Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Seramik Malzemeler MMM 315 5 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. HÜSEYİN ÖZKAN TOPLAN
Dersi Verenler Prof.Dr. HÜSEYİN ÖZKAN TOPLAN, Prof.Dr. ŞENOL YILMAZ, Prof.Dr. AYŞE ŞÜKRAN DEMİRKIRAN,
Dersin Yardımcıları

Prof. Dr. Şenol Yılmaz, Doç. Dr. Ayşe Şükran Demirkıran

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Seramik malzemelerin tanımı, kullanılan hammaddeler,şekillendirilmesi, özellikleri, çeşitleri ve uygulama alanları hakkında öğrencileri bilgilendirmek.

Dersin İçeriği

Seramik malzemelerin tanımlanması ve sınıflandırılması,kristal yapıları,hammaddeler, şekillendirilmesi, geleneksel ve yapısal seramikler, sinterleme,cam ve cam-seramikler, sır ve emaye, porselen, refrakter ve çimento,seramiklerin özellikleri ve kullanım alanları.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Seramik malzemeleri tanımlar ve sınıflandırır. Anlatım, Sınav ,
2 Seramik malzemelerin kristal yapılarını tanımlar. Anlatım, Tartışma, Sınav ,
3 Seramiklerin faz diyagramlarını tanımlar. Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
4 Seramik hammaddelerini tanımlar. Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
5 Seramik malzemelerin şekillendirilmesini ve şekillendirme yöntemlerini kavrar. Anlatım, Tartışma, Sınav , Ödev,
6 Sinterleme, sinterleme türleri ve sinterlemede gerçekleşen olayları tanımlar. Anlatım, Tartışma, Sınav ,
7 Cam ve cam-seramikleri, sırı, emayeyi ve seger formülasyonlarını kavrar. Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
8 Porselen, refrakter ve çimentoyu tanımlar. Anlatım, Tartışma, Sınav , Ödev,
9 Geleneksel ve yapısal seramikleri tanımlar. Anlatım, Tartışma, Sınav , Ödev,
10 Seramiklerin özelliklerini kavrar. Anlatım, Tartışma, Sınav ,
11 Kullanım alanı ile malzeme performans ilişkisini belirleyip malzeme seçimi yapar ve uygular. Anlatım, Tartışma, Sınav ,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Seramik Malzemelerin Tanımlanması ve Sınıflandırılması
2 Seramiklerin Kristal Yapıları
3 Seramik Hammaddeler ve sınıflandırılması
4 Seramik Faz Diyagramları (II bileşenliler)
5 Seramik Faz Diyagramları (III bileşenliler)
6 Seramik Malzemelerin Şekillendirilmesi ve Üretim Yöntemleri
7 Sinterleme, Sinterleme Yöntemleri ve Sinterlemede Gerçekleşen Olaylar
8 Cam ve Cam-Seramikler
9 Seramik Sırlar, Sırların Üretimi, Seger Formülasyonu, Frit ve Emaye
10 Refrakterler, Çeşitleri ve Özellikleri
11 Porselenler, Çeşitleri ve Özellikleri
12 Geleneksel ve Yapısal Seramikler
13 Seramiklerin Özellikleri
14 Seramiklerin Kullanım Alanları
Kaynaklar
Ders Notu

“Seramik Malzemeler” Sakarya Üniversitesi, Ders Notu

Ders Kaynakları

W. D. Kingery, H. K. Bowen, D. R. Uhlman, “Introduction to Ceramics” John Wiley&Sons, 1975.
A. Koller, “Structure and Properties of Ceramics” Elsevier, 1994.
Y-M. Chiang, D. P. Birnie, W. D. Kingrey, ”Physical Ceramics; Principles fo Ceramic Science and Engineering” John Wiley&Sons, 1997.
D. W. Richerson, “Modern Ceramic Engineering; Properties, Processing, and in Usein Desing” CRC, 2006.
V. Günay, Ş. Yılmaz, "Cam-Seramikler: Bilim ve Teknolojisi", TÜBİTAK MAM, 2010.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. X
2 Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. X
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.)
4 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. X
5 Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. X
6 Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. X
7 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi. X
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 Mesleki ve etik sorumluluk bilinci.
10 Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık
11 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 65
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 15
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 1 7 7
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 123
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,92
Dersin AKTS Kredisi 5