Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Hadis Metinleri I ILA 409 7 4 + 0 4 5
Ön Koşul Dersleri Yok
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi ZÜBEYDE ÖZBEN DOKAK
Dersi Verenler Prof.Dr. ERDİNÇ AHATLI, Prof.Dr. HAYATİ YILMAZ,
Dersin Yardımcıları Prof. Dr. Abdullah AYDINLI, Doç. Dr. Hayati YILMAZ, Doç. Dr. Erdinç AHATLI
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Hz. Peygambern söz ve fiilleri hakkında özgün metinlerden hadislerin okunması ve anlaşılması konusunda birikim kazandırmak
Dersin İçeriği Bu derste Hadis ve Sünnetin önemi, Hadis kitaplarından seçilmiş örnek hadislerin sened ve metin yönüyle incelenip anlama çalışması yapılmaktadır.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Hadisi şekil özellikleriyle tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev,
2 Temel hadis kitaplarını rivayet özellikleri açısından karşılaştırır. Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev,
3 Sened-metin ilişkisini analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev,
4 Hadis metninin Türkçeye çevirisi konusunda tecrübe kazanır. Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev,
5 Metin anlama metodlarını uygular. Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev,
6 Hadisin klasik ve güncel yorumlarının sentezini yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş: Hadis ve Sünnet
2 Hadisin Önemi
3 Hadis Usulü (Özet)
4 Hadis Tarihi (Özet)
5 Seçme Hadis Metinleri Okuma (Niyet, İhlas, İlim)
6 Seçme Hadis Metinleri Okuma (İman, Amel, Namaz)
7 Seçme Hadis Metinleri Okuma (Zekat, Oruç)
8 Seçme Hadis Metinleri Okuma (Hac, Cihad)
9 Seçme Hadis Metinleri Okuma (Takva, Tövbe, Dua-Zikir, Güzel Ahlak)
10 Seçme Hadis Metinleri Okuma (Selam, Gıybet, Güven, Sabır, Zulüm)
11 Seçme Hadis Metinleri Okuma (İdarecilik, Aile, Ana-babaya iyilik)
12 Seçme Hadis Metinleri Okuma (Kadın, Çocuk, Yetimler)
13 Seçme Hadis Metinleri Okuma (Akraba, Komşu, Fakirler)
14 Seçme Hadis Metinleri Okuma (Genel değerlendirme)
Kaynaklar
Ders Notu Aydınlı, Abdullah, Yılmaz, Hayati, el-Ahâdîsü-muhtâra (Seçilmiş Hadisler)
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir.
2 Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir. X
3 Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir. X
4 Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir.
5 İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir.
6 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir.
7 Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir.
8 Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar.
9 Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir. X
10 İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir.
11 İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir.
12 Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir.
13 Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 25
1. Kısa Sınav 12
2. Kısa Sınav 13
1. Ödev 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 20
1. Final 80
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 4 4
Kısa Sınav 2 4 8
Ödev 1 10 10
Toplam İş Yükü 118
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,72
Dersin AKTS Kredisi 5