Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Yöneylem Araştırması ve İstatistik | YBS 515 | 0 | 3 + 0 | 3 | 7 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ERMAN COŞKUN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | İşletmelerdeki karar süreçlerinde yöneylem araştırması ve istatistik biliminin yerinin öğrenciye öğretilebilmesi, yöneylem araştırması ve istatistiksel analiz yöntemleri ile ilgili temel bilgilerin sunulması |
Dersin İçeriği | Dersin içeriğinde Yöneylem Araştırması ile ilgili; Doğrusal Programlama ile Model Kurma, Duyarlılık Analizleri ve İşletme Uygulamaları, Ulaştırma ve Atama Problemleri ve Çok Amaçlı Karar Verme Teknikleri ile İstatistiksel Analiz Konuları olan; Tanımlayıcı ve Çıkarımsal İstatistik, Olasılık ve Olasılık Dağılımları, Hipotez Testleri, İlişkisel ve Nitel Veri Analiz birlikte sunulacaktır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Karmaşık işletme problemlerini anlayıp, bu problemleri sayısal modellere dönüştürebilmek | Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
2 | Modellenmiş işletme problemlerini çözebilmek ve çözümlerini yorumlayabilmek | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
3 | Model parametreleri ile çözüm arasındaki bağlantıyı kurarak, yorumlayabilmek, duyarlılık analizlerini gerçekleştirebilmek | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
4 | Birden fazla amacın olduğu karar verme problemlerini modelleyebilmek, çözebilmek ve yorumlayabilmek | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
5 | Yöneylem araştırması tekniklerinin işletme hayatındaki karar verme süreçlerine etkisini kavrayabilmek | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, | Sınav , |
6 | Yönetim bilimi açısından yöneylem araştırması tekniklerinin değerini kavrayabilmek | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, | Sınav , |
7 | İstatistik biliminin karar verme sürecindeki önemini anlayabilmek | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, | Sınav , |
8 | Yönetim bilişim sistemleri ile istatistik bilimi arasındaki ilişkiyi anlayıp, yorumlayabilmek | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, | Sınav , |
9 | Hangi veri türü ile hangi istatistiksel analizlerin gerçekleştirilebileceğini kavrayarak, analiz sonuçlarını yorumlayabilmek | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Doğrusal Programlama İle Modelleme | Taha, 11-66 |
2 | Doğrusal Programlama İle Modelleme | Taha, 11-66 / Winston 241-245 |
3 | Duyarlılık Analizleri | Taha, 141-162 / Winston, 127-137 |
4 | İşletme Uygulamaları | Winston, 245-297 |
5 | İşletme Uygulamaları | Winston, 245-297 |
6 | Ulaştırma ve Atama Modelleri | Taha, 163-210 / Winston, 261-267 |
7 | Çok Amaçlı Karar Verme Teknikleri | İlgili Ders Notları |
8 | ARA SINAV | |
9 | İstatistik Analize Giriş | İlgili Ders Notları / Anderson 1-29 |
10 | Tanımlayıcı İstatistiksel Teknikler | İlgili Ders Notları / Anderson 30-154 |
11 | Olasılık ve Olasılık Dağılımları | İlgili Ders Notları / Keller 175-306 |
12 | Hipotez Testleri | İlgili Ders Notları / Anderson 347-392 / Keller 525-596 |
13 | İlişkisel Analiz Teknikleri | İlgili Ders Notları / Keller 633-729 |
14 | Nitel Veri Analizi | İlgili Ders Notları / Keller 596-632 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Microsoft® Excel® 2010: Data Analysis and Business Modeling, Wayne L. Winston, 2011 |
Ders Kaynakları | 1-) Yöneylem Araştırması, Hamdy A.Taha; (Çevirenler: Ş. Alp Baray, Şakir Esnaf), Literatür Yayınları 2-) Essentials of Modern Business Statistics with Microsoft® Excel, David R. Anderson, Dennis J. Sweeney, Thomas A. Williams, 3e, 2007 3-) Statistics For Management and Economics, Gerard Keller, 11e, 2011 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İşletmede farklı alanlarda kullanılan veya kullanılabilecek bilişim teknoloji ve sistemlerini tanır, gerektiğinde uygun bir sistemi tasarlayabilecek bilgi birikimine sahip olur. | ||||||
2 | Bir bilişim sistemi için gerekli ihtiyaçları analiz edip, sisteme ait veritabanının analiz, dizayn ve implementasyon aşamalarındaki süreçlere hakim olur. | ||||||
3 | Bilişim alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarabilir. | ||||||
4 | Bilişim teknolojileri başta olmak üzere işletmeciliğin çağdaş yöntem ve teknolojilerindeki güncel gelişmeleri izleme bilgi ve becerisini kazanır | ||||||
5 | Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir, gerektiğinde bir takım kurup, sorumluluk alıp, çalışmalarını takımla birlikte yürütebilir. | ||||||
6 | İşletmede farklı alanlarda kullanılabilecek bilişim teknoloji ve sistemlerini tanır, gerekli durumlarda sistem sorumluluğunu üstlenebilir. | ||||||
7 | Kendi alanı başta olmak üzere iş yaşamına ait hukuki, toplumsal ve ahlaki sorumluluklarıyla toplumsal dönüşümü algılayabilir. | ||||||
8 | Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 25 |
2. Ödev | 25 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Ödev | 2 | 15 | 30 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 166 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,64 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 7 |