Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yöneylem Araştırması ve İstatistik YBS 515 0 3 + 0 3 7
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ERMAN COŞKUN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı İşletmelerdeki karar süreçlerinde yöneylem araştırması ve istatistik biliminin yerinin öğrenciye öğretilebilmesi, yöneylem araştırması ve istatistiksel analiz yöntemleri ile ilgili temel bilgilerin sunulması
Dersin İçeriği Dersin içeriğinde Yöneylem Araştırması ile ilgili; Doğrusal Programlama ile Model Kurma, Duyarlılık Analizleri ve İşletme Uygulamaları, Ulaştırma ve Atama Problemleri ve Çok Amaçlı Karar Verme Teknikleri ile İstatistiksel Analiz Konuları olan; Tanımlayıcı ve Çıkarımsal İstatistik, Olasılık ve Olasılık Dağılımları, Hipotez Testleri, İlişkisel ve Nitel Veri Analiz birlikte sunulacaktır.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Karmaşık işletme problemlerini anlayıp, bu problemleri sayısal modellere dönüştürebilmek Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Problem Çözme, Sınav , Ödev, Proje / Tasarım,
2 Modellenmiş işletme problemlerini çözebilmek ve çözümlerini yorumlayabilmek Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, Sınav , Ödev, Proje / Tasarım,
3 Model parametreleri ile çözüm arasındaki bağlantıyı kurarak, yorumlayabilmek, duyarlılık analizlerini gerçekleştirebilmek Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, Sınav , Ödev, Proje / Tasarım,
4 Birden fazla amacın olduğu karar verme problemlerini modelleyebilmek, çözebilmek ve yorumlayabilmek Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, Sınav , Ödev, Proje / Tasarım,
5 Yöneylem araştırması tekniklerinin işletme hayatındaki karar verme süreçlerine etkisini kavrayabilmek Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav ,
6 Yönetim bilimi açısından yöneylem araştırması tekniklerinin değerini kavrayabilmek Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav ,
7 İstatistik biliminin karar verme sürecindeki önemini anlayabilmek Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav ,
8 Yönetim bilişim sistemleri ile istatistik bilimi arasındaki ilişkiyi anlayıp, yorumlayabilmek Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav ,
9 Hangi veri türü ile hangi istatistiksel analizlerin gerçekleştirilebileceğini kavrayarak, analiz sonuçlarını yorumlayabilmek Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev, Proje / Tasarım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Doğrusal Programlama İle Modelleme Taha, 11-66
2 Doğrusal Programlama İle Modelleme Taha, 11-66 / Winston 241-245
3 Duyarlılık Analizleri Taha, 141-162 / Winston, 127-137
4 İşletme Uygulamaları Winston, 245-297
5 İşletme Uygulamaları Winston, 245-297
6 Ulaştırma ve Atama Modelleri Taha, 163-210 / Winston, 261-267
7 Çok Amaçlı Karar Verme Teknikleri İlgili Ders Notları
8 ARA SINAV
9 İstatistik Analize Giriş İlgili Ders Notları / Anderson 1-29
10 Tanımlayıcı İstatistiksel Teknikler İlgili Ders Notları / Anderson 30-154
11 Olasılık ve Olasılık Dağılımları İlgili Ders Notları / Keller 175-306
12 Hipotez Testleri İlgili Ders Notları / Anderson 347-392 / Keller 525-596
13 İlişkisel Analiz Teknikleri İlgili Ders Notları / Keller 633-729
14 Nitel Veri Analizi İlgili Ders Notları / Keller 596-632
Kaynaklar
Ders Notu Microsoft® Excel® 2010: Data Analysis and Business Modeling, Wayne L. Winston, 2011
Ders Kaynakları 1-) Yöneylem Araştırması, Hamdy A.Taha; (Çevirenler: Ş. Alp Baray, Şakir Esnaf), Literatür Yayınları
2-) Essentials of Modern Business Statistics with Microsoft® Excel, David R. Anderson, Dennis J. Sweeney, Thomas A. Williams, 3e, 2007
3-) Statistics For Management and Economics, Gerard Keller, 11e, 2011
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İşletmede farklı alanlarda kullanılan veya kullanılabilecek bilişim teknoloji ve sistemlerini tanır, gerektiğinde uygun bir sistemi tasarlayabilecek bilgi birikimine sahip olur.
2 Bir bilişim sistemi için gerekli ihtiyaçları analiz edip, sisteme ait veritabanının analiz, dizayn ve implementasyon aşamalarındaki süreçlere hakim olur.
3 Bilişim alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarabilir.
4 Bilişim teknolojileri başta olmak üzere işletmeciliğin çağdaş yöntem ve teknolojilerindeki güncel gelişmeleri izleme bilgi ve becerisini kazanır
5 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir, gerektiğinde bir takım kurup, sorumluluk alıp, çalışmalarını takımla birlikte yürütebilir.
6 İşletmede farklı alanlarda kullanılabilecek bilişim teknoloji ve sistemlerini tanır, gerekli durumlarda sistem sorumluluğunu üstlenebilir.
7 Kendi alanı başta olmak üzere iş yaşamına ait hukuki, toplumsal ve ahlaki sorumluluklarıyla toplumsal dönüşümü algılayabilir.
8 Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 25
2. Ödev 25
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 20 20
Ödev 2 15 30
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 166
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,64
Dersin AKTS Kredisi 7