Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İslam Eğitim Tarihi | ILA 328 | 6 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MAHMUT ZENGİN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. SUAT CEBECİ, |
Dersin Yardımcıları | -- |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Ders İslam tarihi boyunca eğitim faaliyetlerini, eğitim kurumlarını, eğitim politikaları ve programları hakkında genel bilgi verme ve değerlendirme yapma yeterliliğini kazandırmayı amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği | İslamiyet, eğitim ve bilim, İslam tarihinde eğitimin kurumsallaşması, Bazı İslam düşünürlerinin eğitim anlayışları, Osmanlılarda eğitim ve medreseler, Osmalıda son döneminde eğitimde reform gayretleri |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İslamiyetin eğitim ve bilime verdiği önemi açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , |
2 | İslamiyetin ilk dönemlerinde eğitim ve öğretim faaliyetlerini anlatır | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , |
3 | İslam tarihinde eğitimin kurumsallaşma süreci ve medreselerde eğitimi değerlendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
4 | Bazı İslam düşünürlerin eğitimle ilgili düşüncelerini karşılaştırır | Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, |
5 | Osmanlı medrese sistemi, gelişimi ve bozulma nedenlerini analiz eder | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
6 | Osmanlı son dönemlerinde medreseden modern okula geçişi nedenlerini sorgular | Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, | Sınav , |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İslam eğitim tarihi kavramı ve kaynakları | |
2 | İslamiyette bilgi ve eğitimin önemi | |
3 | İslamiyette ilk dönem eğitim faaliyetlerinin değerlendirilmesi | |
4 | İslam tarihinde eğitimin kurumsallaşması ve nedenleri | |
5 | Bazı İslam alimlerinin görüşlerinin eleştirel olarak değerlendirilmesi (Ibn Sina, Farabi. vb.) | |
6 | Bazı İslam alimlerinin görüşlerinin eleştirel olarak değelendirilmesi (Ibn Sina, Farabi. vb.) | |
7 | Erken dönem Osmanlıda medreseler | |
8 | Osmanlı medreselerinin yönetimi ve finansı | |
9 | Osmanlı dönemi medreselerinde programlar, ders kitapları ve eğitim anlayışları | |
10 | Osmanlı dönemi medreselerinde programlar, ders kitapları ve eğitim anlayışları | |
11 | Osmanlıda medrese eğitiminin bozulması | |
12 | Osmanlı son dönem eğitim reform girişimleri | |
13 | Osmanlıdan Cumhuriyete intikal eden eğitim mirası | |
14 | Genel değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Çelebi, A. (1990) İslamda Eğitim ve Öğretim Tarihi, İstanbul: Damla Yayınları |
Ders Kaynakları | [2] Atay, H. (1983) Osmanlılarda Yüksek Din Eğitimi, İstanbul: Dergah Yayınları. [3].Kazıcı, Z. (2000) İslam Eğitim Tarihi, İstanbul, MÜİF Vakfı yayınları. [4] Makdisi, G. (2004) Ortaçağda Yüksek Öğretim, İslam Dünyası ve Hristiyan Batı, İstanbul, Gelenek Yayınları [5].Zengin, Z.S. (2002) II Meşrutiyette Medreseler ve Din Eğitimi, Ankara, Akçağ Yayınları. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | |||||||
2 | |||||||
3 | |||||||
4 | |||||||
5 | |||||||
6 | |||||||
7 | |||||||
8 | |||||||
9 | X | ||||||
10 | X | ||||||
11 | |||||||
12 | |||||||
13 | |||||||
14 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 30 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 74 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 2,96 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |