Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İslam Felsefesi | ILA 303 | 5 | 4 + 0 | 4 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. EMRAH KAYA |
Dersi Verenler | Doç.Dr. MUAMMER İSKENDEROĞLU, Doç.Dr. EMRAH KAYA, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | İslam felsefesi tarihi, İslam filozoflarını, fikirlerini öğrenmek mukayeseler yapmak. |
Dersin İçeriği | İslam felsefesi tarihini başlangıcından günümüze kadar sistematik bir şekilde incelemek |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İslam felsefesinin oluşum şartlarını tanır | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
2 | İslam felsefesinin ana okullarını tasnif edebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
3 | İslam Felsefesinin ana konu ve problemlerinden 3 ünü açıklayabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
4 | Tercüme hareketlerini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
5 | Bu hareketlerin amacını bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
6 | Tercümelerin etkisini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İslam felsefesinin Mahiyeti, Çeviri Hareketi; İslam Felsefesi: Tarih ve Problemler, 1. bölüm, 2. bölüm | |
2 | Kindi, Z.Razi; İlk Felsefe Üzerine, İ. Filozoflarından Felsefe Metinleri, s. 7-23; Ruh Sağlığı, s. 55-75 | |
3 | Farabi; İhsaul Ulum; Kitabul Mille, Divan: 12 (2012) | |
4 | Farabi; Eflatun ile Aristoteles’in Görüşlerinin Uzlaştırılması, İ. Filozoflarından Felsefe Metinleri, s. 151-181; Medinetül Fazıla, 26. fasıl vd., İ. Filozoflarından Felsefe Metinleri, s.139-150 | |
5 | İhvan-ı Safa Risaleler: İslam Filozoflarından Felsefe Metinleri, s. 215-228; Ahlakın anlamı, İhvan-ı Safa Risaleleri, c. 1, s. 201-267. | |
6 | İbn Sina Necat: Fizik, 6. Makale: Nefs hakkında, s. 145-158; Necat: Metafizik, 2. Makale, s. 203-229 | |
7 | İbn Sina ve İbn Haldun Şifa, İlahiyat, c. 2, s. 169-179; İşaretler: Ariflerin Makamı, Olağanüstü Hadiselerin Sırları, s. 182-204 ve Mukaddime ((İbn Haldun) | |
8 | Vize | |
9 | Gazali Munkız; Tehafüt, 1. ve 17. mesele | |
10 | İbn Bacce, İbn Tufeyl, Hay b. Yekzan | |
11 | İbn Rüşd Fasl; Keşf | |
12 | Sühreverdi, Molla Sadra Çetinkaya, c.2. 24, 25. bölüm | |
13 | Osmanlı Düşünce Hayatı Çetinkaya, c.2. 26, 27, 28. bölüm | |
14 | İslam Düşüncesinin Yahudi ve Hıristiyan Düşüncesine Etkiler Çetinkaya, c.2. 19, 22. bölüm |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Temel Ders Kitapları: Kaya, M. Cüneyt, ed. İslam Felsefesi: Tarih ve Problemler. İstanbul: İSAM, 2013. Mehmet Bayrakdar, İslam Felsefesine Giriş, Diyanet Vakfı y. Bayram Ali Çetinkaya,ed. İslam Felsefesi Tarihi 1-2. Ankara: Grafiker, 2012. İsmail Hakkı İzmirli, İslâm´da Felsefe Akımları. İstanbul, Kitabevi. Macit Fahri, İslam Felsefesi Tarihi, Birleşik Yayıncılık Macit Fahri, İslâm Felsefesi, Kelâmı ve Tasavvufuna Giriş, İstanbul: İnsan y. M. M. Şerif, Klasik İslam Filozofları, İnsan y. Mahmut Kaya, İslam Filozoflarından Felsefe Metinleri. İstanbul: Klasik Yayınları. DİA Maddeleri: Farabi; 12: 145-163, İbn Ravendi; 21: 179-184, İbn Sina; 20: 319-358, İhvanı Safa; 22: 1-6, Gazzali; 13: 489-534, İbn Bacce; 19: 348-353, İbn Tufeyl; 20: 418-425, İbn Rüşd; 20: 257-288, İbn Arabi; 20:493-522, İbn Haldun; 19: 538-555, 20: 1-8; Sühreverdi; 38: 36-40, Mola Sadra; 30: 259-265, Davud el-Kayseri; 9: 32-35. |
Ders Kaynakları | Klasikler 1. Kindî, Üzüntüden Kurtulma Yolları. Tr. Mustafa Çağrıcı. İstanbul: İFAV. 2. E. Razi, Ruh Sağlığı, İstanbul: İz y. 3. Mahmut Kaya, İslam Filozoflarından Felsefe Metinleri, İstanbul, İz y. 4. Farabi, Medinetül Fadıla, MEB y., ve Vadi y. 5. Farabi, İhsaul Ulum, MEB y., ve Vadi y. 6. İbnSina, En-Necat : Felsefenin Temel Konuları, İstanbul : Kabalcı y. 7. İbn Sina, Şifa İlahiyat 1-2, İstanbul : Litera y. 8. İbn Sina, İşaretler ve Tembihler, İstanbul : Litera y. 9. İhvan-ı Safa, Risaleler, İstanbul : Ayrıntı y. 10. İbn Tufeyl, Hayy bin Yakzan, İnsan yay. 11. Gazzali, Munkız mined-Dalal, MEB. y. 12. İbn Rüşd, Faslul Makal, Keşf, Dergah y. 13. İbn Rüşd, Tehafüt Tehafüt, 14. Davud el-Kayseri, Muhakemat, İstanbul, İnsan y. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | |||||||
2 | |||||||
3 | |||||||
4 | |||||||
5 | X | ||||||
6 | X | ||||||
7 | X | ||||||
8 | |||||||
9 | X | ||||||
10 | |||||||
11 | |||||||
12 | |||||||
13 | X | ||||||
14 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 16 | 16 |
Kısa Sınav | 2 | 8 | 16 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü | 149 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,96 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |