Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Faz Diyagramları | MMM 213 | 3 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. AYSUN AYDAY |
Dersi Verenler | Doç.Dr. GÖZDE FATMA ÇELEBİ EFE, Doç.Dr. AYSUN AYDAY, Prof.Dr. SAKİN ZEYTİN, |
Dersin Yardımcıları | Prof.Dr. Sakin ZEYTİN, Yrd.Doç.Dr. Aysun AYDAY |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Metalik elementler ve/veya bileşiklerin sıcaklık, bileşim ve basınca bağlı olarak kararlılıklarını tanımlayabilmek ve değerlendirebilmek. Faz diyagramlarını okumayı, yorumlamayı ve üzerinde çeşitli hesaplamalar yapmayı öğretmek. |
Dersin İçeriği | Temel kavramlar, Gibbs Faz Kuralı, Bir bileşenli sistemler-Su sistemi, Serbest enerji-denge diyagramı eğrileri, İki bileşenli sistemler (Pb-Sn, Cu-Zn, Al-Si, Fe-N gibi), İzomorf, sabit sıcaklık reaksiyonları (ötektik, peritektik, ötektoid, peritektoid gibi), soğuma eğrileri, katı eriyikler, ara fazlar, Fe-C denge diyagramları, Üç bileşenli sistemler, üç bileşenli (SiO2-CaO-Al2O3 sistemi gibi) sistemlerde uygulamalar. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Faz diyagramları ile ilgili temel kavramları kavrar. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , |
2 | Bir ve iki bileşenli sistemleri kavrar ve yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , |
3 | Soğuma eğrisi oluşturur ve yapı analizi yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, | Sınav , |
4 | Faz dönüşümlerini ve malzeme özelliklerine etkisini kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Ödev, |
5 | Fe-C denge diyagramını kavrar ve uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
6 | Üç bileşenli sistemleri kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav , |
7 | Faz diyagramlarını endüstriye uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Ödev, |
8 | |||
9 |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanımlar ve kavramlar ve Gibbs faz kuralı | |
2 | Tek bileşenli sistemler ve örnekler | |
3 | Faz Diyagramlarının termodinamiği, serbest enerji-denge diyagramı eğrileri | |
4 | İki bileşenli sistemler: İzomorf sistemler ve Hume-Rothery Kuralları | |
5 | Cu-Ni diyagramı, ikili sistemde soğuma eğrileri | |
6 | İkili ötektik sistemler, kısmi çözünürlük gösteren sistemler ve yaşlanma | |
7 | Ötektoid, peritektik, monotektik sistemler, katıların yapısı, bileşik ve katı çözeltiler | |
8 | Cu-Zn, Al-Si, Fe-N ikili denge diyagramları | |
9 | Fe-C denge diyagramı, çelikler ve dökme demirler, Tanman diyagramı-1 | |
10 | Fe-C denge diyagramı, çelikler ve dökme demirler, Tanman diyagramı-2 | |
11 | Üç-bileşenli sistemler, üçgen diyagramları, katılaşma yolu-1 | |
12 | Üç-bileşenli sistemler, üçgen diyagramları, katılaşma yolu-2 | |
13 | SiO2-CaO-Al2O3 , SiO2-Al2O3-MgO , SiO2-CaO-TiO2 sistemleri | |
14 | SiO2-CaO-Al2O3 sisteminde uygulamalar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | “Faz Diyagramları” Sakarya Üniversitesi, Ders Notu |
Ders Kaynakları | 1. Z. Engin Erkmen, Metalurjistler İçin Faz Diyagramları, Yalın Yayıncılık, İstanbul, 2007 4. F.C. Campbell, Phase Diagrams, Understanding the Basic, ASM International, 2012 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. | X | |||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | |||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) | X | |||||
4 | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 | Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | X | |||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 | Mesleki ve etik sorumluluk bilinci. | ||||||
10 | Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık | ||||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 20 |
1. Ödev | 10 |
2. Kısa Sınav | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 12 | 12 |
Kısa Sınav | 2 | 8 | 16 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 138 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,52 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |