Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İslam Felsefesi ILA 469 7 4 + 0 4 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. EMRAH KAYA
Dersi Verenler Prof.Dr. KEMAL BATAK, Doç.Dr. EMRAH KAYA,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı İslam felsefesi tarihi, İslam filozoflarını, fikirlerini öğrenmek mukayeseler yapmak.
Dersin İçeriği İslam felsefesi tarihini başlangıcından günümüze kadar sistematik bir şekilde incelemek.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İslam felsefesinin oluşum şartlarını tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
2 İslam felsefesinin ana okullarını tasnif edebilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
3 İslam Felsefesinin ana konu ve problemlerinden 3´ünü açıklayabilir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
4 Tercüme hareketlerini bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
5 Bu hareketlerin amacını bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
6 Tercümelerin etkisini bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İslam Felsefesi Kavramı
2 Tasavvuf ve Felsefe
3 Tercümeler Dönemi
4 Tercümeler Dönemi
5 İbn Râvendî, Ebubekir Râzî
6 Fârâbî
7 İhvan-ı Safâ
8 İbn Sina
9 İmam Gazzâlî
10 İbn Bâcce, İbn Tufeyl
11 İbn Rüşd
12 Şihâbuddin Sühreverdî
13 İbn Arabî
14 İbn Haldun
Kaynaklar
Ders Notu Temel Ders Kitapları:
Kaya, M. Cüneyt, ed. İslam Felsefesi: Tarih ve Problemler. İstanbul: İSAM, 2013.
Mehmet Bayrakdar, İslam Felsefesine Giriş, Diyanet Vakfı y.
Bayram Ali Çetinkaya,ed. İslam Felsefesi Tarihi 1-2. Ankara: Grafiker, 2012.
İsmail Hakkı İzmirli, İslâm´da Felsefe Akımları. İstanbul, Kitabevi.
Macit Fahri, İslam Felsefesi Tarihi, Birleşik Yayıncılık
Macit Fahri, İslâm Felsefesi, Kelâmı ve Tasavvufuna Giriş, İstanbul: İnsan y.
M. M. Şerif, Klasik İslam Filozofları, İnsan y.
Mahmut Kaya, İslam Filozoflarından Felsefe Metinleri. İstanbul: Klasik Yayınları.
DİA Maddeleri:
Farabi; 12: 145-163, İbn Ravendi; 21: 179-184, İbn Sina; 20: 319-358, İhvanı Safa; 22: 1-6, Gazzali; 13: 489-534, İbn Bacce; 19: 348-353, İbn Tufeyl; 20: 418-425, İbn Rüşd; 20: 257-288, İbn Arabi; 20:493-522, İbn Haldun; 19: 538-555, 20: 1-8; Sühreverdi; 38: 36-40, Mola Sadra; 30: 259-265, Davud el-Kayseri; 9: 32-35.
Ders Kaynakları Klasikler 1. Kindî, Üzüntüden Kurtulma Yolları. Tr. Mustafa Çağrıcı. İstanbul: İFAV.
2. E. Razi, Ruh Sağlığı, İstanbul: İz y.
3. Mahmut Kaya, İslam Filozoflarından Felsefe Metinleri, İstanbul, İz y.
4. Farabi, Medinetül Fadıla, MEB y., ve Vadi y.
5. Farabi, İhsaul Ulum, MEB y., ve Vadi y.
6. İbnSina, En-Necat : Felsefenin Temel Konuları, İstanbul : Kabalcı y.
7. İbn Sina, Şifa İlahiyat 1-2, İstanbul : Litera y.
8. İbn Sina, İşaretler ve Tembihler, İstanbul : Litera y.
9. İhvan-ı Safa, Risaleler, İstanbul : Ayrıntı y.
10. İbn Tufeyl, Hayy bin Yakzan, İnsan yay.
11. Gazzali, Munkız mined-Dalal, MEB. y.
12. İbn Rüşd, Faslul Makal, Keşf, Dergah y.
13. İbn Rüşd, Tehafüt Tehafüt,
14. Davud el-Kayseri, Muhakemat, İstanbul, İnsan y.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir.
2 Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir.
3 Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir.
4 Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir.
5 İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir. X
6 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir.
7 Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir. X
8 Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar.
9 Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir. X
10 İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir. X
11 İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir. X
12 Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir.
13 Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 25
1. Kısa Sınav 12
2. Kısa Sınav 13
1. Ödev 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 20
1. Final 80
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 1 10 10
Toplam İş Yükü 84
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,36
Dersin AKTS Kredisi 6