Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kur´An Okuma Bilgi ve Becerisi I DAO 119 1 4 + 0 4 5
Ön Koşul Dersleri Yoktur.
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. MUSA ÖZİŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Kur´an okuyabilme ve bazı pasajları ezberleme yeteneğinin geliştirilmesi.
Dersin İçeriği Kutsal metni kendine özgü kurallar çerçevesinde ve kendi fonetik özelliklerini esas alan bir tarzda okumak.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kur´an harflerini yapısal özellikleriyle telaffuz eder. Anlatım, Beyin Fırtınası, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Sınav , Ödev, Sözlü Sınav,
2 Kur´an-ı Kerim´i yüzünden tertil tarzında okur. Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Anlatım, Sözlü Sınav, Ödev, Sınav ,
3 Med, izhâr, ihfa ve idğam gibi Kur´an okuma kurallarını açıklar. Anlatım, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
4 Namaz dualarını (Sübhaneke-Kunut) ezberden okur. Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Anlatım, Ödev, Sınav , Sözlü Sınav,
5 Namaz sûrelerini (Nâs-Duha), Mülk ve Nebe´ Sûrelerini ezberden okuyabilir. Anlatım, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Yüzünden Okuma (A’râf sûresi 1-43. ayetler). Namaz dualarının talimi. Tecvidin lüzumu, tanımı, konusu, gayesi ve hükmü. Harfler ve çeşitleri. Nas-Leheb Sûrelerinin talimi Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
2 Yüzünden Okuma (A’râf sûresi 44-87. ayetler). Harflerin çıkış yerleri. Mülk Sûresi tertil tarzında ezber (1. bölüm). Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
3 Yüzünden Okuma (Tevbe sûresi 1-31. ayetler). Nasr-Kevser Sûrelerinin talimi. Harflerin sıfatları. Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
4 Yüzünden okuma (Tevbe sûresi 32-61. ayetler). Maun-Fil Sûrelerinin talimi Terkip halindeki harflerin telaffuzu. Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
5 Yüzünden okuma (Tevbe sûresi 62-93. ayetler). Harflerin uzatılması; “med ve çeşitleri”. Mülk Sûresi’ni tertil tarzında ezber (2. bölüm). Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
6 Yüzünden okuma (Tevbe sûresi 94-129. ayetler). Asr-Karia Sûrelerinin talimi. İzhâr; tanımı ve çeşitleri. Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
7 Tecvid tahlilleri.
8 Yüzünden okuma (Hûd sûresi 1-45. ayetler). İdğam; tanımı, unsurları, şartları, kısımları, çeşitleri. Adiyat-Zilzal Sûrelerinin talimi Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
9 Yüzünden okuma (Yusuf sûresi 1-52. ayetler).İhfâ; tanımı ve çeşitleri. Beyyine Sûresinin tahkik tarzında tilaveti. Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
10 Yüzünden okuma (Yusuf sûresi 53-111. ayetler).Kadir Sûresi’nin tahkik tarzında tilaveti. İklâb konusu. Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
11 Yüzünden okuma (Ra’d sûresi).Sekte ve hâ-i sekte. Nebe sûresinin tertil tarzında tilaveti (1. bölüm) Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
12 Yüzünden okuma (Kehf sûresi). Ra harfinin okunuşu. Alak Sûresinin tahkik tarzında tilaveti. Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
13 Yüzünden okuma (Meryem sûresi). Tin ve İnşirah Sûrelerinin tahkik tarzında tilaveti. Lafza-i Celâl’in okunuşu. Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
14 Nebe sûresinin tertil tarzında tilaveti (2. bölüm). Duha Sûresinin tahkik tarzında tilaveti. Harflerin vurgulu okunuşu “kalkale”. Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
Kaynaklar
Ders Notu [1] Dağdeviren, A. (2009): Kur’an Okuma Sanatı Tecvid. İstanbul: Işık Akademi Yayınları.
Ders Kaynakları [[2] Ğavsânî, Y. A. (1996). İlmü’t-Tecvid. Dimeşk.
[3] Muhammed Mekkî, N. (1970): Nihâyetü-Kavli-Müfîd fî İlmi-Tecvîd. Mısır: Matbaatü Mustafa el-Bâbî el-Halebî ve Evlâdihi.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Din ve Ahlak ile ilgili bilgileri tanır ve İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitiminde kullanır.
2 İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitimi alanında eğitim problemlerini tanımlar, modeller ve çözer.
3 İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitimi alanında tanımlanmış bir hedef doğrultusunda bir süreci çözümler ve tasarlar.
4 İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitimi alanında verileri çözümler, özel öğretim yöntemlerini uygular, sosyolojik ve psikolojik perspektif kazanır ve toplumsal olayları yorumlar.
5 Eğitim uygulamaları için gerekli çağdaş teknikleri ve hesaplama araçlarını kullanır.
6 Eğitim uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar.
7 Eğitim uygulamalarında bağımsız davranır, inisiyatif kullanır ve yaratıcı davranış sergiler.
8 Yaşam boyu öğrenme davranışı kazanır.
9 Sözlü ve yazılı iletişim becerileri kazanır.
10 Mesleki ve etik sorumluluk anlayışı kazanır.
11 Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunları saptar ve bu sorunlara karşı duyarlı davranış gösterir.
12 Kalite konularını tanımlar ve bu konuları alanı ile ilgili durumlarda kullanır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 20
1. Sözlü Sınav 15
2. Sözlü Sınav 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 7 7
Ödev 1 6 6
Sözlü Sınav 2 10 20
Final 1 7 7
Toplam İş Yükü 136
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,44
Dersin AKTS Kredisi 5