Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Malzeme Analiz Teknikleri | MMM 316 | 6 | 3 + 1 | 4 | 7 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. FATİH ÜSTEL |
Dersi Verenler | Prof.Dr. HÜSEYİN ÖZKAN TOPLAN, Prof.Dr. FATİH ÜSTEL, Prof.Dr. SAKİN ZEYTİN, |
Dersin Yardımcıları | Prof. Dr. FATİH ÜSTEL Prof. Dr. HÜSEYİN ÖZKAN TOPLAN |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Malzeme mühendisliği ve araştırmalarında yaygın olarak kullanılan görüntüleme teknikleri, termal analiz yöntemleri ve x-ışınlarını tanımak, bu tekniklerin gerekli olduğu uygulamaları, uygulanma şekillerini ve verilerin nasıl değerlendirileceğini öğrenmek |
Dersin İçeriği | Optik mikroskop, taramalı elektron mikroskobu, geçirimli elektron mikroskobu, X-ışınları (XRD ve XRF), termal analiz yöntemleri (TG, DTA, DSC, dilatometre, vb) |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | 1) Malzeme analizinde optik mikroskobun nasıl ve niçin kullanılacağını kavrar, optik mikroskop verilerini analiz eder | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Ödev, |
2 | Numune hazırlamanın ilkelerini kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, | Sınav , Ödev, |
3 | Taramalı elektron mikroskop verilerini kavrar ve değerlendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Ödev, |
4 | Geçirimli elektron mikroskop verilerini kavrar ve değerlendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Ödev, |
5 | Malzeme mikroyapı analizi yapar | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Ödev, |
6 | X-ışınlarının oluşumunu kavrar ve açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , |
7 | XRD ile faz analizi, kristalinlik derecesi tayini ve element analizi yapabilir ve bunların ilkelerini kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Ödev, |
8 | Malzeme analizinde termal analiz yöntemlerinin ne amaçla kullanılacağını anlar, termal analiz verilerini kavrar ve değerlendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Ödev, |
9 | Edindiği bilgiyi ve veriyi neden-sonuç ilişkisi içerisinde analiz eder ve sunar | Anlatım, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
10 |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Analiz kavramı ve malzeme analizi, analiz türleri, Mikroskopik teknikler: Genel karşılaştırma | |
2 | Optik mikroskop, Beyaz ışık ve elektromanyetik radyasyon, Optik mikroskopun çalışma prensibi, Mercekler | |
3 | Aydınlık alan, karanlık alan, polarize ışık ve diferensiyel interferens kontrast teknikleri, Metalografik numune hazırlama ve örnek mikroyapı analizleri, görüntü analiz sistemi | |
4 | Taramalı elektron mikroskobu, elektron ışınının özellikleri, Elektron-optik kolon, elektron demeti-numune etkileşimi, SEM için numune hazırlama | |
5 | SEMde görüntüleme teknikleri (Sekonder elektronlar, geri saçılan elektronlar), SEMde kimyasal analiz (EDS ve WDS), EBSD ve STEM, Analiz örnekleri | |
6 | Geçirimli elektron mikroskobu (TEM), SEM ile karşılaştırma, TEMin yapısı, TEM için numune hazırlama | |
7 | Elektron difraksiyon paterni ve görüntü analizi, Difraksiyon paterninin indislenmesi, Analiz örnekleri | |
8 | X-ışınlarının oluşumu, Sürekli ve karakteristik x-ışınları, Bragg Kanunu, Malzeme muayenesinde x-ışınlarının kullanımı, | |
9 | X-ışınlarının difraksiyonu, X-ışınları difraktometresi (XRD) ve spektrometresi (XRF) | |
10 | Tipik XRD uygulamaları, Gerilme analiz, kristal yapı analizi, tane boyut analizi, tekstür analizi | |
11 | Termal analizin ilkeleri, malzeme mühendisliğinde termal analiz uygulamaları, termogravimetrik analiz (TG) | |
12 | Diferansiyel taramalı kalorimetri (DSC) ve diferansiyel termal analiz (DTA) metotları: ilkeler ve örnekler | |
13 | Dilatometre, Raman Spektrometresi, FTIR; ilkeler ve örnekler | |
14 | Analiz örnekleri (tüm teknikler) |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. C. R. Brundle, C. A. Evans, Jr., S. Wilson, Encyclopedia of MaterialsCharacterization, Butterworth-Heinemann/Manning, Boston, 1992. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. | X | |||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | |||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) | ||||||
4 | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
5 | Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | X | |||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | X | |||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | X | |||||
9 | Mesleki ve etik sorumluluk bilinci. | ||||||
10 | Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık | ||||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 15 |
1. Ödev | 10 |
2. Kısa Sınav | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü | 173 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,92 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 7 |