Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Siyasi Düşünceler Tarihi | SBK 205 | 3 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. İRFAN HAŞLAK |
Dersi Verenler | Prof.Dr. İRFAN HAŞLAK, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Abdullah Sait ÖZCAN |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı Eski Yunan Siyasal Düşüncesi´nden Fransız Devrimi´ne ve Fransız Devrimi´nden 19. yüzyılın sonuna dek geçen sürede batı dünyasında üretilmiş olan siyasi düşünceyi analiz etmek; özellikle liberalizm, demokrasi ve sosyalizmin ortaya çıkışını modernite bağlamında ele almaktır. |
Dersin İçeriği | Eski Yunan´dan Başlayarak Orta Çağ ve Toplumsal Sözleşme Düşünürleri Bağlamında Devlet, İktidar, İnsan Doğası, Adalet, Eşitlik ve Özgürlük Konuları; Fransız Devrimi, Devrime Yönelik Tepkiler, Ütopik Sosyalizm ve Marksizm, Anarşizm, Anarko-Sendikalizm, Faşizm ve Nasyonel-Sosyalizm, Sosyal Devlet |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Eski Yunan siyasal düşüncesini ve bu düşüncenin çağdaş dünyayı anlamadaki önemini kavrar. | Anlatım, Tartışma, | Sınav , |
2 | Roma siyasal düşüncesinin ve Hristiyan siyasal düşüncesinin batı siyasal düşüncesi üzerindeki etkisini inceler. | Anlatım, Tartışma, | Sınav , |
3 | Adalet, iktidar, özgürlük ve eşitlik gibi konuların erken dönem düşünürler ve farklı siyasal ideolojiler tarafından nasıl ele alındığını karşılaştırmalı olarak analiz eder. | Anlatım, Tartışma, | Sınav , |
4 | Fransız Devrimi´nin siyasal düşünce, çağdaş siyasal kurumlar, liberal düşünceye katkısı bakımından ele alır. | Anlatım, Tartışma, | Sınav , |
5 | Ütopik ve bilimsel sosyalizmin neyi ifade ettiğini bilir; Marx´ın yöntem ve düşüncesini tanır. | Anlatım, Tartışma, | Sınav , |
6 | Totaliter ideolojiler olan Faşizm ve Nasyonel-Sosyalizmi bilir ve bu ideolojileri ortaya çıkaran koşulları tanır; anarşizmin, anarko-sendikalizmin ve sosyal devletin arka planını ile tarihsel argümanlarını bilir ve analiz eder. | Anlatım, Tartışma, | Sınav , |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Derse Giriş: Dersin Konusu, amacı ve planı | Kaynakçanın ilgili kısımları |
2 | İlkçağda Siyasal Düşünce I (Sofistler ve Sokrates) | Kaynakçanın ilgili kısımları |
3 | İlkçağda Siyasal Düşünce II (Platon ve Aristoteles) | Kaynakçanın ilgili kısımları |
4 | Ortaçağda Siyasal Düşünce (Aquinalı Thomas ve İbn-i Haldun) | Kaynakçanın ilgili kısımları |
5 | Modern Çağda Siyasal Düşünce I (Machiavelli, Morus, Bodin ve Bossuet) | Kaynakçanın ilgili kısımları |
6 | Modern Çağda Siyasal Düşünce II (Locke, Montesquieu, Rousseau ve Sieyes) | Kaynakçanın ilgili kısımları |
7 | Yakınçağda Siyasal Düşünce I (Fransız Devrimine Tepkiler) | Kaynakçanın ilgili kısımları |
8 | Yakınçağda Siyasal Düşünce II (Liberalizm ve Demokrasi) | Kaynakçanın ilgili kısımları |
9 | ARA SINAV | |
10 | Yakınçağda Siyasal Düşünce III (Sosyalizm: Marksizm Öncesi ve Sonrası) | Kaynakçanın ilgili kısımları |
11 | Yakınçağda Siyasal Düşünce IV (Anarşizm ve İhtilalci Sendikalizm) | Kaynakçanın ilgili kısımları |
12 | Yakınçağda Siyasal Düşünce V (Faşizm ve Nasyonal Sosyalizm) | Kaynakçanın ilgili kısımları |
13 | Sosyal Devlet | Kaynakçanın ilgili kısımları |
14 | Liberalizm Yeniden: Rawls, Hayek ve Nozick | Kaynakçanın ilgili kısımları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | GÖZE, Ayferi (2000), Siyasal Düşünceler ve Yönetimler, Beta Yayınları, İstanbul. ARNHART, Larry (2004), Siyasi Düşünce Tarihi: Platon´dan Rawls´a, Adres Yayınları, Ankara. TANNENBAUM,Donald ve David Schultz (2005), Siyasi Düşünce Tarihi: Filozoflar ve Fikirleri, Adres Yayınları, Ankara. Ağaoğulları, Mehmet Ali (2011) Sokrates´ten Jakobenlere Siyasal Düşünce, İletişim, İstanbul |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Ulusal ve uluslararası düzeyde kamu yönetimi, hukuk, siyaset, sosyoloji, kentleşme ve çevre sorunları konularında kuramsal ve uygulama alanlarında ortaya çıkan yenilikleri takip eder | ||||||
2 | Temel istatistik paket programlarını kullanabilme, akademik ve mesleki konularda araştırma yapabilme ve araştırma süreçlerine hâkim olma | ||||||
3 | Kaymakamlık, idari yargı hâkimliği, müfettişlik, denetmenlik, kontrolörlük ve uzman yardımcılığı gibi kamu yönetiminin kariyer alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olma | ||||||
4 | Kamu hukuku mevzuatına olduğu kadar özel hukuk mevzuatına da hâkim, mevzuat değişikliklerini takip eden, mevzuatı yorumlayabilen ve uygulamaya aktarabilme | ||||||
5 | Kamu kurum ve kuruluşları, siyasi kurumlar, özel sektör ve sivil toplum örgütlerinin insan kaynakları, halkla ilişkiler, mali yönetim ve denetim gibi yönetim alanlarının çeşitli düzeylerinde görev alabilecek nitelikleri olma | ||||||
6 | Kazandığı kuramsal bilgi ile analiz tekniklerini kullanarak sorunlara ve olgulara çeşitli açılardan bakabilme, çözüm önerileri üretebilme, program ve karar taslaklarını hazırlama yeteneğine sahip olma | ||||||
7 | Ulusal ve uluslararası düzeyde yönetim, hukuk, siyaset, kentleşme ve çevre sorunları alanlarında ortaya çıkan teorik ve pratik yenilikleri takip edebilme | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenme ilkesine uygun olarak bilişim teknolojileri, temel bilgisayar programları ve kamu yönetimi alanıyla ilgili bilgi sistemleri ile bu alandaki yenilikleri takip etme ve bunları etkili bir şekilde kullanabilme | ||||||
9 | Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünebilme | ||||||
10 | Türkçe’yi iyi kullanan, yazılı ve sözlü iletişimi iyi, kendini doğru şekilde ifade edebilen ve empati yeteneğine sahip olma | ||||||
11 | Mesleki yabancı dil bilgisine sahip olma | ||||||
12 | Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olma | ||||||
13 | Yönetim bilimi, siyaset bilimi ve sosyoloji, hukuk bilimleri, kentleşme ve çevre sorunları alanlarında kuramsal bilgi ve donanıma sahip olma |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
3. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 5 | 80 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 3 | 4 | 12 |
Final | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü | 162 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,48 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |