Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Busıness Forecastıng ISL 346 6 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili İngilizce
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. REMZİ ALTUNIŞIK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Arş.Gör. Merve TÜRKMEN
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Öğrencilerin, istatistiksel tahmin tekniklerini bilgisayar uygulamaları ile doğru kullanabilme, sonuçları doğru yorumlayabilme ve karar verebilme becerisi kazanmalarını sağlayarak, çeşitli kısa ve uzun vadeli işletme kararlarını alabilmelerini sağlamaktır.
Dersin İçeriği Tahmin yöntemlerinin seçimi, SPSS paket programı ile uygulanması ve bulguların yorumu bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Temel istatistiksel kavramları bilir Anlatım, Soru-Cevap, Sınav ,
2 Tanımlayıcı istatistikleri kullanarak veri özelliklerini yorumlar Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Sınav ,
3 Zaman serisine en uygun tahmin denklemini belirler Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
4 Denklemde uygun dönüştürmeler yaparak denklemi çeşitli olumsuz etkilerden arındırır Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
5 Tahminler için yapılan hatayı ölçer ve yorumlar Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
6 Tahmin denklemini kullanarak projeksiyon yapar ve karar verir Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Temel istatistiksel kavramlar
2 Tahmin konusuna giriş
3 Tahmin yöntemlerinin seçimi
4 Zaman serileri analizi
5 SPSS ile uygulamalar
6 Hareketli ortalamalar yöntemi
7 Üstel düzeltme yöntemi
8 SPSS ile uygulamalar
9 ARASINAV
10 Zaman serisi verisi ile regresyon analizi
11 SPSS ile uygulamalar
12 Box-Jenkins (ARIMA) Yöntemi
13 SPSS ile uygulamalar
14 Tahminin yargılayıcı elemanları
Kaynaklar
Ders Notu Hanke, J.E., Arthur G. Reitsch, (1989), Business Forecasting, Massachusetts.
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İşletmelerin üretim,pazarlama,yönetim ve muhasebe-finans fonksiyonları alanında gereken bilgilere sahip olmak. X
2 İşletmenin üretim, pazarlama, yönetim ve muhasebe-finans fonksiyonlarından görev aldığı konularda ekip çalışması yapar ve ekibi ile bilgilerini paylaşır. X
3 İşletmenin üretim, pazarlama, yönetim ve muhasebe-finans fonksiyonlarından görev aldığı konularda sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm yolları sunar. X
4 İşletmenin üretim, pazarlama, yönetim ve muhasebe-finans fonksiyonlarından görev aldığı alanlarda araştırma ve çalışma yapar, projelere katkı verir ve sorumluluk alır. X
5 İşletmenin üretim, pazarlama, yönetim ve muhasebe-finans fonksiyonlarından görev aldığı alanlarda işletmenin amaç ve hedeflerini belirleyebilir. X
6 İşletmenin üretim, pazarlama, yönetim ve muhasebe-finans fonksiyonlarından görev aldığı alanlarla ilgili olarak sahip olduğu bilgileri sorgular. X
7 İşletmenin üretim, pazarlama, yönetim ve muhasebe-finans fonksiyonlarından görev aldığı alanlarla ilgili olarak sürekli kendini yenileme gerektiğine inanır ve gereğini yapar. X
8 İşletmenin üretim, pazarlama, yönetim ve muhasebe-finans fonksiyonlarından görev aldığı alanlarla ilgili olarak sahip olduğu birikimini ve önerilerini her türlü iletişim aracını kullanarak aktarabilir, gerektiği durumlarda bunu en az bir yabancı dili kullanarak yapar. X
9 İşletmenin üretim, pazarlama, yönetim ve muhasebe-finans fonksiyonlarından görev aldığı alanlarla ilgli olarak mesleki paylaşıma ve dayanışmaya açıktır. X
10 İşletmenin üretim, pazarlama, yönetim ve muhasebe-finans fonksiyonlarından görev aldığı alanlarla ilgili olarak gereken bilgi teknolojilerini kullanabilir. X
11 İşletmenin üretim, pazarlama, yönetim ve muhasebe-finans fonksiyonlarından görev aldığı alanlarda iş ve toplumsal etik değerlere uygun davranır. X
12 İşletmenin üretim, pazarlama, yönetim ve muhasebe-finans fonksiyonlarından görev aldığı alanlarda paydaşlarla ilişkileri analiz eder ve yürütür. X
13 İşletmenin üretim, pazarlama, yönetim ve muhasebe-finans fonksiyonlarından görev aldığı alanlarda yenilikleri takip eder ve ekibini teşvik eder. X
14 İşletmenin üretim, pazarlama, yönetim ve muhasebe-finans fonksiyonlarından görev aldığı alanlarda çalıştığı kurumun konumunu sorgular ve öneriler sunar. X
15 İşletmenin üretim, pazarlama, yönetim ve muhasebe-finans fonksiyonlarından görev aldığı alanlar yanında sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite, çevresel ve kültürel değerleri koruma, iş sağlığı ve güvenliğine önem verme konusunda gerekli bilince sahiptir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 25
2. Ödev 25
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 20 20
Ödev 2 20 40
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 134
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,36
Dersin AKTS Kredisi 5