Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İktisadi Düşünce Tarihi IKT 303 5 4 + 0 4 6
Ön Koşul Dersleri İKT 205-
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi ADNAN DOĞRUYOL
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi ADNAN DOĞRUYOL,
Dersin Yardımcıları Araştırma Görevlileri
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı İktisadi Düşünce tahlilini Ticari Kapitalizm ve Marksist İktisat Teorisine algılatmaktır.
Dersin İçeriği İktisadi Düşüncenin Tahlilinde Yöntem Sorunu, Ticari Kapitalizm ve Özellikleri, Merkantilizm Doktrinin Doğu ve Özellikleri, Endüstriley Kapitalizmin Gelişme Süreci, Fizyokrat Okulun Gelişme Süreci, Klasik Öğreti ve laissez-faire, Klasik Sistem ve Klasik Öğretinin Oluşumu, Neoklasik Sistemin İşleyiş Süreci, Liberal Öğretiye Kısmi Tepkiler ve laissez-faire’den Kısmi Sapmalar, Liberal Öğretiye İdeolojik Tepkiler, Sosyalist Öğreti ve Marksizm, Öğretinin Analizi, Modern Ekonomi ve Yeni İktisadi Doktrinler, Marjinalist Teori ve Analiz, Monetarizm ve Analizi, Yeni Klasikler ve İktisatta Yeni Oluşumlar.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İktisadi Düşüncenin Tahlilinde Yöntem Sorununu tanımlar. Anlatım, Sınav ,
2 Merkantilizm ve fizyokrasinin özelliklerini açıklar. Anlatım, Ödev,
3 Klasik sistem ve liberal öğretinin özelliklerini sıralar. Anlatım, Sınav ,
4 Marxist ve sosyalist iktisat anlayışını ayırd eder. Anlatım, Ödev,
5 Yeni klasik ve monetarist anlayışın temel fikirlerini ifade eder. Anlatım, Sınav ,
6 İktisadi düşüncenin günümüz yansımalarını örneklendirir. Anlatım, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İktisadi Düşüncenin Tahlilinde Yöntem Sorunu Kazgan, G.(1993), Bölüm 1
2 Ticari Kapitalizm ve Özellikleri Kazgan, G.(1993), Bölüm 2
3 Merkantilizm Doktrinin Doğuşu ve Özellikleri Kazgan, G.(1993), Bölüm 3
4 Endüstriyel Kapitalizmin Gelişme Süreci Kazgan, G.(1993), Bölüm 4-5
5 Fizyokrat Okulun Gelişme Süreci Kazgan, G.(1993), Bölüm 6
6 Klasik Öğreti ve laissez faire(liberal öğretinin doğuşu) Kazgan, G.(1993), Bölüm 7
7 Klasik Sistem ve Klasik Öğretinin Oluşumu Kazgan, G.(1993), Bölüm 8-16 arası
8 Neoklasik Sistemin İşleyiş Süreci Kazgan, G.(1993), Bölüm 17-22
9 ARASINAV ARASINAV
10 Liberal Öğreti ve İdeolojik tepkiler Kazgan, G.(1993), Bölüm 22-28
11 Sosyalist Öğreti ve Marksizm Kazgan, G.(1993), Bölüm 29-39
12 Modern Ekonomi ve Yeni İktisadi Doktrinler Kazgan, G.(1993), Bölüm 39
13 Marjinalist Teori ve Analiz, monetarizm ve analizi Kazgan, G.(1993), Bölüm 40
14 Yeni Klasikler ve İktisatta Yeni Oluşumlar Kazgan, G.(1993), Bölüm 41
Kaynaklar
Ders Notu Yukarıda belirtilen kitap bölümleri , Öğretim Üyesi Notları
Ders Kaynakları Savaş, Vural (1997), İktisadın Tarihi, İstanbul: Liberal Düşünce Topluluğu Yayınları.

Denis H. (1974), Ekonomik Doktrinler Tarihi, İstanbul, Sosyal Yayınlar

Marks, Karl (2004), Kapital, Çev: Alaattin Bilgi, Ankara, Sol Yayınları.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Gerçek hayattaki ekonomik olaylara ve sorunlara yaklaşımlarında geniş bir bakış açısından hareketle, iktisadi konularda analitik yönden tutarlı fikir oluşturma ve bu fikri savunma becerisine sahip olma X
2 Genel mikro iktisat teorisi hakkında bilgili olma. X
3 Genel makro iktisat teorisi hakkında bilgili olma. X
4 Uluslararası iktisat teorisi ve politikası hakkında bilgili olma. X
5 İktisadın sosyal bir bilim olduğu gerçeğini göz önünde bulundurarak toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma. X
6 Temel ekonometri ve istatistik teorilerini mikro ve makro iktisadi problemlere çözüm üretmede kullanabilme yeteneğine sahip olma. X
7 Genel işletme yönetimi, pazarlama, insan kaynakları idaresi, şirket finansmanı, turizm işletmeciliği ve kamu idareciliği gibi kendilerinin seçtiği fakat bölümün direkt eğitim konusuna girmeyen alanlardan birinde de uzmanlaşmaya sahip olma. X
8 Kamu, endüstri, tarım, çevre ve doğal kaynaklar, çalışma, bilgi ve mülkiyet ekonomileri, uluslararası finans, para banka, iktisadi büyüme ve kalkınma, politik iktisat ve ekonometrik yöntemler gibi alanlardan kendilerinin seçtiği iktisadın alt dallarından dördünde uzmanlaşma hedefine sahip olma. X
9 Gerek kamunun gerekse de özel kesimin gereksinim duyduğu yüksek becerili elemanlarda olması gereken yeterli düzeyde hukuk bilgisine sahip olma. X
10 Gerek kamunun gerekse de özel kesimin gereksinim duyduğu yüksek becerili elemanlarda olması gereken yeterli düzeyde muhasebe bilgisine sahip olma. X
11 Türkçede olduğu gibi bir yabancı dilde de yazılı (ve tercihen ilave olarak sözlü) iletişim becerisine sahip olma. X
12 Hem temel bilgisayar kullanımlarını (word ve excel benzeri programlarda) hem de iktisadi analiz yapmaya yardımcı olan en az bir bilgisayar programını (SAS, SPSS, Eviews, Access, Minitab ve benzeri) kullanabilme X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 10
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 7 7
Ödev 1 7 7
Toplam İş Yükü 142
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,68
Dersin AKTS Kredisi 6