Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çini Tasarımı I CTS 301 5 2 + 4 4 9
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. ALEV DEMİRKESEN
Dersi Verenler Öğr.Gör. NİLAY KARAMAN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Türk Çini sanatında dönem özellikleri ile renk ve tasarımları uygulayabilecek öğrenciler yetiştirilir.
Dersin İçeriği 13.yy Türk çini sanatında kullanılan motif ve kompozisyon çizim kurallarının incelenir ve uygulanır.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 13.yy Selçuklu dönemi,çini sanatının dönem özelliklerini değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Ödev,
2 13.yy Selçuklu çini sanatında motif ve kompozisyon çizimlerini uygular. Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Proje / Tasarım,
3 Selçuklu dönemi,çini sanatında kullanılan renkleri elde ederek,klasik tasarımlara uygular. Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Ödev,
4 Dönemin, geometrik motiflerinin matematiksel çizim şemalarını uygular. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Proje / Tasarım,
5 Selçuklu döneminde kullanılmış olan çini tekniklerini uygular. Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Proje / Tasarım,
6 Selçuklu döneminde sembol olmuş motiflerle kompozisyonlar tasarlar. Alıştırma ve Uygulama, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dersin amacı ve tanıtımı.Türk sanatlarındaki yeri,önemi.
2 Kaynakça tanıtımı,bitkisel,sembolik motif çizimlerinin gözden geçirilmesi.
3 Selçuklular Dönemi çini sanatının, teknik ve kompozisyon özelliklerinin mimari ve evani formlar üzerinde incelenmesi
4 Araştırma ödevi: Selçuklu Döneminde kullanılmış Geometrik Süslemenin matematiksel şemaları ve çizimlerinin dosya teslimi olarak hazırlanması,mimari eserler üzerinde uygulanabilirliliğin araştırılması.
5 Kısa Sınav: Selçuklu Dönemine ait karakteristik çini kompozisyon örneklerinin Evani formlar üzerinde,birbirini tamamlayan düzenlemelerle çalışılması.
6 Kütüphanelerde arşiv çalışması yapılarak (işlenmiş konuları gözden geçirerek) kaynak kitap tarama çalışmaları.
7 Kırmızı hamurlu tek renkli sırlı çiniler ile beyaz hamurlu ve çok renkli sırlı çinilerin özelliklerini sunum olarak aktarılması.
8 Kısa Sınav:İşlenmiş kompozisyon çalışmaları ile ilgili uygulama çalışmaları.
9 Selçuklu Dönemi Çift Başlı Kartal motifinin özgün tasarımlarla uygulanması.
10 Ara Sınav.
11 Eskiz çalışmalarının devamı ve güncel sanatsal bir konunun sınıf içinde tartışılması
12 Desenin boyama ve fırınlama aşamaları.
13 Çalışmaların gözden geçirilmesi ve son işlemler.
14 Ödev,dosya teslimleri ve değerlendirme.
Kaynaklar
Ders Notu >Yıldız DEMİRİZ,İslam Sanatında Geometrik Süsleme, Lebib Yalkın Yayınevi,İstanbul 2000.
Garo KÜRKMAN,Toprak,ateş,sır,tarihsel gelişimi,atölyeleri ve ustaları ile Kütahya çinileri,Suna ve İnanç Vakfı Yayını,İstanbul,2005
Türkiyemiz,Sayı 9,Şubat 1973.
Yaşar
Ders Kaynakları Azade AKAR-Cahide KESKİNER,Türk Süsleme Sanatlarında Desen ve Motif,Tercuman Yayınları,İstanbul,1978.
Yıldız DEMİRİZ,İslam Sanatında Geometrik Süsleme, Lebib Yalkın Yayınevi,İstanbul 2000.
Garo KÜRKMAN,Toprak,ateş,sır,tarihsel gelişimi,atölyeleri ve ustaları ile Kütahya çinileri,Suna ve İnanç Vakfı Yayını,İstanbul,2005
Türkiyemiz,Sayı 9,Şubat 1973.
Yaşar ÇORUHLU,Türk Mitolojisinin Anahtarı,Kabalcı Yayınevi, İstanbul 2000.
Doğan KUBAN,Divriğ Mucizesi,Yapı Kredi Yayınları, 3.Baskı,İstanbul,2003.İstanbul 2003.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 25
1. Ödev 25
1. Proje / Tasarım 25
2. Proje / Tasarım 25
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 6 96
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 6 96
Ara Sınav 1 4 4
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 10 10
Toplam İş Yükü 216
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 8,64
Dersin AKTS Kredisi 9