Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Doğrusal Olmayan Sistemlerin Analizi EBE 550 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ALİ FUAT BOZ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Var olan yada tasarımı gerçekleştirilen bir sistemin geliştirilebilmesi için öncelikle sahip olduğu peformansın ortaya konması gerekir. Bu da ancak sistemin belirli metodlar dahilinde incelenmesiyle ve elde edilen sonuçların grafiksel olarak ortaya konmasıyla mümkün olur. Bu amaç doğrultusunda sunulan ders içeriğinde günümüzde kullanılan simülasyon ve analitik metodlar sunulacaktır. Bu ders içerdiği matematiksel yapı ve elde edilen çözümlerin sunumunda ihtiyaç duyduğu üst seviyedeki bilgisayar programcılığı nedeniyle lisans seviyesinin üstündedir.
Dersin İçeriği Doğrusallık ve doğrusal olmama. Doğrusal olmayan sistemlerde gözlenen davranışlar. Gözlenen davranışların grafiksel sunum teknikleri. Matematiksel modelin Laplasda elde edilmesi. Faz değişim blok diyagram çizimi. Simulinkde model oluşturma ve simülasyon teknikleri. Simulink modelin m dosyası üzerinden çalıştırılması. Frekans cevabının elde edilmesi. Volterra serileri, genelleştirilmiş tanımlama fonksiyonu serileri ve genelleştirilmiş harmonik denge metodları ile doğrusal olmayan sistemlerin frekans boyutunda analizi. Metodlarla ilgili örnek uygulamalar.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Doğrusallık ve doğrusal olmama kavramlarını açıklar. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
2 Doğrusal olmayan sistemlerde gözlenen davranışları açıklar. Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Sınav ,
3 Gözlenen davranışları grafiksel sunum teknikleri ile inceler. Anlatım, Deney / Laboratuvar, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Sınav , Ödev,
4 Faz değişim blok diyagramlarını çizer. Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Proje / Tasarım, Sınav ,
5 Simulink’de model oluşturma ve simülasyon tekniklerini uygular. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
6 Simulink modelin m dosyası üzerinden çalıştırır. Anlatım, Ödev,
7 Frekans cevabını üretir. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav ,
8 Volterra serileri, genelleştirilmiş tanımlama fonksiyonu serileri ve genelleştirilmiş harmonik denge metodları ile doğrusal olmayan sistemlerin frekans boyutunda analiz eder. Soru-Cevap, Anlatım, Sınav ,
9 Metodlarla ilgili örnek uygulamalar. Anlatım, Sınav ,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Doğrusallık ve doğrusal olmama kavramları
2 Doğrusal olmayan sistemlerde gözlenen davranışlar
3 Gözlenen davranışların grafiksel sunum teknikleri
4 Matematiksel modelin Laplasda elde edilmesi
5 Faz değişim blok diyagramının çizimi
6 Simulinkde model oluşturma ve simülasyon teknikleri
7 Simulink modelin m dosyası üzerinden çalıştırılması
8 Frekans cevabının elde edilmesi
9 Vize
10 Volterra serileri ile doğrusal olmayan sistemlerin frekans boyutunda analizi
11 Genelleştirilmiş tanımlama fonksiyonu serileri metodu
12 Örnek uygulama
13 Genelleştirilmiş harmonik denge metodu
14 Örnek uygulama
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları H.A. Nayfeh, D.T. Mook, Nonlinear Oscillations, 1995
M. Schetzen, Volterra and Wiener Theories of Nonlinear Systems, 1980
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama yapabilmek X
1 Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama yapabilmek X
1 Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama yapabilmek X
2 Alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirebilmek, bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanabilmek X
2 Alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirebilmek, bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanabilmek X
2 Alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirebilmek, bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanabilmek X
3 Alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulamak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek X
3 Alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulamak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek X
3 Alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulamak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek X
4 Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarabilmek X
4 Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarabilmek X
4 Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarabilmek X
5 Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilmek ve sorumluluk alarak çözüm üretebilmek X
5 Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilmek ve sorumluluk alarak çözüm üretebilmek X
5 Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilmek ve sorumluluk alarak çözüm üretebilmek X
6 Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek X
6 Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek X
6 Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek X
7 En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahip olmak (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B2) X
7 En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahip olmak (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B2) X
7 En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahip olmak (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B2) X
8 Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek ve geliştirebilmek X
8 Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek ve geliştirebilmek X
8 Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek ve geliştirebilmek X
9 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilmek ve denetlemek X
9 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilmek ve denetlemek X
9 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilmek ve denetlemek X
10 Alanında özümsedikleri bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilmek X
10 Alanında özümsedikleri bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilmek X
10 Alanında özümsedikleri bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilmek X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 5
1. Ödev 20
2. Kısa Sınav 5
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 20 20
Ödev 1 20 20
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 20 20
Toplam İş Yükü 156
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,24
Dersin AKTS Kredisi 6