Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Siyer ve İslam Tarihi DAO 101 1 4 + 0 4 5
Ön Koşul Dersleri -
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi ALİ VASFİ KURT
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Yrd. Doç. Dr. Saim YILMAZ
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Genel Dünya Tarihi içinde Hz. Muhammed´i ve İslam devletlerini, tarih kavrayışı kazanacak şekilde öğrenmek
Dersin İçeriği Tarihi Bir Şahsiyet Olarak Hz. Muhammed´in Hayatı, Şahsiyeti ve Faaliyetleri, Dört Halife Dönemi, Emeviler, Abbasiler, Endülüs Emevi Devleti, Türklerin İslamiyeti Kabulü ve Tarih İçinde Kurulan Müslüman Türk Devletleri
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İslam öncesi Arap tarihini ve kültürünü kendi cümleleriyle ifade eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
2 Hz. Muhammed´in hayatını, şahsiyetini ve insanlık tarihine katkılarını anlatır. Soru-Cevap, Anlatım, Sınav ,
3 Medine döneminin önemli siyasi hadiselerini hatırlar. Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Sınav ,
4 İlk dört halifenin tayin usullerini açıklar ve bu dönemde gerçekleşen fetih hareketlerini özetler. Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım, Sınav ,
5 Emevi devletinin dayandığı temel ilkeleri sorgular ve bu dönemde gerçekleşen fetih hareketlerini özetler. Anlatım, Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Sınav ,
6 Abbasi tarihinin dönemlerini ve özelliklerini ifade eder. Soru-Cevap, Anlatım, Sınav ,
7 Dört Halife, Emeviler ve Abbasiler döneminde bilim, kültür ve medeniyet alanında meydana gelen gelişmeleri genel anlamda açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Sınav ,
8 Endülüs Emevi Devletinin siyasi ve kültürel tarihini özetler. Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Anlatım, Sınav ,
9 Türklerin Müslüman oluş sürecini ve İlk Müslüman Türk Devletlerinin kuruluş ve gelişim süreçlerini anlatır. Anlatım, Bireysel Çalışma, Sınav ,
10 Selçuklu Devletinin siyasi tarihinin önemli safhalarını ve özelliklerini anlatır. Soru-Cevap, Anlatım, Sınav ,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İslam Öncesi İnsanlık Tarihine Genel Bir Bakış, İslam Öncesi Hicaz Bölgesi, Arap Yarımadası ve Komşu Devletler
2 Hz. Muhammed´in Nesebi, Doğumu ve Çocukluğu, Gençliği ve Peygamberliği
3 Karşılaşılan Problem ve Yaşanan Mücadeleler, Habeşistan´a Hicret, Sosyal Boykot Dönemi ve Akabe Biatları, Medine´ye Hicret; Toplumsal Yapılanma
4 Müşriklerle İlişkiler: Bedir, Uhud, Hendek, Hudeybiye, Umretü’l-Kaza
5 Yahudilerle İlişkiler: Kaynuka, Nadir, Kureyza, Hayber
6 Mekke’nin Fethi, Huneyn, Taif, Müellefe-i Kulûb; Bizansla Mücadelenin Başlaması: Mute, Tebük
7 Veda Haccı, Hz. Peygamber’in Rahatsızlanması, Vefatı ve Kişiliği
8 Dört Halife Dönemi: Siyasi ve Sosyo-Ekonomik Tarihe Genel Bir Bakış
9 Emevi Devleti´nin Kuruluşu ve Dönemin Genel Özellikleri; Abbasi İktidarının Ortaya Çıkışı, Abbasi Devleti’nin Siyasi Tarihi
10 Dört Halife, Emeviler ve Abbasiler Döneminde Bilim, Kültür ve Medeniyet Alanında Yaşanan Gelişmeler
11 Endülüs Emevi Devletinin Siyasi ve Kültürel Tarihine Genel Bir Bakış
12 İlk Müslüman Türk Devletleri: Tolunoğulları, Ihşidîler, Sacoğulları
13 Asya ve Doğu Avrupa’da Kurulan Müslüman Türk Devletleri
14 Büyük Selçuklu, Irak, Kirman, Suriye ve Anadolu Selçuklu Devletlerinin Siyasi Tarihi
Kaynaklar
Ders Notu [1] Sarıçam, İbrahim (2007): Hz. Muhammed ve Evrensel Mesajı, Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları.
[2] Yazıcı, Nesimi (2007), Müslüman Türk Devletleri Tarihi, Ankara: Diyanet Vakfı Yayınları.
Ders Kaynakları [3] Hamidullah, Muhammed (2004): İslam Peygamberi, İstanbul: Beyan Yayınları.
[4] Lings, Martin (2004): Hz. Muhammed´in Hayatı, İstanbul: İnsan Yayınları
[5] Siret Ansiklopedisi (1996): İstanbul, İnkılab Yayınları.
[6] Hizmetli, Sabri (2001): İslam Tarihi: İlk Dönem, Ankara.
[7] Apak, Adem (2007), İslam Tarihi I-IV, İstanbul: Ensar Neşriyat.
[8] Hitti, Philip (1982): İslam Tarihi, İstanbul: İSAV Yayınları.
[9] Algül, Hüseyin (1997), İslam Tarihi, İstanbul: Gonca Yayınları.
[10] Hizmetli, Sabri (1999), İslam Tarihi, Ankara: Ankara Ün. İlahiyat F. Yayınları.
[11] Hodgson, Marshall (1995): İslam´ın Serüveni, İstanbul: İz Yayınları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Din ve Ahlak ile ilgili bilgileri tanır ve İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitiminde kullanır. X
1 Din ve Ahlak ile ilgili bilgileri tanır ve İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitiminde kullanır. X
2 İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitimi alanında eğitim problemlerini tanımlar, modeller ve çözer. X
2 İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitimi alanında eğitim problemlerini tanımlar, modeller ve çözer.
3 İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitimi alanında tanımlanmış bir hedef doğrultusunda bir süreci çözümler ve tasarlar. X
3 İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitimi alanında tanımlanmış bir hedef doğrultusunda bir süreci çözümler ve tasarlar. X
4 İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitimi alanında verileri çözümler, özel öğretim yöntemlerini uygular, sosyolojik ve psikolojik perspektif kazanır ve toplumsal olayları yorumlar.
4 İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitimi alanında verileri çözümler, özel öğretim yöntemlerini uygular, sosyolojik ve psikolojik perspektif kazanır ve toplumsal olayları yorumlar. X
5 Eğitim uygulamaları için gerekli çağdaş teknikleri ve hesaplama araçlarını kullanır.
5 Eğitim uygulamaları için gerekli çağdaş teknikleri ve hesaplama araçlarını kullanır. X
6 Eğitim uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. X
6 Eğitim uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. X
7 Eğitim uygulamalarında bağımsız davranır, inisiyatif kullanır ve yaratıcı davranış sergiler. X
7 Eğitim uygulamalarında bağımsız davranır, inisiyatif kullanır ve yaratıcı davranış sergiler. X
8 Yaşam boyu öğrenme davranışı kazanır. X
8 Yaşam boyu öğrenme davranışı kazanır. X
9 Sözlü ve yazılı iletişim becerileri kazanır. X
9 Sözlü ve yazılı iletişim becerileri kazanır. X
10 Mesleki ve etik sorumluluk anlayışı kazanır. X
11 Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunları saptar ve bu sorunlara karşı duyarlı davranış gösterir. X
11 Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunları saptar ve bu sorunlara karşı duyarlı davranış gösterir. X
12 Kalite konularını tanımlar ve bu konuları alanı ile ilgili durumlarda kullanır. X
12 Kalite konularını tanımlar ve bu konuları alanı ile ilgili durumlarda kullanır. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 55
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
3. Kısa Sınav 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 6 6
Kısa Sınav 3 5 15
Final 1 6 6
Toplam İş Yükü 123
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,92
Dersin AKTS Kredisi 5