Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Görsel Sanatlar Öğretimi SNE 433 7 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. EBRU UZUNKOL
Dersi Verenler Doç.Dr. EBRU UZUNKOL, Arş.Gör. ASENA AYVAZ CAN,
Dersin Yardımcıları Arş. Gör. Asena AYVAZ
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Zihinsel ve duygusal açılardan görsel sanatlar eğitiminin işlevlerini tanıma, öğrencilerin sanatsal gelişim düzeyini saptayabilme ve görsel sanatlar öğretiminde yaratıcılığın önemini kavrama.
Dersin İçeriği Zihinsel ve duygusal açılardan görsel sanatlar eğitiminin işlevlerini tanıma, grafiksel gelişim basamaklarına göre öğrencilerin gelişim düzeyini saptama, çocuk resmini okuma, programa uygun resim, grafik tasarımı, tekstil tasarımı, mimari tasarım ve geleneksel tasarımları uygulama, resim çizme ve çizim yoluyla görsel, işitsel ve dokunsal algıda farklılaşma, sanat alanıyla öğrenme ve yaratıcılığın gelişimi.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Görsel Sanatlar Eğitiminde kavramları ve kavram yanılgılarını tanımlar. Anlatım, Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav ,
2 Görsel Sanatlar ve eğitim arasındaki ilişkiyi tartışır. Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev,
3 Farklı düzeylerdeki öğrenci çalışmalarını dönem özelliklerini dikkate alarak değerlendirir. Bireysel Çalışma, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, Alıştırma ve Uygulama, Ödev,
4 Görsel Sanatlar Eğitiminde yaratıcılığın önemini sorgular. Gösterip Yaptırma, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Anlatım, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Görsel Sanatlar Eğitiminde Tanımlar, Kavramlar ve Yanılgılar [6] sayfa 15-36, [2] sayfa 16-27
2 Görsel Sanatlar ve Eğitim [6] sayfa 39-54
3 Görsel Sanatlar Eğitimi Tarihi [6] sayfa 57-78
4 Görsel Sanatlar Eğitimine Yüklenen Amaçlar ve Gerekliliğine İlişkin Görüşler [6] sayfa 153-160
5 Eğitimde ve Görsel Sanatlar Eğitiminde Öğrenmeye İlişkin Görüşler [6] sayfa 83-107, [2] sayfa 33-67
6 Görsel Sanatlar Eğitiminde Değişim ve Gelişim [6] sayfa 112-120
7 Görsel Sanatlar Eğitiminde Öğretmenler [6] sayfa 123-133
8 Görsel Sanatlar Eğitimi ve Yaratıcılık [6] sayfa 137-150
9 Arasınav
10 Çok Alanlı Görsel Sanatlar Eğitimi [6] sayfa 163-176
11 Görsel Sanatlar Eğitiminde Standartlar [6] sayfa 179-204
12 Yirminci Yüzyılda Görsel Sanatlar Eğitimi [6] sayfa 207-215
13 Değerlendirme [2] sayfa 277-279
14 Yıl Sonu Sergisi Hazırlama [2] sayfa 281-286
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları [1]. Artut, K. (2002). Sanat Eğitimi Kuramları ve Yöntemleri, Ankara: Anı Yayıncılık.
[2]. Buyurgan, S. ve Buyurgan, U. (2007). Sanat Eğitimi ve Öğretimi, Ankara: Pegema Yayıncılık.
[3]. Demirel, Ö. (Ed.). (2005). Eğitimde Yeni Yönelimler. (İkinci Baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık.
[4]. Kırışoğlu, O. T. (2002). Sanat Eğitimi Görmek Öğrenmek Yaratmak, Ankara: Pegema Yayıncılık.
[5]. Kıroğlu, K. (2008). Yeni İlköğretim Programları (1-5. Sınıflar)
[6]. Özsoy, V. (2003). Görsel Sanatlar Eğitimi (Resim-İş Eğitiminin Tarihsel ve Düşünsel Temelleri), Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
[7]. San, İ. (2003). Sanat Eğitimi Kuramları, Ankara: Ütopya Yayınları.
[8]. San, İ. ve Güleryüz, H. (2004). Yaratıcı Eğitim ve Çoklu Zeka Uygulamaları, Ankara: Artım Yayınları.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili bilgi ve becerileri açıklar; bu bilgi ve becerileri mesleğinde kullanabilecek düzeyde geliştirir.
2 Farklı disiplinler ile ilgili kavram, fikir ve verileri sınıf öğretmenliği alanı ile ilişkilendirerek bilimsel yöntemle inceler, problemi tanımlar, analiz eder, değerlendirir ve tartışır.
3 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve çözer.
4 Toplum, aile ve bireyin özelliklerine uygun öğrenme gereksinimlerini belirler; bu gereksinimlere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular, değerlendirir ve yönetir.
5 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili uygulamalarda karmaşık durumlarla karşılaştığında sorunu tanımlama ve çözme aşamalarında birey ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
6 Küresel ve toplumsal eğitim problemleri (sağlık, güvenlik, çevre, mesleki alanında vb.) ile ilgili iş sağlığı ve güvenliği konusunda yeterli bilince sahiptir.
7 Yabancı literatürü tarayarak alanı ile ilgili güncel bilgileri edinip meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil kullanır. (European Language Portfolio Global Scale, Level B1).
8 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili sorunlara ilişkin önerilerini etik kuralları dikkate alarak yazılı ve sözlü olarak aktarır.
9 Disiplin içi ve disiplinler arası bir çalışmada bireysel veya takım olarak etkinlikleri planlar, yönetir ve rapor eder.
10 Yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyerek bilim ve teknolojideki yenilikleri takip eder ve yeniliklere yönelik girişimci bir tutum geliştirir.
11 Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunlara yönelik yaratıcı fikirler geliştirir.
12
12 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili kaliteye yönelik kavramları bilir ve uygulamalar geliştirir.
13 Evrensel ve kültürel değerlere (demokrasi, insan hakları, çevre bilinci, bilimsel, etik ve estetik değerler vb.) sahip çıkar.
13
14
14 Türkçeyi doğru ve etkili kullanır.
15 Mesleki yaşamındaki paydaşlarını tanır, mesleki görev ve sorumluluklarını belirleyen kanunları bilir ve takip eder.
15
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 20
1. Ödev 20
2. Kısa Sınav 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 5 5
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 12 12
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 109
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,36
Dersin AKTS Kredisi 5