Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çağdaş Siyasal Düşünceler SBK 206 4 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri Ön Koşul Yok
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. İRFAN HAŞLAK
Dersi Verenler Prof.Dr. İRFAN HAŞLAK,
Dersin Yardımcıları Arş. Gör. Abdullah Sait ÖZCAN
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Bu ders öğrenciye daha önceki dönemlerde üretilmiş siyasal düşüncenin ışığınıda 20. yüzyılda üretilmiş olan siyasal düşünceyi vermek ve der ayrıca çağdaş siyasal düşünce-çağdaş siyasal ideolojiler arasındaki ilişkiyi ortaya koymayı hedeflemektedir
Dersin İçeriği Liberalizm ve türleri, sosyal demokrasi ve dönüşümü, muhafazakarlık ve yeni muhafazakarlık, demokrasi-kapitalizm ilişkisi, Rawls, Hayek ve Nozick
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 20. yüzyıldan önce üretilmiş siyasal düşüncenin çağdaş siyasal düşünceyi önemli oranda etkilediğinin farkına varır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
2 Genel olarak sosyal bilimlerde tarihsel bir kesintinin değil bir sürekliliğin esas olduğunun farkına varır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
3 Geçmişte üretilen siyasal düşüncenin 20. yüzyılda ortaya çıkmış olan siyasal ideolojilere kaynaklık ettiğini anlatır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
4 Özellikle söz konusu siyasal ideolojiler arasındaki farkları analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
5 Liberalim içerisindeki gerilim noktalarını kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
6 Her bir siyasal ideolojinin toplumsal gerçekliğin farklı alanlarına ilişkin tasavvurlarını kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Siyaset bilimi, siyaset felsefesi ve siyasal düşünce tarihi: Benzerlikler ve farklılıklar Tannenbaum, Donald, Schultz, David (2005), Siyasi Düşünce Tarihi, Filozoflar ve Fikirleri, Adres Yayınları, Ankara, ss.1-22.
2 Liberalizm ve liberal demokrasi Heywood, A. (2007) Siyasi İdeolojiler, Adres Yayınları, Ankara. ss.31-84.
3 Sosyalizm ve sosyal demokrasi Heywood, A. (2007) Siyasi İdeolojiler, Adres Yayınları, Ankara. ss.131-190
4 Muhafazakarlık ve yeni muhafazakarlık Heywood, A. (2007) Siyasi İdeolojiler, Adres Yayınları, Ankara. ss.84-129.
5 Demokrasi-kapitalist gelişme ilişkisi Yılmaz, A.(2003), Çağdaş Siyasi Akımlar, Vadi, Ankara, ss.179-190.
6 Yeni demokrasi modeli arayışları Yılmaz, A.(2003), Çağdaş Siyasi Akımlar, Vadi, Ankara
7 Radikal demokrasi Dursun, Davut (2002), Siyaset Bilimi, Beta, İstanbul, ss.191-196.
8 Toplulukçu düşünce Yılmaz, A.(2003), Çağdaş Siyasi Akımlar, Vadi, Ankara,
9 ARASINAV
10 Hayek .Aktaş, S.2001), Hayekin Hukuk ve Adalet Teorisi, Liberte, Ankara, ss.9-83.
11 Rawls 1 Arnhart, Larry (2004), Siyasi Düşünce Tarihi Platodan Rawlsa, Adres Yayınları, Ankara, 393-422.
12 Rawls 2 Arnhart, Larry (2004), Siyasi Düşünce Tarihi Platodan Rawlsa, Adres Yayınları, Ankara, 393-422.
13 Nozick Borovallı, M.(2000I, içinde R. Nozick, Anarşi Devlet ve Ütopya, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul, ss.9-18.
14 Arendt Mümtazer Türköne (Editör)(2006), Siyaset, Lotus, Ankara, ss.357-358.
Kaynaklar
Ders Notu Yukarıda belirtilen kitap bölümleri
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Ulusal ve uluslararası düzeyde kamu yönetimi, hukuk, siyaset, sosyoloji, kentleşme ve çevre sorunları konularında kuramsal ve uygulama alanlarında ortaya çıkan yenilikleri takip eder
2 Temel istatistik paket programlarını kullanabilme, akademik ve mesleki konularda araştırma yapabilme ve araştırma süreçlerine hâkim olma
3 Kaymakamlık, idari yargı hâkimliği, müfettişlik, denetmenlik, kontrolörlük ve uzman yardımcılığı gibi kamu yönetiminin kariyer alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olma
4 Kamu hukuku mevzuatına olduğu kadar özel hukuk mevzuatına da hâkim, mevzuat değişikliklerini takip eden, mevzuatı yorumlayabilen ve uygulamaya aktarabilme
5 Kamu kurum ve kuruluşları, siyasi kurumlar, özel sektör ve sivil toplum örgütlerinin insan kaynakları, halkla ilişkiler, mali yönetim ve denetim gibi yönetim alanlarının çeşitli düzeylerinde görev alabilecek nitelikleri olma
6 Kazandığı kuramsal bilgi ile analiz tekniklerini kullanarak sorunlara ve olgulara çeşitli açılardan bakabilme, çözüm önerileri üretebilme, program ve karar taslaklarını hazırlama yeteneğine sahip olma
7 Ulusal ve uluslararası düzeyde yönetim, hukuk, siyaset, kentleşme ve çevre sorunları alanlarında ortaya çıkan teorik ve pratik yenilikleri takip edebilme
8 Yaşam boyu öğrenme ilkesine uygun olarak bilişim teknolojileri, temel bilgisayar programları ve kamu yönetimi alanıyla ilgili bilgi sistemleri ile bu alandaki yenilikleri takip etme ve bunları etkili bir şekilde kullanabilme
9 Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünebilme
10 Türkçe’yi iyi kullanan, yazılı ve sözlü iletişimi iyi, kendini doğru şekilde ifade edebilen ve empati yeteneğine sahip olma
11 Mesleki yabancı dil bilgisine sahip olma
12 Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olma
13 Yönetim bilimi, siyaset bilimi ve sosyoloji, hukuk bilimleri, kentleşme ve çevre sorunları alanlarında kuramsal bilgi ve donanıma sahip olma
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
3. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 3 3 9
Final 1 12 12
Toplam İş Yükü 127
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,08
Dersin AKTS Kredisi 5