Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türkiye Coğrafyası ve Jeopolitiği SBE 116 2 4 + 0 4 5
Ön Koşul Dersleri

Yoktur.

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. YÜKSEL GÜÇLÜ
Dersi Verenler Doç.Dr. YÜKSEL GÜÇLÜ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı Türkiyenin fiziki, beşeri ve ekonomik coğrafya özelliklerini ve jeopolitik önemini kavratmaktır.

Dersin İçeriği

Türkiye´nin yeri ve konumu. Türkiye´nin jeopolitik ve jeostratejik durumu ve özellikleri. Türkiyenin bazı ülkeler, bölgeler, siyasi, askeri, ekonomik, kültürel organizasyonlarla ilişkileri. Türkiyenin fiziki coğrafya özellikleri (iklimi, hidrografik özellikler, toprak yapısı, bitki örtüsü). Türkiyenin beşeri ve ekonomik coğrafya özellikleri (nüfus, yerleşimi, tarım, ormancılık, hayvancılık, enerji, sanayi, ulaşım, turizm).

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Türkiye’nin fiziki coğrafya özelliklerini genel olarak açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav ,
2 Türkiye'nin beşeri coğrafya özelliklerini genel olarak açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav ,
3 Türkiye’nin ekonomik coğrafya özelliklerini genel olarak açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav ,
4 Türkiye’nin jeopolitik ve jeostratejik önemini değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav ,
5 Türkiye haritasında illerin yerini ve plaka kodlarını belirtir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav ,
6 Dersle ilgili bir konuda ödev hazırlar ve sunar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Türkiye´nin yeri ve konumu. Türkiye´nin yüzey şekilleri ve bu şekillerin oluşumu üzerinde etkili olan iç ve dış kuvvetler. Dağlar ve oluşumları. İlgili kaynaklardan ilgili kısımlar okunacak.
2 Türkiye´nin ovaları, havzaları ve platoları. Karadeniz, Akdeniz, Ege Denizi ve Marmara Denizinin genel özellikleri. İlgili kaynaklardan ilgili kısımlar okunacak.
3 Türkiye´nin İklimi. Planetar Faktörler. Coğrafi Etkenler. Basınç ve Rüzgârlar. İklim elemanları. Türkiye´de iklimlerin genel özellikleri. Türkiye´nin akarsu ve gölleri: Akarsuların kuruluşu ve gelişmesi. Akarsuların rejimleri. İlgili kaynaklardan ilgili kısımlar okunacak.
4 Yeraltı suyu. Kaynaklar. Göller. Türkiye´nin vejetasyonu: Türkiye´nin bitki coğrafyası bölgeleri. İlgili kaynaklardan ilgili kısımlar okunacak.
5 Türkiye toprakları. Toprak oluşumunu etkileyen faktörler. Türkiye´de toprakların sınıflandırılması. Türkiye´de toprak erozyonu ve erozyonu önleme çalışmaları. Türkiye´de doğal hayvan topluluklarının genel özellikleri. İlgili kaynaklardan ilgili kısımlar okunacak.
6 Türkiye´de nüfus sayımları. Türkiye´de nüfusun dağılışı. Türkiye´de göçlerin durumu. Türkiye´nin nüfus sorunları ve çözüm yolları. Türkiye´de yerleşme tarihçesi.Türkiye´de yerleşme tipleri: Kır ve kent yerleşmeleri. İlgili kaynaklardan ilgili kısımlar okunacak.
7 Ara sınav
8 Türkiye´de tarımın genel özellikleri ve cumhuriyet dönemindeki gelişimi. Tarımsal alanların sınıflandırılması, kullanım durumu ve coğrafi dağılışı. Türkiye´de tarımsal üretim ve verimin arttırılması amacıyla yapılan çalışmalar. Başlıca tarım ürünleri. İlgili kaynaklardan ilgili kısımlar okunacak.
9 Türkiye´de hayvancılık faaliyetleri, potansiyeli ve sorunları. Türkiye´de ormancılık faaliyetleri, potansiyeli ve sorunları. Türkiye´de balıkçılık faaliyetleri, potansiyeli ve sorunları İlgili kaynaklardan ilgili kısımlar okunacak.
10 Türkiye´de madencilik, maden üretimi, sorunları ve çözüm yolları. Türkiye´de enerji kaynakları, enerji üretimi, sorunları ve çözüm yolları. İlgili kaynaklardan ilgili kısımlar okunacak.
11 Türkiye´de sanayi, sanayi tipleri, sanayi ürünleri üretimi, sorunları ve çözüm yolları. Türkiye´de ulaşım ve haberleşme, sorunları ve çözüm yolları. İlgili kaynaklardan ilgili kısımlar okunacak.
12 Türkiye´de turizm, turizm çeşitleri, turizm alanları, turizm sorunları ve çözüm yolları. Türkiye´de ticaret. Ticaret çeşitleri. Ticaret sorunları ve çözüm yolları. İlgili kaynaklardan ilgili kısımlar okunacak.
13 Türkiye´nin jeopolitik ve jeostratejik durumu ve özellikleri. İlgili kaynaklardan ilgili kısımlar okunacak.
14 Türkiye'nin dış ilişkileri. İlgili kaynaklardan ilgili kısımlar okunacak.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1. Atalay, İ., Açıklamalı Türkçe-İngilizce Doğa Bilimleri Sözlüğü. Coğrafya-Ekoloji-Ekosistem. META Basım Matbaacılık Hizmetleri, Bornova, İzmir, 2004.

2. Atalay, İ., Toprak Coğrafyası. Genişletilmiş 2.Baskı, Ege Üniversitesi Edebiyat Fak. Yay.,No:8, Ege Üniversitesi Basımevi, Bornova, İzmir, 1989.

3. Öngör, S., Coğrafya Terimleri Sözlüğü. Birinci Basılış. Milli Eğitim Basımevi, İstanbul, 1975.

4. Atalay, İ., Uygulamalı Klimatoloji. META Basım Matbaacılık Hizmetleri, Bornova, İzmir, 2010.

5. Atalay, İ., Ekosistem Ekolojisi ve Coğrafyası. Cilt I, Cilt II. Çevre ve Orman Bakanlığı Yayınları, No.327, META Basım Matbaacılık Hizmetleri, Bornova, İzmir, 2008.

6. Atalay, İ., Türkiye Jeomorfolojisine Giriş. 2.baskı, Ege Üniv. Edebiyat Fak. Yay., İzmir, 1987.
      7. Atalay, İ., Türkiye Vejetasyon Coğrafyası. Ege Üniv. Basımevi, Bornova, İzmir, 1994.

8. Koçman, A., Türkiye İklimi. Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi yay. No:72, İzmir, 1993.

9. Atalay, İ., Türkiye İklim Atlası. İnkilap Kitapevi, İstanbul, 2011.

10. Hayır Kanat, M.(Editör), Türkiye Coğrafyası ve Jeopolitiği. Nobel Yayıncılık, Ankara, 2016

11. Atalay, İ., Türkiye Coğrafyası Ve Jeopolitiği.   İzmir, 2011.

12. Şahin, C.; Doğanay, H., Türkiye Coğrafyası: (Fiziki, Beseri, Ekonomik, Jeopolitik). Gündüz Eğitim ve Yayıncılık,  Ankara, 2003.  

13. Dönmez, Y., Trakya’nın Bitki Coğrafyası. Gen.2.bs.,  İstanbul Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 1990.

14. Umar, B., Türkiye’deki Tarihsel Adlar: Türkiye’nin Tarihsel Coğrafyası Ve Tarihsel Adları Üzerine Alfabetik Düzende Bir İnceleme. 2.bs., İnkılâp Yayınevi, İstanbul, 1993.

15. Doğanay, H., Türkiye Ekonomik Coğrafyası. Güncelleştirilmiş genişletilmiş 5. Baskı, PEGEM Akademi, Ankara, 2011.

16. Doğaner, S., Türkiye Turizm Coğrafyası. Çantay Kitabevi, İstanbul, 2001.

17. Davutoğlu, A., Stratejik Derinlik: Türkiye’nin Uluslararası Konumu. 13.bs., Küre Yayınları,  İstanbul, 2003.

18. Atalay, İ.; Mortan, K., Resimli Ve Haritalı Türkiye Bölgesel Coğrafyası. Genşl.4. bs.,  İnkılap Kitabevi,  İstanbul, 1995.

19. Atalay, İ.; Mortan, K., Türkiye Bölgesel Coğrafyası.  İnkılap Kitabevi,  İstanbul, 1997.

20. Saraçoğlu, H., Akdeniz Bölgesi. MEB Yayını,  İstanbul, 1989.

21. Özey, R., Türkiye Coğrafyası Ve Jeopolitiği. 2.bs.,  Aktif Yayınevi,  İstanbul, 2010.

22. Şahin, C.,; Doğanay, H.; Özcan, N.A., Türkiye Coğrafyası : (Fiziki, Beşeri, Ekonomik, Jeopolitik). Gelş. 4. bs., Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara, 2006.

23. Yazıcı, H., Koca, M.K. (Editörler), Türkiye Coğrafyası Ve Jeopolitiği.  PEGEM A Yayınları,  Ankara, 2007.

24. Yazıcı, H., Koca, N. (Editörler), Türkiye Coğrafyası Ve Jeopolitiği.  4.baskı,  Pegem Akademi, Ankara, 2014.  

25. Karabağ, S.; Şahin, S., Türkiye Beşeri Ve Ekonomik Coğrafyası. Gözd. geç. 2. bs., Gazi Kitabevi, Ankara, 2009.

26. Şahin, C., Türkiye Fiziki Coğrafyası. Genşl. 4. Bs.,  Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara, 2006.

27. Saya, Ö.; Güney, E., Türkiye Bitki Coğrafyası. 2.bs.,  Nobel,  Ankara, 2014.

28. Güngördü, M., Marmara Bölgesi’nin Bitki Coğrafyası . İstanbul Üniversitesi yayın no : 4176. Edebiyat Fakültesi yayın no: 3416, İstanbul,  1999.  

29. Atalay, İ., Türkiye'nin Ekolojik Bölgeleri. 1.bs., Orman Bakanlığı,  Ankara, 2002.

30. Güney, E., Türkiye Hidrocoğrafyası: Yeraltı Suları, Kaynaklar, Maden Suları, Akarsular, Göller, Sulak Alanlar: Coğrafi Özellikleri, Ekonomik Değerleri, Ekolojik Sorunları.  Çantay Kitabevi, İstanbul, 2004.

31. Atalay, İ., Türkiye İklim Atlası.  İnkılap,  İstanbul, 2011.

32. Tümertekin, E., Türkiye’de Şehirleşme Ve Şehirsel Fonksiyonlar = Urbanization And Urban Functions İn Turkey. İstanbul Üniversitesi Yayınları ; 1840. Coğrafya Enstitüsü Yayınları ; 72,  İstanbul,  1973.

33. Tunçdilek, N., Türkiye İskan Coğrafyası: Kır İskanı (Köy-Altı İskan Şekilleri). İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları ; 1283. Coğrafya Enstitüsü Yayınları no ; 49, İstanbul,  1967.

34. Doğanay, H., Türkiye Beşeri Coğrafyası.  MEB, Ankara, 1997.

35. Yüksel, Y., Türkiye’de Demografik Geçiş Süreci Ve Sosyal Politikalar.  DPT,  Ankara, 2007.

36. Şenol, F., Türkiye Coğrafyası: Yöresel Turizm Kaynaklarımız Ve Dünya Harikaları.  Detay Yayıncılık,  Ankara, 2008.

37. Aktaş, G. (Editör), Türkiye Turizm Coğrafyası.  Detay Yayıncılık, Ankara, 2008.  

38. Gürdal, M., Türkiye Turizm Coğrafyası.  Muğla Üniversitesi Matbaası, Muğla, 2001.

39. Doğanay, H., Türkiye Turizm Coğrafyası.  3. bs., Çizgi Kitabevi Yayınları, Konya, 2001.

40. Köksal, A., Türkiye Turizm Coğrafyası.  Gazi Büro Kitabevi, Ankara, 1994.

41. Yaşar, O., Sanayi Coğrafyası Açısından Bir Araştırma: Türkiye'de Tarıma Dayalı Sanayiler. 1.bs., Çantay,  İstanbul, 2002.

42. Başol, K., Türkiye Ekonomisi. 11. Bsk., Türkmen Yayınevi, İstanbul, 2012.

43. Karluk, R., Cumhuriyet’in İlanından Günümüze Türkiye Ekonomisinde Yapısal Dönüşüm.  13.baskı,  Beta Yayınevi, İstanbul, 2014.

44. Zengin, B., Turizm Coğrafyası : Türkiye Genel Ve Bölgeler Turizm Coğrafyası. Genşl. 2. bs.,  Değişim Yayınları,  İstanbul, 2006.

45. Sevgi, C., Sanayileşme Sürecinde Türkiye Ve Sanayi Kuruluşlarının Alansal Dağılımı.  Beta,  İstanbul, 1994. 

46. Özey, R., Jeopolitik ve Jeostratejik Açıdan Türkiye.  Marifet Yayınları, İstanbul, 1998.  

47. Manisalı, E., Türkiye ve Küreselleşme. 3.bs., Derin Yayınları, İstanbul, 2002.

48. Manisalı, E., Yirmibirinci Yüzyılda Küresel Kıskaç: Küreselleşme, Ulus Devlet Ve Türkiye.  2. bs.,  Truva Yayınları, İstanbul, 2006.  

49. Şahin, İ. F., Küreselleşme, Avrupa Birliği ve Türkiye.  PEGEM Akademi,  Ankara, 2011. 

50. Çalış, Ş.H. ; Akgün, B.; Kutlu, Ö., Uluslararası Örgütler ve Türkiye.  Çizgi Kitabevi,  Konya, 2006.

51. Karluk, S. R., Avrupa Birliği ve Türkiye.  5. bs., Beta, İstanbul, 1998.

52. Tunçdilek, N., Bölgesel Coğrafyanın Prensipleri : Tabii Bölgeler. İstanbul Üniversitesi Yayınları ; 1855. Coğrafya Enstitüsü Yayınları ; 73,  İstanbul,  1973.

53. Atalay, İ.; Mortan, K., Resimli ve Haritalı Türkiye Bölgesel Coğrafyası. Genşl. 4. bs., İnkılap Kitabevi, İstanbul, 2007.  

54. Darkot, B., Ege Bölgesi Coğrafyası.  3. bs., İstanbul Üniversitesi, İstanbul, 1995.  

55. Darkot, B.; Tuncel, M., Marmara Bölgesi Coğrafyası.  İstanbul Üniversitesi, İstanbul, 1981.

56. Özçağlar, A., İdari Coğrafya. Ümit Ofset Matbaacılık, Ankara, 2011.

57. Çamurcu,H.; Bilgen,N.(Editörler), Türkiye Coğrafyası ve Jeopolitiği. Lisans Yayıncılık, İstanbul, 2006.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili bilgi ve becerileri açıklar; bu bilgi ve becerileri mesleğinde kullanabilecek düzeyde geliştirir.
2 Farklı disiplinler ile ilgili kavram, fikir ve verileri sınıf öğretmenliği alanı ile ilişkilendirerek bilimsel yöntemle inceler, problemi tanımlar, analiz eder, değerlendirir ve tartışır.
3 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve çözer.
4 Toplum, aile ve bireyin özelliklerine uygun öğrenme gereksinimlerini belirler; bu gereksinimlere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular, değerlendirir ve yönetir.
5 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili uygulamalarda karmaşık durumlarla karşılaştığında sorunu tanımlama ve çözme aşamalarında birey ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
6 Küresel ve toplumsal eğitim problemleri (sağlık, güvenlik, çevre, mesleki alanında vb.) ile ilgili iş sağlığı ve güvenliği konusunda yeterli bilince sahiptir.
7 Yabancı literatürü tarayarak alanı ile ilgili güncel bilgileri edinip meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil kullanır. (European Language Portfolio Global Scale, Level B1).
8 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili sorunlara ilişkin önerilerini etik kuralları dikkate alarak yazılı ve sözlü olarak aktarır.
9 Disiplin içi ve disiplinler arası bir çalışmada bireysel veya takım olarak etkinlikleri planlar, yönetir ve rapor eder.
10 Yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyerek bilim ve teknolojideki yenilikleri takip eder ve yeniliklere yönelik girişimci bir tutum geliştirir.
11 Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunlara yönelik yaratıcı fikirler geliştirir.
12
12 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili kaliteye yönelik kavramları bilir ve uygulamalar geliştirir.
13 Evrensel ve kültürel değerlere (demokrasi, insan hakları, çevre bilinci, bilimsel, etik ve estetik değerler vb.) sahip çıkar.
13
14
14 Türkçeyi doğru ve etkili kullanır.
15 Mesleki yaşamındaki paydaşlarını tanır, mesleki görev ve sorumluluklarını belirleyen kanunları bilir ve takip eder.
15
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 20
1. Performans Görevi (Seminer) 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 1 5 5
Ödev 1 5 5
Performans Görevi (Seminer) 1 5 5
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 136
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,44
Dersin AKTS Kredisi 5