Ders Kaynakları [2] Field-Programmable Gate Array Technology, Trimberger, S., Kluwer Academic Publishers, Boston, USA, 1994.
[3] Digital Integrated Circuits, Rabaey, J.M., Prentice-Hall International (UK) Ltd., London, 1996.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama yapabilmek X
1 Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama yapabilmek X
1 Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama yapabilmek X
2 Alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirebilmek, bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanabilmek X
2 Alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirebilmek, bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanabilmek X
2 Alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirebilmek, bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanabilmek X
3 Alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulamak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek X
3 Alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulamak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek X
3 Alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulamak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek X
4 Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarabilmek X
4 Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarabilmek X
4 Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarabilmek X
5 Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilmek ve sorumluluk alarak çözüm üretebilmek X
5 Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilmek ve sorumluluk alarak çözüm üretebilmek X
5 Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilmek ve sorumluluk alarak çözüm üretebilmek X
6 Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek X
6 Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek X
6 Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek X
7 En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahip olmak (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B2) X
7 En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahip olmak (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B2) X
7 En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahip olmak (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B2) X
8 Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek ve geliştirebilmek X
8 Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek ve geliştirebilmek X
8 Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek ve geliştirebilmek X
9 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilmek ve denetlemek X
9 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilmek ve denetlemek X
9 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilmek ve denetlemek X
10 Alanında özümsedikleri bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilmek X
10 Alanında özümsedikleri bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilmek X
10 Alanında özümsedikleri bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilmek X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 20 20
Ödev 1 20 20
Final 1 30 30
Toplam İş Yükü 150
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6
Dersin AKTS Kredisi 6