Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Fizik Laboratuarı-II FIZ 104 2 0 + 2 2 3
Ön Koşul Dersleri Fizik II dersi ile beraber alınması tavsiye edilir.
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ALİ ÇORUH
Dersi Verenler Doç.Dr. EMRE TABAR,
Dersin Yardımcıları Bölüm araştırma Görevlileri
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Elektrik ve manyetizma dersinde öğretilen teorik bilgilerin yapılacak deneylerle kalıcı olarak kavratılmasını sağlamak.
Dersin İçeriği Elektrik Alan Çizgileri, Elektronların Elektrik Alanda Hareketi, e/m Tayini, Kondansatörler, Dirençler Dirençlerin Seri ve Paralel Bağlanması, Elektromotor Kuvvet ve İç Direnç, Kirchoff Kuralları ve Weathson Köprüsü, RC Zaman Sabitinin Tayini, Üzerinden Akım Geçen Bir Tel Halkanın Merkezindeki Manyetik Alan, Transformatörler ve İndüksiyon Bobini, Bir Makaranın Özindüksiyon Katsayısının (L) Tayini.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Elektrik devrelerini ve ampermetre, voltmetre gibi ölçü aletlerini kullanır. Gösteri, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
2 Elektrik alan çizgilerinin eşpotansiyel yüzeylerden yararlanılarak tespit eder. Gösteri, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
3 Elektronun elektrik ve manyetik alanda hareketini gözlemler. Gösteri, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
4 Elektronun e/m oranını bulur. Gösteri, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
5 Kondansatörde biriken yükü ve dielektriksel geçirgenliği bulur. Gösteri, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
6 Direnci bir devreye seri ve paralel bağlar. Gösteri, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
7 Bir devrede Kirchoff kurallarını uygular. Gösteri, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
8 Basit bir RC devresinde RC zaman sabitini bulur. Gösteri, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
9 Doğru akım ve alternatif akım devrelerini kavrar. Gösteri, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
10 Akım geçen bir tel halkanın merkezinde oluşan manyetik alanın telden geçen akıma ve sarım sayısına bağlılığını kavrar. Gösteri, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
11 Transformatörlerde kayıpları ve verimi bulur. Gösteri, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
12 Bir makaranın özindüksiyon katsayısını bulur Gösteri, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Elektrik Alan Çizgileri [1] Sayfa 10-12
2 Elektronların Elektrik Alanda Hareketi [1] Sayfa 13-19
3 e/m Tayini [1] Sayfa 20-23
4 Kondansatörler [1] Sayfa 24-26
5 Dirençler [1] Sayfa 27-30
6 Dirençlerin Seri ve Paralel Bağlanması [1] Sayfa 31-32
7 Elektromotor Kuvvet ve İç Direnç [1] Sayfa 33-37
8 Kirchhoff Kuralları ve Weathson Köprüsü [1] Sayfa 38-44
9 ARASINAV
10 RC Zaman Sabitinin Tayini [1] Sayfa 45-47
11 Üzerinden Akım Geçen Bir Tel Halkanın Merkezindeki Manyetik Alan [1] Sayfa 48-56
12 Transformatörler ve İndüksiyon Bobini [1] Sayfa 57-64
13 Bir Makaranın Özindüksiyon Katsayısının (L) Tayini [1] Sayfa 65
14 Telafi deneyleri
Kaynaklar
Ders Notu [1]Mehmet Üstündağ ve Yılmaz Güney, Fiz Lab II Foyu, 2013
[2]Mehmet Üstündağ ve Yılmaz Güney, Fiz Lab II Rapor formatları, 2013
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Fizik ve matematik alanlarında ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgi ve kavrayışı kullanabilme becerisi X
2 Fen ve matematik alanlarındaki kuramsal, deneysel ve teknolojik bilgi ve deneyimlerini uygulama ve kavrama X
3 Fizik alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirme, karmaşık problem ve konuları belirleme, analiz etme, tartışmalar yapma, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirme becerisi X
4 Fizik uygulamalarında deney kurma ve gerçekleştirme, veri toplama, deney sonuçlarını analiz etme, yorumlama ve kavrama X
5 Fizik alanı uygulamalarının sonuçları hakkında toplumu bilgilendirme, onlara düşüncelerini, problemlere ilişkin çözüm yöntemlerini, nicel ve nitel verilere dayandırarak açık bir biçimde aktarma becerisi X
6 Fizik alanı ile ilgili modern ve teknolojik yöntem, teknik ve cihazları kullanma becerisi X
7 Fizik alanında gerekli olan bilgisayar yazılımı ve donanımı kullanabilme becerisi X
8 Alan dışı seçimlik desler ile farklı ilgi alanlarında kişisel gelişimi destekleme becerisi X
9 Disiplinlerarası çalışmaları bağımsız ya da takımlarda etkin bir biçimde yürütme becerisi X
10 Bilim ve teknoloji konularındaki endüstrinin ihtiyaç duyduğu sektörlerde güncel gelişmeleri takip ederek kişisel ya da sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetme becerisi X
11 Fizik alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında kazanılan Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi ve en az bir yabancı dil bilgisini kullanma ve bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözetme becerisi X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 5
2. Kısa Sınav 5
1. Performans Görevi (Laboratuvar) 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 2 5 10
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 10 10
Final 1 9 9
Toplam İş Yükü 82
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,28
Dersin AKTS Kredisi 3